جمهوری اسلامی ایران در دو سال اخیر ثابت کرده که لحظه ای و ذره ای برخلاف قوانین بین المللی در موضوع هسته ای عمل نکرده است بلکه خود به صورت داوطلبانه برای محدود سازی هسته ای اقدام کرد تا تحریم های ظالمانه آمریکا لغو شود در صورتی که با گذشت دو سال از توافق برجام و تصویب تحریم های جدید کنگره و حمایت از آنها توسط رئیس جمهور این کشور بد عهدی گرگ مشخص شد.

 دولت در قبال کارشکنی های آمریکا وظایف قانونی خود را انجام دهد/ پایبندی یک طرفه ایران به تعهدات برجام نوعی پذیرش ظلم است/ اعتماد به آمریکا همانند اعتماد به گرگ است

اختصاصی قدس آنلاین- نمایندگان مجلس شورای اسلامی در واکنش به تصویب تحریم های جدید کنگره آمریکا و بدعهدی آمریکا پس از برجام در گفت و گو با خبرنگار قدس آنلاین از اقدامات متقابل ایران گفتند. محمد قمی نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به بدعهدی آمریکا و تذکرات مقام معظم رهبری دراین باره به قدس آنلاین گفت: به روشنی مشخص بود که آمریکا بر سر قول و وعده خود باقی نمی ماند این مساله به کرات از سوی مقام معظم رهبری هشدار داده شد که هرگز نباید به آمریکایی ها اعتماد کرد چرا که آنها به هر بهانه ای حتی بدون بهانه به دنبال تحریم و ادامه ضدیت خود با جمهوری اسلامی ایران هستند. وی ادامه داد: تحریم های جدید آمریکا علیه ایران حتی در صورتی که ایران نقض برجام نداشته است نشان دهنده عداوت آنها با جمهوری اسلامی ایران است. بنابراین دست آمریکایی ها برای همه مردم و مسئولین ایرانی بخصوص آنهایی که خواستار اعتماد به آمریکا بودند رو شده است.

این عضو کمیسیون آموزش وتحقیقات مجلس شورای اسلامی با تاکید بر بد عهدی آمریکا خاطر نشان کرد: هرچند اکثر ایرانی ها از همان ابتدای مذاکرات با آمریکا می دانستند که به گرگی که خوی وحشی گری دارد نمی توان اعتماد کرد اما امروز غیر بد عهدی و بی ثباتی آمریکایی ها به همه دنیا این موضوع بخصوص دوستان اروپایی شان ثابت شده است. جمهوری اسلامی ایران در دو سال اخیر ثابت کرده که لحظه ای و ذره ای برخلاف قوانین بین المللی در موضوع هسته ای عمل نکرده است بلکه خود به صورت داوطلبانه برای محدود سازی هسته ای اقدام کرد تا تحریم های ظالمانه آمریکا لغو شود در صورتی که با گذشت دو سال از توافق برجام و تصویب تحریم های جدید کنگره و حمایت از آنها توسط رئیس جمهور این کشور بد عهدی گرگ مشخص شد. قمی اظهار داشت: از این رو باید بعد از این بنا به مصلحت و عزت خودمان برنامه ریزی کنیم و نباید منتظر باید و نبایدها و امر و نهی آمریکایی ها باشیم. مسلم است که در عالم سیاست نباید جلوی دشمن کمر تعظیم فرود آورد چرا که دشمن از کمترین عقب نشینی به نفع خود استفاده می کند بنابراین همانگونه که فرهنگ حسینی (ع) به ما آموخته که هیچ گاه نباید زیر بار ظلم رفت ما نیز نباید در برابر تهدیدها وتحریم های آمریکا به بهانه نقض برجام سکوت کنیم چرا که این آمریکاست که نه تنها تحریم های قبلی را لغو نکرده بلکه به هر بهانه ای تحریم های جدیدی نیز تصویب می کند.

حجت الاسلام پژمانفر رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به اینکه باید با توجه به قانون از مسیر قانونی در برابر تحریم ها و بدعهدی های آمریکا ایستاد به قدس آنلاین گفت: به نظر می رسد جمهوری اسلامی ایران باید در برابر تحریم ها وتصویب های جدید آمریکا به دنبال راهکارهای عملی باشد چرا که ما به غیر از انجام قانون کار دیگری انجام نمی دهیم و اتفاقا درباره برجام نیز باید به قانون پناه ببریم از این حیث که باید به قیودی که در برجام لحاظ شده اکتفا کنیم. وی افزود: یکی از مهمترین این قیود آن  است که در صورتی که برجام از طرف غربی ها نقض شود ایران می تواند موضوع غنی سازی را با سرعت از سر بگیرد و تعهدات یک طرفه ای را که انجام داده رها کند بنابراین امروز با توجه به تصویب تحریم های جدید و عدم لغو تحریم های قبلی آمریکا و کارشکنی های فراوانی که علیه ایران صورت می گیرد انتظاری غیر از اینکه دولت وظایف قانونی خود را انجام دهد نداریم.

پژمانفر تصریح کرد: متاسفانه به نظر می رسد دولت از اجرای قانون سر باز می زند در حالی که نباید به راحتی از قانون گریزی دولت گذشت، هر چند که دولت یازدهم در چهار سال گذشته قانون گریزی فراوانی داشته است. امیدواریم دولت در این مسئله که منجر به تحمیل تبعات بین المللی فراوانی بر کشور و مردم می شود همچنان قانون گریزی نکرده و با توسل به ابزارهای بین المللی خود در اعاده حق مردم کوشا باشد. این نماینده مجلس با تاکید بر اینکه تعهد یک طرفه نمی تواند تداوم داشته باشد تصریح کرد: به هر حال جمهوری اسلامی ایران به اذعان دولتمردان اروپایی در دو سال گذشته هیچ گونه نقض برجامی نداشته است در حالی که آمریکایی ها به کرات برجام را نقض کرده اند. مسلما تعهد نمی تواند یک طرفه باشد چرا که ما بر سر تعهدی چند طرفه پیمان بسته ایم وبا آن موافقت کرده ایم اینکه دولت بخواهد همچنان به صورت یک طرفه پایبند به تعهدات برجامی باشد و آمریکا و کنگره پی در پی به بهانه های مختلف به این عنوان که تحریم های جدید ربطی به برجام و توافق هسته ای ندارد ایران را زیر بار فشار مضاعفی بگذارد مسلما پذیرش ظلم است و ما نباید دیگر بیش از این به این ظلم تن بدهیم. وی ادامه داد: مسلما از دولت انتظار می رود در کنار مردم در برابر زورگویی ها وزیاده خواهی های آمریکا بایستد و اگر آنها همچنان تمایلی به تعهد به وظایفشان در برجام و لغو تحریم ها ندارند دولت نیز این تعهد یک طرفه را خاتمه دهد.

در این زمینه حشمت الله فلاحت پیشه عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی نیز با تاکید براستفاده از فضای پسابرجام در ارتباط گیری با سایر کشورها به قدس آنلاین گفت: دولتمردان بارها اعلام کردند که آمریکایی ها نقض برجام می کنند، بنده معتقدم دولتمردان باید در دولت جدید سیاست خارجی را براساس استفاده از فضای پسابرجامی در بقیه دنیا غیر از آمریکا به کار گیرند چرا که امریکایی ها در شرایط کنونی در تلاشند تا اوضاع را به سال ۲۰۰۶ میلادی یعنی زمانی که تحریم های فرامرزی علیه ایران اعمال کردند برگردانند. هر چند که آمریکا یازده سال توانست این فشار را علیه جمهوری اسلامی تداوم دهد اما برجام مانع تداوم آن شد. وی ادامه داد: خوشبختانه ما با سایر دنیا ارتباط داریم و برای بهترشدن این تعاملات لازم  است سفارت خانه های ایران با سایر کشورها مناسبات دوجانبه ای با محوریت اقتصادی را در دستور کار خود قرار بدهند و با استفاده از این ظرفیت های داخلی وخارجی شکوفایی اقتصادی داشته باشند.  

فلاحت پیشه تصریح کرد: مثلا مناسبات اقتصادی ایران و عراق در آخرین  سال قبل از حضور داعش دراین کشور به تنهایی بیش از ده برابر مناسبات ایران با ۲۶ کشور اروپایی بود که نکته بسیار مهمی در چگونگی استفاده از ظرفیت هاست بخصوص در کشورهای همسایه. لذا معتقدم در این حوزه باید سرمایه گذاری کرد وتلاش نمود تا با رفع محدودیت ها تعاملات اقتصادی ایران را شکوفا کرد.  

این نماینده مجلس با بیان اینکه تحریم های آمریکا جنبه تقابل تبلیغاتی دارد بیان داشت: به نظر می رسد تقابل امروز آمریکایی ها و شخص آقای ترامپ  تقابل تبلیغاتی است بنابراین به نظر بنده ما نباید  برای تقابل تبلیغاتی از تمامی  اهرمهای راهبردی خود استفاده نماییم.  آقای ترامپ قرارداد ۵۰۰ میلیارد دلاری را با لابی گری صهیونیست ها با عربستان سعودی به امضاء رساند تا تسلیحات خود را به فروش برساند، لذا آمریکا همچنان تلاش می کند  کماکان ایران را در نوک پیکان هدف گذاری خود حفظ کند و همچنان که ابزارهای عملی برای تقابل با ایران را ندارد به عبارتی ابزارهایش را به کار گرفته تا علیه  ایران عمل کند از این رو با توجه به اینکه تقابل ها بیشتر تبلیغاتی است  دلیلی برای توقف روابط خارجی خود در راهبردهای دشمنانه آمریکا نداریم. فلاحت پیشه خاطر نشان کرد: اینکه کنگره تحریم هایی در دستور کار خود علیه  ایران، روسیه وکره شمالی قرار داده به گونه ای که درباره ما این تحریم ها مناسبات  ایران وآمریکا را به سال ۱۹۹۵ به سال تحریم های داماتو که بعدا ایسا عنوان گرفت باز می گرداند. بنده معتقدم این تحریم ها نمی تواند فرامرزی شود لذا باید حوزه و حدود آن مشخص شود تا به ازای آن با آمریکا محدودسازی صورت گیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.