یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی سد سازی ترکیه در دوران جنگ تحمیلی را موجب بروز مشکلات زیست محیطی و بروز پدیده ریزگرد ها در منطقه دانست.

ترکیه، عامل بروز پدیده ریزگرد ها در منطقه است

به گزارش قدس آنلاین، ولی الله نانواکناری با اشاره به ایجاد سدی در ترکیه در دوران جنگ تحمیلی میان ایران و عراق اظهار کرد: ترکیه در آن زمان بحث حقآبه ها را رعایت نکرد و از دیگر سو عامل بحران ریزگرد ها در منطقه شد.

وی ادامه داد: این مسئله باعث نگرانی ایران و عراق شده است و درپی حل و فصل این مشکل هستیم؛ همچنین حقآبه برای کشور های پایین دست این سد رعایت نشده است که عاملی برای ورود ریز گرد ها به منطقه شده است.

نانوا کناری از ورود نمایندگان مجلس برای حل این بحران خبر داد و افزود: حقآبه این سد برای کشور ما رعایت نمی شود. همچنین ایجاد ریز گرد ها خطراتی برای کشور های پایین دست این سد از جمله ایران و عراق ایجاد می کند.

وی این اقدام توطئه ای خواند و گفت: وقتی مسائل زیست محیطی رعایت نمی شود، نوعی توطئه ایجاد شده است و هم دستی اسرائیل عاملی برای دنبال کردن این موضوع از سوی ترکیه است که به موضوعات علمی این کار توجه نکرده اند و تحت تاثیر خواست دیگران قرار گرفتند.

نانوا کناری تصریح کرد: مجلس باید این موضوع را دنبال نماید؛ همچنین بحث حق آبه و پیشگیری از بروز ریزگرد ها در منطقه باید از سوی ایران دنبال شود که عراق را نیز تهدید می کند. ترکیه اقداماتی دیگر را نیز در دست اقدام دارد و باید توجه کند که در ادامه، حوادثی ناگوار برای منطقه و حتی خود کشور ترکیه ایجاد خواهد شد.

وی گفت: انتظار می رود هر اقدامی در کشور ها صورت می گیرد، اقدامات کارشناسی برای آن انجام شود و از دولت مردان ایران نیز انتظار داریم پیگیری های دیپلماسی را انجام دهند و حقوق حقه کشور را پیگیری نمایند.

منبع: رادیو گفتگو

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.