۹ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۵
کد خبر: 551657

« قدس و امنیت حجاج» دو مسئله مهم حج امسال

حجت الاسلام والمسلمین محمود رجبی

رهبر معظم انقلاب اسلامی روز گذشته در دیدار کارگزاران حج، سخنانی مهم بیان فرمودند که نیازمند توجه همه جانبه از سوی کارگزاران حج و سایر مسلمانان است.

به گزارش قدس آنلاین، رهبر معظم انقلاب اسلامی روز گذشته در دیدار کارگزاران حج، سخنانی مهم بیان فرمودند که نیازمند توجه همه جانبه از سوی کارگزاران حج و سایر مسلمانان است. همان گونه که در دستورهای اسلامی وارد شده است، یکی از اهداف مهم برگزاری حج، رفع مشکلات مختلف جهان اسلام و تبادل نظر در این خصوص است. حج، عملی عبادی و سیاسی است که راهکارهای عملی برای حل معضلات موجود جهان اسلام را فراهم می‌سازد.

یکی از مهم‌ترین معضلات امروز جامعه اسلام مسئله «قدس شریف» است که سال‌ها در اشغال ظالمانه صهیونیست‌هاست. امسال بویژه توطئه اشغال قدس شریف و آواره شدن مردم این سرزمین مطرح است که البته با مقاومت مسلمانان، اشغالگران تا کنون به عقب‌نشینی وادار شده‌اند.

همان گونه که رهبر معظم انقلاب اسلامی فرموده‌اند، حج فرصتی برای تبادل نظر چهره به چهره بین مسلمانان، آگاهی بخشی به یکدیگر نسبت به وظایف مسلمانان در این برهه، انتقال مشکلات موجود در جامعه اسلامی توسط حجاج به جوامع اسلامی در سراسر جهان و تشویق آنان برای ورود به صحنه در راستای حل مشکل قدس شریف است، بنابراین چنین فرصتی را کجا و چه زمانی می‌توان میسر کرد؟

با توجه به واقعه دردناکی که سال ۱۳۹۴ برای حجاج در منا پیش آمد، مسئله «تأمین امنیت حجاج» از دیگر مسائلی است که مورد تأکید رهبر معظم انقلاب در این دیدار قرار گرفت. عده‌ای معتقدند، توطئه کشتار حجاج در منا نیز نتیجه نقشه‌ای از پیش‌ تعیین شده توسط صهیونیست‌ها بوده است؛ زیرا صهیونیست‌ها درصدد ناامن ساختن دو قبله مقدس مسلمانان یعنی کعبه و مسجدالاقصی هستند. این دو مکان تأثیرهای مهم و عمیقی بر پیشرفت جامعه مسلمانان در راستای تحقق اهداف جامعه اسلامی دارد.

خداوند در قرآن کریم فرموده است، حرم را مکان امنی برای مسلمانان قرار داده‌ایم، کارگزاران حج باید تمام تلاش خود را برای حفظ امنیت حجاج انجام دهند تا پیروان تمام مذاهب اسلامی در کمال امنیت بتوانند وظایف خود را انجام دهند. بنابر این دو مسئله قدس شریف و امنیت و حفظ حرمت حجاج خانه خدا باید همواره مورد توجه مسلمانان قرار گیرد و خواسته همه مسلمانان جهان از کارگزاران حج باید رفع موانع در جهت رسیدن به این اهداف باشد.

موضوع دیگری که رهبر انقلاب مورد تأکید قرار دادند، پرهیز حجاج از بازارگردی است. یکی از آسیب‌هایی که به روح و هدف سفر مقدس عبادی حج آسیب وارد می‌سازد -که متأسفانه در سایر سفرهای زیارتی نیز مشاهده می‌شود- وجود این پدیده است که حاجیان را از هدف اصلی این کنگره بزرگ الهی باز می‌دارد. بازارگردی حجاج آسیب‌های فرهنگی متعددی به دنبال دارد که در مجموع ضرورت پرهیز از این اقدام را دوچندان می‌کند.

بسیاری از حجاج تنها یک بار در طول عمر خود فرصت می‌یابند که به سفر عبادی حج بروند، به همین سبب باید لحظه لحظه‌های این سفر پربرکت را غنیمت شمرند و برای تمام طول عمر و آخرت خود توشه بردارند.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.