مسائل و مشکلاتی که سبب می‌شوند تا بعضی از فعالان حوزه کشاورزی از کنار و گوشه کشور به وزارت جهاد کشاورزی بیایند، کم نیست.

می‌آیند تا بذر امید بکارند

مسائل و مشکلاتی که سبب می‌شوند تا بعضی از فعالان حوزه کشاورزی از کنار و گوشه کشور به وزارت جهاد کشاورزی بیایند، کم نیست.

یک روز باغداران شمالی به دلیل واردات بی رویه و کاهش قیمت مرکبات مقابل وزارت جهاد کشاورزی تجمع می‌کنند و روز دیگر مرغداران تهرانی و قزوینی در اعتراض به گران بودن نرخ جوجه یکروزه به خیابان طالقانی می‌آیند. بعضی‌ها هم وقتی دیدند، پیگیری‌ها برای حل و فصل مشکلاتشان در خصوص اشتغال، دریافت وام و... از طریق جهاد کشاورزی استان به نتیجه نمی‌رسد، گام  به این وزارتخانه می‌گذارند تا شاید به خواسته‌شان برسند.

مرد ۳۰ ساله‌ای که گویا مهندس ناظر است و برای حل مشکل استخدام خود آمده است، می‌گوید: حدود هفت  سال پیش با قرارداد یکساله و حقوق حدود یک میلیون تومان در جهاد کشاورزی کرمانشاه به عنوان ناظر پروژه‌ها مشغول به کار شدم به امید روزی که به صورت رسمی جذب این سازمان شوم و معاش خانواده‌ام را تأمین کنم، اما هنوز تکلیفم مشخص نشده است. در واقع با اینکه دستور استخدام مهندسان ناظر حدود پنج سال قبل و با مصوبه مجلس صادر شده، اما مسئولان استانی هر روز به من و برخی  از همکاران فقط وعده جذب می‌دهند، ولی در عمل کاری در این زمینه انجام نمی‌دهند.

وی که فوق لیسانس رشته زراعت دارد با اشاره به اینکه پرونده‌اش تکمیل شده و به تأیید جهاد کشاورزی رسیده است، می‌افزاید: با این وجود من هنوز بلاتکلیم. بنابراین به وزارتخانه آمده‌ام تا شاید در دیدار با مدیران مربوطه بتوانم، مشکل استخدامم را حل کنم.

صادر نشدن مجوز ترخیص ده‌ها دستگاه ماشین آلات کشاورزی از سوی گمرک نیز سبب شده تا یک تاجر اصفهانی دست به دامن وزارت جهاد کشاورزی شود.

«محمد» با اشاره به اینکه طبق قانون، واردات ماشین آلات کشاورزی که تولید مشابه داخلی داشته باشند، ممنوع است، می‌افزاید: ماشین آلاتی که قصد وارد کردن آن‌ها را دارم، مستعمل هستند و براساس قانون دیگری  ورود آن‌ها خالی از اشکال است، اما مشکل اینجاست که برخی از دلال‌ها و واسطه‌ها  کارشکنی می‌کنند و اجازه  ترخیص نمی‌دهند.

وی با تأکید بر اینکه تاکنون تلاش‌هایش در این خصوص بی‌نتیجه بوده است، می‌افزاید: البته من هم دست از تلاش بر نمی‌دارم.

مرد میانسال تنکابنی هم که حاضربه معرفی خود نیست، می‌گوید: سه سال پیش برای اجاره  ۹۹ ساله ۲۰ هکتار از اراضی ملی اقدام کردم. مراحل اولیه هم بدرستی پیش رفت. حتی مدتی در آن گیاهان دارویی کشت کردم، اما بتازگی دو سه نفر دیگر خواستار اجاره آن شده‌اند. به همین دلیل زمین مورد نظر از سوی سازمان جهاد کشاورزی استان معارض محسوب شده است.

وی با اشاره به اینکه در مقایسه با رقبایش وضعیت مالی مناسبی ندارد، می‌افزاید: ظاهراً زمین را بیشتر برای بهره‌برداری شن و ماسه واگذار می‌کنند چون سودش بیشتر است و در این بین برخی نیز به نوایی می‌رسند.  

وی که برای پیگیری درخواستش برای چندمین بار به وزارت جهاد کشاورزی آمده است، تصریح می‌کند: اگر برخی از اختیارات به جهاد کشاورزی در استان‌ها تفویض شود، نیازی برای به مراجعه به وزارت جهاد کشاورزی  نخواهد بود.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.