گلبهار- برای انعکاس مشکلاتی که در بزرگ‌ترین شهرک اقماری شرق کشور وجود دارد همین بس که بگوییم «گلبهار» یک شهر و هزار و یک مشکل! گرچه سیاست ایجاد شهرهای جدید در کشور جذب جمعیت حاشیه نشین و سرریز شهرهای بزرگی مانند مشهد بود، اما در گلبهار هنوز ابتدایی‌ترین نیازهای اولیه ساکنان رفع نشده است.

«گلبهار» نیازمند مرهمی از جنس درمان

قدس آنلاین-گروه استان ها-مهناز خجسته نیا:برای بررسی جایگاه شهر جدید گلبهار به سراغ حجت الاسلام و المسلمین مروج امام جمعه گلبهار رفته‌ایم.
وی که یکشنبه گذشته میهمان تحریریه روزنامه قدس بود در جلسه‌ای صمیمانه‌ای پاسخگوی پرسش‌های ما شد:

 آیا زیر ساخت‌های فرهنگی که باید در شهرهای جدید با اقوام و فرهنگ‌های مختلف در نظر گرفته شود در گلبهار فراهم شده است؟

تنها راهکاری که در شهرهایی جدید با ویژگی «گلبهار» می‌تواند به نیازهای فرهنگی پاسخ دهد «مسجد» است.

شهریور ۱۳۹۳ که بنده به عنوان امام جمعه گلبهار معرفی شدم، این شهر چهار مسجد بیشتر نداشت؛ شهری که سرریز جمعیت کلانشهر مشهد را به سمت خود کشیده است. این شهر برای ابتدایی‌ترین زیرساخت فرهنگی معطل مانده بود که یک همت والا و جهادی باعث شد در مدت کوتاهی هشت مسجد دیگر به تعداد مساجد گلبهار اضافه شود.

الان ۱۲ مسجد با کمک خیرین و همراهی مسولان به بهره برداری رسیده اما این تعداد هنوز هم پاسخگوی نیازها نیست. چراکه در برنامه بلند مدت این شهر احداث بیش از ۷۰ مسجد تعریف شده است.

البته ناگفته نماند که دو مسجد به نام‌های مسجد امام محمد باقر(ع) واقع در محله خاوران یا استانداری و مسجد دیگری به نام امام رضا(ع) در محله فرهنگیان به دلیل مشکلات مالی با مشکل مواجه‌اند.

سه تا مسجد هم قرار است امسال با کمک شرکت عمران عملیات احداث آن‌ها آغاز شود.

مطالعات احداث مصلای گلبهار هم در زمینی به مساحت ۴ هکتار آماده شده که امیدواریم عملیات اجرایی آن به زودی آغاز شود.

مشکلاتی که در حاشیه نبود زیر ساخت‌های فرهنگی، مصایب ساکنان گلبهار را دو چندان کرده بفرمایید.

تاکنون ۴۰ هزار واحد مسکن مهر در گلبهار ساخته شده که تنها ۲۶ هزار واحد واگذار شده و بقیه هنوز خالی از سکنه است لذا جذب این تعداد سرریز جمعیت در صورتی که به دغدغه‌های فرهنگی آن‌ها پاسخ داده نشود تهدیدی جدی خواهد بود.

من بارها تذکر داده‌ام وقتی شهری برای اسکان جمعیت سرریز یک کلانشهر(مشهد) طراحی شده خود آن کلانشهر باید آنجا را مدیریت کند نه اینکه مدیریت در اختیار شهرستانی باشد که خودش مشکلات فراوان دارد و هنوز «هشت آن گرو نه» است.

اینکه مردم شریف گلبهار انتظار دارند مسئولان استانی به فکر رفع مشکلاتشان باشند انتظار دور از حقی نیست.

اگر مشکلات گلبهار اولویت بندی شود، اولین مسائلی که باید رفع شود کدامند؟

اولین مشکل گلبهار حمل و نقل است لذا برای پی بردن به عمق فاجعه حمل و نقل این شهر جدید پیشنهاد می‌کنم مدیران و مسئولان سرصبح از گلبهار و غروب از مشهد عازم شوند تا ببیند مردم با چه مشکلاتی دست و پنجه نرم می‌کنند.

این در حالی است که گلبهار شهری است که هر ماه به جمعیت آن نیز اضافه می‌شود.

سال گذشته معاون وزیر رسماً اعلام کرد، اینجا ۵۰ هزار نفر جمعیت دارد که وجود ۳۲ هزار اشتراک گاز و ۳۳ هزار اشتراک برق و آب گواه این ادعاست.

چراکه اگر با یک حساب سرانگشتی به ازای هر اشتراک دو نفر محاسبه کنیم جمعیت ساکنین این شهر افزون بر ۶۰ هزار نفر خواهد شد که شاید کمتر از نیمی از این تعداد ماشین دارند و بقیه بناچار باید سراغ حمل و نقل عمومی بروند.

دومین مشکل اولویت دار گلبهار احداث ارامستان در این شهر است، چراکه در حال حاضر صاحبان عزا در این شهر جدید ماتم مکان دفن نزدیک‌ترین اموات خود را دارند.

این در حالی است که نداشتن آرامستان اصلاً زیبنده شهر ۷۰ هزار نفری گلبهار نیست.

گرچه تاکنون جلسات متعددی با مسئولان سازمان‌ها در این خصوص برگزار شده اما خروجی این جلسات تنها وعده‌های بدون عمل بوده و تاکنون هیچ دردی از مردم ساکن در گلبهار درمان نشده است.

یکی از دغدغه‌هایی که از سوی شما بارها پیگیری شده اما هنوز به نتیجه نرسیده وضعیت درمان گلبهار است؛ لطفاً به آخرین نتایج این پیگیری‌ها هم اشاره بفرمایید.

متأسفانه سال‌هاست که تقاضای احداث بیمارستان در گلبهار فقط در روی کاغذ مانده و هیچ خبری از آغاز عملیات اجرایی آن نیست.

اگر بخواهیم به نتیجه همه پیگیری‌ها نیز اشاره کنیم باید به این جمله هم بسنده کنیم که «برای گلبهار اصلاً دلسوزی نشده است».

همه مدیران برای تصمیم گیری در خصوص رفع مشکلات گلبهار با خودرو می‌آیند و می‌روند، لذا هرگز ضرورت تسریع در رفع این مشکل را حس نکرده‌اند.

عدم استقرار ادارت دولتی و خدماتی در گلبهار مطالبه‌ای است که هنوز به آن پاسخی داده نشده است، برای پاسخ به این مطالبه چه گام‌هایی برداشته شده است؟

برخی از مدیران استان واقعاً مدیر کل هستند اما گلایه ما بیشتر از مدیرانی است که فقط اسم آن را یدک می‌کشند.

مثلاً باید به مدیران استانی ادارت برق، آب و فاضلاب، گاز، آموزش و پرورش، ثبت احوال، امور مساجد و دادگستری دستمریزاد گفت اما بیشترین گلایه ما از سازمان تبلیغات اسلامی و اداره کل ارشاد خراسان رضوی است.

آن‌ها نبود شرایط لازم را بهانه عدم استقرار در گلبهار اعلام می‌کنند، در حالی که گلبهار به شهری برای اسکان سرریز جمعیت ایران تبدیل شده است.

گواه این ادعا هم وجود تنها یک مجتمع مسکونی ۸۲۴ واحدی است که از ۸۰ شهر کشور با فرهنگ‌های مختلف در این مجتمع سکونت دارند.

آخرین قول مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان و معاونین وی برای استقرار نمایندگی این اداره اسفند ماه سال گذشته بود، اما ما خسته از پیگیری و آن‌ها دلخوش از خستگی ما برای پیگیری هستند.

اداره تبلیغات اسلامی هم از آن دست سازمان هایی است که زیر بار شرایط گلبهار نمی‌رود، لذا یک بام و دو هوا را شنیده بودیم اما تا این حد لمس نکرده بودیم.

ناگفته نماند که حوزه علمیه‌ای که در گلبهار ساخته شده بی‌نظیر است و کمیته امداد هم امسال مستقر می‌شود.

در این میان جای خالی نمایندگی اتاق اصناف هم به شدت مشکل ساز شده است، چراکه حق عضویت اصناف اخذ شده در گلبهار برای ساکنین این شهر هزینه نمی‌شود.

تعدادی از نهادها و ادارت هم در گلبهار غیبت مطلق دارند و تنها عایدی آن‌ها برای ساکنین گلبهار رفت و آمدهای مکرر به مشهد است.

مثلاً برای انجام آزمایش‌ها قبل ازعقد، زوجین باید حتماً به مشهد مراجعه کنند در حالی که قرار بوده این آزمایشگاه سال گذشته فعال شود، اما وعده خرداد امسال هم محقق نشد!

ناگفته نماند که پرونده صنعت هم در گلبهار بسته مانده است!

کمبود شدید فضای آموزشی، خدمات بانکی و توقف قطار شهری گلبهار در ایستگاه اول، جزو مشکلاتی است که همواره ساکنان این شهر جدید مطرح می‌کنند و بی پاسخ مانده است؛ به اعتقاد شما گلبهار در این حوزه‌ها با چه مصایبی مواجه است؟

براساس واقعیاتی که شاهد آن هستیم امسال تا مهر ماه و آغاز بازگشایی مدارس، اگر مسئولان فکری به حال تأمین فضای آموزشی گلبهار نکنند، قطعاً با بی مهری تمام مواجه خواهیم شد، چون در گلبهار فضای آموزشی به شدت کم است.
در خصوص قطار شهری گلبهار هم باید گفت حرکت قطار شهری گلبهار روی ریل ساخت تنها بستگی به تخصیص اعتبار از سوی دولت و عمل به وعده دارد.

جای خالی ارائه خدمات بانک‌ها در گلبهار هم ظلم به ساکنان است و اکنون با استقرار بانک ملی روزانه از ۴۰۰ مراجعه به مشهد برای انجام امور بانکی کاسته شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.