سالیانه ۵ هزار مترمربع فرش نفیس دست‌باف برای مفروش کردن رواق‌های حرم مطهر در شرکت تهیه و تولید فرش آستان قدس رضوی تولید می‌شود.

فرشی بر آستان خورشید

به گزارش قدس آنلاین، سالیانه ۵ هزار مترمربع فرش نفیس دست‌باف برای مفروش کردن رواق‌های حرم مطهر در شرکت تهیه و تولید فرش آستان قدس رضوی تولید می‌شود.  

مدیرعامل شرکت تهیه و تولید فرش آستان قدس رضوی در گفت‌وگو با خبرنگار قدس با اعلام این خبر، افزود: این شرکت هم اکنون دارای ۲ کارگاه قالی‌بافی در شهرهای مشهد و کاشمر بوده به‌گونه‌ای که کارگاه مشهد در حومه این شهر(منطقه کنه بیست) در زمینی به مساحت ۱۲ هکتار واقع شده و ۵ سالن بافندگی فرش، سالن رنگرزی، سالن پرداخت قالی و واحد طراحی در آن وجود دارد.

«غلامرضا باغشنی» گفت: کارگاه کاشمر نیز در زمینی به مساحت ۷ هکتار واقع شده و دارای ۵ سالن بافندگی و انبارهای مربوط می‌باشد.

وی ادامه داد: سالیانه حدود ۵ هزار مترمربع فرش دست باف نفیس جهت استفاده در رواقهای حرم مطهر رضوی توسط این شرکت تولید می‌شود به‌گونه‌ای که از این میزان، حدود ۳ هزار مترمربع در کارگاه مشهد و حدود ۲ هزار مترمربع هم در کارگاه شهرستان کاشمر بافنده می‌شود.

مدیرعامل این شرکت خاطرنشان کرد: شهرستان کاشمر بعد از شهر مقدس مشهد، یکی از قطب‌های بافندگی فرش دست‌باف در استان خراسان رضوی بوده و با گسترش و توسعه رواق‌ها و فضاهای زیارتی حرم مطهر، کارگاه مشهد به تنهایی پاسخگوی تأمین فرش مورد نیاز بارگاه مقدس رضوی نبوده و از سال ۱۳۷۲ هجری شمسی کارگاه کاشمر توسط این شرکت در این شهرستان تأسیس و دایر گردید، ضمن اینکه هیچ‌گونه تفاوتی در کیفیت فرش‌های تولیدی دست‌باف در این دو کارگاه وجود ندارد.

ویژگی فرش‌های دست‌باف حرم مطهر

باغشنی درباره مشخصات فرشهای دست‌باف حرم منور رضوی گفت: فرش‌های دست باف حرم مطهر امام هشتم(ع) عموماً ۳۰ و گاهی هم ۴۰ رج می‌باشد با این توضیح که کلمه رج یک اصطلاح متداول در صنعت فرش بافی در منطقه خراسان بزرگ بوده و عبارت است از: مقدار چله(ریشه فرش) که در شش و نیم سانتی‌متر در واحد طول و عرض در نظر گرفته می‌شود.

وی ادامه داد: نقشه‌های فرش‌های دست‌باف حرم مطهر توسط کارشناسان واحد طراحی این شرکت، ترسیم شده و عموماً در سه طرح «افشان»، «لچک ترنج» و «افشان ترنج» بوده که از نقش‌های اصیل و قدیمی و معتبر در منطقه خراسان و بویژه در شهر مشهد و در بین قالیبافان به شمار می‌آید.

مدیرعامل این شرکت تصریح ‌کرد: ابعاد فرش‌های دست بافت حرم مطهر متغیر بوده و حداقل ۱۵ مترمربع و حداکثر ۶۰ مترمربع می‌باشد، ضمن اینکه بزرگترین فرش دست‌باف حرم مطهر قبلاً در سالیان گذشته به متراژ حدود ۱۴۴ مترمربع بوده است که در رواق دارالذکر بارگاه مقدس رضوی به‌صورت یکپارچه پهن شده بود که در سالهای قبل بدلایل فنی و برخی ملاحظات(از جمله از نظر نظافت و جابجایی و...) جمع‌آوری گردید و به خارج از اماکن متبرکه منتقل شد.

وی با اشاره به اینکه فرشهای دست باف حرم مطهر امام هشتم(ع) از نظر کیفیت و مواد اولیه بکار رفته در آنها از مرغوبیت مناسب و مطلوب برخوردار می‌باشد تأکید کرد: سالیانه حدود سی و پنج تن پشم، ۸ تن پنبه، حدود یک تن قرمزدانه و حدود ۵ تن روناس جهت تولید فرش‌های دست‌باف در این شرکت مورد استفاده قرار گرفته ضمن اینکه از سایر رنگدانه‌ها(مثل: پوست گردو، اسپرک، برگ مو، حلیله و...) نیز در این زمینه استفاده می‌شود، به‌گونه‌ای که پشم مورد نیاز هم از بهترین پشم‌های بهاره گوسفند(از تولید داخلی)، پنبه نیز از بهترین و با کیفیت‌ترین پنبه تولید شده در داخل کشور و رنگدانه قرمزدانه هم از بهترین تولیدات کشور پرو در آمریکای جنوبی تأمین می‌شود.

باغشنی خاطرنشان کرد: در حال حاضر ۳۰۰ نفر بافنده زن و ۶۰ نفر مرد در بخش‌های رنگرزی، طراحی، پرداخت، قسمت اداری و... در کارگاه مشهد و ۲۰۰ نفر شامل ۱۶۰ نفر بافنده زن و ۴۰ نفر مرد هم در کارگاه شهرستان کاشمر مشغول فعالیت بوده و بطور میانگین توسط هر بافنده فرش دست‌باف، روزانه ۱۰ هزار تا ۱۲ هزار گره، معادل با یک مترمربع فرش دست باف ۳۰ رج در هر ماه بافته می‌شود، به عبارت دیگر، ماهیانه توسط هر بافنده فرش دست‌باف حدود ۲۳۰ هزار تا ۲۵۰ هزار گره فرش معادل یک مترمربع فرش بافته خواهد شد.

پاسداری از نقوش سنتی فرش ایرانی

مدیرعامل این شرکت در ارتباط با جایگاه شرکت تهیه و تولید فرش آستان قدس رضوی در سطح استان‌های خراسان و کشور، گفت: این شرکت با توجه به کیفیت فرش دست‌باف تولیدی، نقشه‌ها، کیفیت مواد اولیه و تولید محصولی با کیفیت با برند(نشان) آستان قدس رضوی و... در سطح استان‌های خراسان و کشور از جایگاه ممتاز و عالی برخوردار می‌باشد.

وی تأکید کرد: شواهد و قرائن و بررسی‌های موجود نشان دهنده این موضوع است که این شرکت بزرگترین و تنها شرکت تولیدکننده فرش در سطح کشور از لحاظ کیفیت فرش، رعایت استانداردها و شاخص‌های تولید، نقوش سنتی و اصیل ایرانی و خراسانی، پاسداری و حفاظت از اصالت فرش، رعایت شأن و جایگاه و پرداخت حقوق متعلق به کارگران و قالیبافان، ارائه سایر کمک‌های معیشتی(از قبیل: امکانات رفاهی و ورزشی، مهدکودک برای فرزندان بانوان فرش باف، پزشک و بهداشت یار مقیم در کارگاه‌های مشهد و کاشمر و...) در سطح ایران به شمار می‌آید.

باغشنی یادآور شد: این شرکت در سال‌های متمادی فعالیت، موفق به دریافت لوح‌های تقدیر و سپاس از دستگاه‌ها و مراجع ذی‌ربط از جمله سازمان تأمین اجتماعی، مرکز ملی فرش ایران، دانشگاه علوم پزشکی، سازمان صنعت، معدن و تجارت(بخش تجارت و بازرگانی فرش)، مرکز بهداشت محیط، اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی و... گردیده که نشان دهنده جایگاه ممتاز و مطلوب این شرکت در سطح استان و کشور می‌باشد.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.