اصفهان- دانشگاه صنعتی اصفهان در روزهای ۶ الی ۸ شهریور ماه ۹۶ میزبان برگزاری پانزدهمین کنگره علوم خاک ایران است.

پانزدهمین کنگره علوم خاک ایران در اصفهان برگزار می شود

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین، دبیر پانزدهمین کنگره علوم خاک ایران صبح یکشنبه در جمع خبرنگاران اظهارکرد: این کنگره هر دو سال یکبار در کشور اتفاق می افتد و متولی آن انجمن علوم خاک ایران است که اعضای آن از اعضای هیأت علمی دانشگاهها، فارغ التحصیلان دانشگاهی و محققان مؤسسه تحققیات آب و خاک می باشند.

پروفسور محمد علی حاج عباسی افزود: در کنگره های علوم خاک، مشکلات و معضلات خاک کشور در قالب ارایه مقالات، سخنرانی ها، کارگاه های آموزشی و گردش های علمی به بحث و تبادل نظر گذاشته می شود.

وی ادامه داد: دانشگاه صنعتی اصفهان با داشتن تجربه و زیرساخت های مناسب برای برگزاری اینگونه مناسبت ها از جمله چهارمین کنگره علوم خاک ایران در سال ۷۴، افتخار دارد به منظور ارتقای سطح علمی و فکری پژوهشگران کشور و ایجاد محیط مناسب برای برقراری ارتباطات علمی و تبادل افکار، پانزدهمین کنگره را نیز برگزار می کن.

دبیر پانزدهمین کنگره علوم خاک ایران تصریح کرد: خاک و مخاطرات زیست محیطی، فرونشست زمین و ریزگردها محورهای اصلی کنگره به شمار می روند.

وی با اشاره به اینکه تاکنون یک هزار و ۵ اثر به دبیرخانه کنگره رسیده است، افزود: از این تعداد ۹۹۶ اثر پذیرش و مابقی مردود شدند.

حاج عباسی یادآور شد: ۱۱ کمیته علمی و اجرایی در دبیرخانه تشکیل شده است.

وی برنامه های کنگره را شامل: ارایه مقالات شفاهی و پوستری، برپایی کارگاه های آموزشی، برگزاری مسابقات علمی فرهنگی، بازدید از شهر اصفهان و برگزاری نمایشگاه کتاب خواند.

عضو هیئت علمی دانشکده کشاورزی دانشگاه صنعتی اصفهان با اشاره به محورهای ویژه کنگره خاطرنشان کرد: قوانین و استانداردهای کودهای آلی، زیستی و شیمیایی، سلامت زنجیره غذایی مرتبط با خاک، ریزگردها و چالش های مربوطه، خاک، اقتصاد و مسائل حقوقی از جمله محورهای ویژه پانزدهمین کنگره علوم خاک ایران به شمار می رود.

وی تاکید کرد: به خاطر وجود مشکلات زیادی که در آب و خاک و هوا داریم شعار کنگره امسال «خاک، سلامتی و زندگی» است.

حاج عباسی با بیان اینکه اگر خاک سالم باشد، به هیچ عنوان شاهد ریزگردها در آسمان نبودیم، گفت: خاک سالم روی زمین می ماند، به گونه ای که هنگام ورزش باد، از جا بر نخیزد و اگر خاک سالم باشد، آب هم می تواند هنگام بارندگی در خاک فرو می رود.

وی تصریح کرد: وقتی خاک سالم باشد، پوشش گیاهی خوبی خواهیم داشت که می تواند از فرسایش های بادی و خاکی جلوگیری کند.

دبیر پانزدهمین کنگره علوم خاک ایران اظهارکرد:  اگر خاک ناسالم باشد، غذایی که مصرف می کنیم ناسالم است چون غذای سالم از خاک سالم استخراج می شود.

وی تصریح کرد: وقتی می خواهیم فرهنگسازی کنیم، مدیران هم باید بدانند که در مباحثی مثل خاک، حتی سلامتی خانواده انها هم درگیر است، بنابراین خروجی این کنگره می تواند مبحث اصلی جامعه را در بر داشته باشد تا مردم بفهمند چه مشکلاتی وجود دارد و برای رفع آنها چه راه حل هایی را می توان برگزید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.