بانوی مجتهد زهره صفاتی در جمع خواهران حوزوی و با اشاره به دهه پر فیض کرامت اظهار کرد: دهه کرامت را می‌توان فرصتی مغتنم برای بهره مندی از فضایل اهل بیت(علیهم السلام) و فراگیری فرهنگ رضوی دانست.

خواهران طلبه از ظرفیت آستان قدس رضوی بهره مند شوند

به گزارش قدس آنلاین،  نشست تخصصی فرهنگ رضوی با محوریت «بانوان و رسالت ها» در سالن اجتماعات مدرسه علمیه اسلام نشاسی حضرت زهرا(سلام الله علیها) برگزار شد.

بانوی مجتهد زهره صفاتی در جمع خواهران حوزوی و با اشاره به دهه پر فیض کرامت اظهار کرد: دهه کرامت را می‌توان فرصتی مغتنم برای بهره مندی از فضایل اهل بیت(علیهم السلام) و فراگیری فرهنگ رضوی دانست.

مریم آل طاها

این بانوی مجتهد، با اشاره به شئون والای حضرت معصومه(سلام الله علیها) بیان کرد: اینکه سه امام بزرگوار از شأن و منزلت حضرت معصومه سخن بگویند و قم را ملجأیی برای دوستداران اهل بیت(علیهم السلام) بدانند، نشان از جایگاه والای ایشان دارد. امروزه حضرت معصومه(سلام الله علیها) را مریم آل طاها می‌دانند و بر نقش مهم ایشان در ولایت حضرت رضا(علیه‌السلام) تأکید دارند.

وی ادامه داد: بارها شاهد تعجب گردشگران خارجی از منزلت این بانوی بزرگوار شدم. یک زن فرانسوی با دیدن حرم مطهر ایشان، از جایگاه زن دراسلام متعجب شد و افسوس خورد. این در حالی است که ما هم باید افسوس بخوریم، زیرا از این ظرفیت ها، بهره برداری فرهنگی لازم را نکرده‌ایم.

نقش بانوان در قرآن

این بانوی مجتهد در زمینه نقش بانوان در قرآن کریم بیان کرد: قرآن کریم سه نقش برای بانوان قایل شده است. مسئولیت بانوان در سه نقش دختری، همسری و مادری تعیین شده که برای هر یک از سوی قرآن کریم شئونی در نظر گرفته شده است.

صفاتی، درباره نقش تعیین کننده دختران در جوامع تأکید کرد: تا قبل از ظهور دین مبین اسلام، ستمگری هایی در حق دختران صورت می‌گرفت. این رفتارهای غیرانسانی که در جوامع جاهلیت رخ می‌داد، بدون توجه به ظرفیت‌های بالقوه دختران انجام می‌شد. خوشبختانه قرآن کریم در آیات خود، نمونه هایی از دختران وارسته و دیندار را در قالب تمثیلی و به شکل قصه بیان کرده تا پندهایی از این داستان‌ها بگیریم.

وی در زمینه نقش همسری بانوان نیز عنوان کرد: امروزه همسران نقش مهمی در اعتلای خانواده خویش ایفا می‌کنند. ایفای نقش همسری به گونه صحیح از سوی بانوان می‌تواند از بروز آسیب‌های اجتماعی جلوگیری کند.

این بانوی مجتهد همچنین با اشاره به نقش مادران در جامعه اسلامی افزود: بارها در قرآن بر حفظ احترام والدین و به طور خاص‌تر بر حفظ منزلت مادران تأکید شده است. امروزه متأسفانه شاهد کمرنگ شدن نقش مادران در برخی امور هستیم. اینکه مادران و همسران امروزی کمتر به مقوله فرزندآوری توجه می‌کنند، موضوع نگران کننده‌ای است.

صفاتی ادامه داد: بخشی از مشکلات حوزه بانوان، به جایی برمی گردد که تربیت‌ها چندان قرآنی نیست. با نگاهی به مدارس و دانشگاه‌ها در می‌یابید که دختران ما تا چه اندازه از نقش‌های آینده خود ناآگاه هستند. حوزه علمیه باید به آسیب شناسی بپردازد و برای حل این معضلات، به قرآن و سیره اهل بیت رجوع کند.

هوشیار در برابر دشمن

وی با اشاره به تهدیدات دشمن علیه بانوان اظهار کرد: آن قدر از ظرفیت‌های فرهنگی و اصیل مان بهره نبردیم که اکنون دشمن باید برای ما نسخه بپیچد. این درست نیست که استکبار بیاید و نقشه راه بانوی اسلامی را بچیند.

صفاتی همچنین در خصوص کارشکنی‌های فرهنگی و تاریخی آل سعود عنوان کرد: آل سعود آن چنان از الگوبرداری بانوی اسلامی از آموزه‌های اهل بیت می‌ترسد که بسیاری از مظاهر فرهنگی را از بین برده است. در چنین شرایطی باید به فرهنگ و سیره رضوی متوسل شد.

ظرفیت‌های آستان قدس رضوی

این بانوی مجتهد درباره ضرورت همکاری میان حوزه علمیه و آستان قدس رضوی گفت: آستان قدس رضوی ظرفیت‌های قابل تأملی را در خود جای داده که می‌تواند نقطه مشترکی برای همکاری با حوزه علمیه به شمار رود. اگر خواهران حوزه علمیه با آستان قدس رضوی همکاری نکنند، آن وقت فرهنگ سازی در حوزه بانوان بسیار دشوار خواهد بود.

صفاتی در پایان تأکید کرد: آستان قدس رضوی برای اشاعه فرهنگ عفاف و حجاب و دیگر ضرورت‌های فرهنگی حوزه بانوان، برنامه‌های جالب توجهی دارد. چه خوب است که خواهران حوزه علمیه با درایت بتوانند در راستای اعتلای این برنامه‌ها بکوشند.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.