از آغاز دوران انقلاب اسلامی‌ تاکنون، جشنواره‌های متعدد تئاتری با نگاه، سلیقه‌ها و موضوعات متنوع برگزار شده که حساب تعداد و دفعات برگزاری‌شان از حوصله خارج است. جشنواره‌هایی که عمرِ بسیاری از آن‌ها به امروز نرسیده و نشان آن‌ها را تنها می‌توان در کاتالوگ‌ها و کتاب‌های رنگ و رو رفته موجود در روابط عمومی‌های مراکز تئاتری جست‌وجو کرد.

امسال پژوهش را جدی‌تر می‌گیریم

به گزارش قدس آنلاین، از آغاز دوران انقلاب اسلامی‌ تاکنون، جشنواره‌های متعدد تئاتری با نگاه، سلیقه‌ها و موضوعات متنوع برگزار شده که حساب تعداد و دفعات برگزاری‌شان از حوصله خارج است. جشنواره‌هایی که عمرِ بسیاری از آن‌ها به امروز نرسیده و نشان آن‌ها را تنها می‌توان در کاتالوگ‌ها و کتاب‌های رنگ و رو رفته موجود در روابط عمومی‌های مراکز تئاتری جست‌وجو کرد.

در این میان جشنواره تئاتر رضوی که از دیروز دوازدهمین دوره آن آغاز به‌کار کرده است، در طی یازده دوره از جایگاه و ارزش خاصی برخوردار شده و طبق‌نظر کارشناسان و دست‌اندرکاران درطول این سال‌ها توانسته به جریان‌سازی تئاتر کمک بسیاری بکند. اما دوازدهمین دوره برگزاری جشنواره تئاتر رضوی از زوایای مختلفی قابل بررسی است.

حسین فرخنده دبیر دوازدهمین دوره جشنواره رضوی درخصوص چشم‌انداز برگزاری این دوره از برگزاری تئاتر رضوی می‌گوید: آغاز فعالیت‌ها برای برگزاری تئاتر رضوی از سال قبل و با ارسال فراخوان در دو بخش صحنه‌ای و نمایشنامه‌نویسی آغاز شد که خوشحالم از این‌که هنرمندان ما در بخش صحنه‌ای در سراسر ایران و استان عزیزمان از این بخش استقبال کردند و باید بگویم که ما در این بخش امسال نسبت به ادوار گذشته از رشد قابل‌توجهی هم برخوردار بودیم.

افزایش صددرصدی آثار رسیده

وی با بیان این‌که تعداد آثار رسیده به دبیرخانه نسبت به سال قبل صددرصد افزایش داشته است، می‌گوید:  این افزایش نشان از این دارد که هنرمندان به برگزاری این‌گونه جشنوارها علاقه‌مندند و اشتیاق حضور در جشنواره تئاتر رضوی روبه‌روز درحال فزونی است و این جای خوشحالی دارد که هنرمندان ما دوست دارند در ساحت جشنواره‌های موضوعی و دینی کار کنند و این اراده در آن‌ها وجود دارد.

وی درباره داوری آثار می‌گوید: کار داوری این دوره از جشنواره در دو مرحله بازخوانی و بازبینی انجام شده است و جمعاً ده اثر در مرحله نهایی توسط هیئت داوران به دبیرخانه جشنواره تئاتر رضوی معرفی شده‌اند که از این‌میان هشت اثر در بخش مسابقه و دو اثر در بخش اجرای عمومی ‌قرار گرفته‌اند. در ضمن یک اثر هم توسط هنرمندان استان خارج از مراحل تدارک دیده شده که در این ایام اجرای عمومی ‌خواهد داشت و درواقع همه سعی ما این بوده که چه به‌لحاظ داوری که همه از تراز اولان ملی هستند و چه در بخش جوایز از سطح ملی و استاندارد برخوردار باشد.

بزرگ‌ترین رویداد جشنواره امام رضا(ع) در بجنورد

وی با ابراز امیدواری نسبت به تداوم برگزاری جشنواره و رشد و شکوفایی آن در سال‌های آینده، ادامه می‌دهد: همه ما در این‌مدت تلاش کرده‌ایم که به‌شکلی تدارک ببینیم که از هشتم تا یازدهم مرداد سال جاری شاهد حضور هنرمندان در بجنورد باشیم. چون به‌نظرم جشنواره تئاتر رضوی بزرگ‌ترین رویداد هنری از مجموعه برنامه‌های جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع) است.

فرخنده می‌گوید: با توجه به این‌که در ایام کرامت قرار داریم، امسال برنامه شاخص دیگری هم درکنار برگزاری جشنواره تئاتر رضوی خواهیم داشت که از آن می‌توان به حضور شاعران برجسته آئینی سه استان خراسان یاد کرد. ما امسال نشست‌های مشترکی را در بین شاعران خراسان رضوی و شمالی داشته‌ایم که باید این را به فال نیک گرفت و امیدوارم بتوانیم امسال شاهد رشد و رونق هرچه بیشتر شعر و ادب در این استان‌ها باشیم.

لازم است یادآوری کنم که ما در ایام دهه کرامت شاهد شب شعر رضوی به‌همراه مشاعره ملی رضوی هم در بجنورد خواهیم بود که جزو برنامه‌های شاخص این دهه محسوب می‌شود.

پژوهش پررنگ‌تر می‌شود

وی درخصوص ویژگی این دوره از جشنواره تئاتر رضوی می‌افزاید: حتماً می‌دانید که چندسالی بود که برگزاری جشنواره متوقف شده بود، ولی الان سه سالی است که به‌صورت متوالی برگزاری می‌شود. به‌نظر من با توجه به تعداد آثاری که به‌دست ما رسیده، در این دوره از جشنواره اشتیاق هنرمندان نسبت به ادوار گذشته خیلی بیشتر شده است. بحث دیگر، بحث پژوهشی است که از سال قبل به آن ورود جدی‌تر و تخصصی‌تری پیدا کرده‌ایم.

شناخت و معرفی سیره ائمه(ع) در هر حوزه و زمینه‌ای نیازمند پژوهش است و این خودش باید در برنامه‌ریزی‌های امسال‌مان قرار بگیرد و امیدوارم که هنرمندان هم در معرفت‌افزایی خودشان به سیره ائمه(ع) بکوشند. االبته لازم است یادآوری کنم که در این دوره از جشنواره، ما اجرای عمومی ‌تئاترهای شرکت‌کننده در این دوره را در چند شهرستان استان هم خواهیم داشت که این مورد هم از ویژگی‌های دوازدهمین دوره تئاتر رضوی محسوب می‌شود.

دبیر دوازدهمین دوره جشنواره تئاتر رضوی در پاسخ به این سؤال که برگزاری این جشنواره چه‌تأثیری بر مجموعه تئاتر کشور داشته است، می‌گوید: هفت‌دوره از برگزاری این جشنواره در استان خودمان برگزار کرده‌ایم و این باعث شده که دایره مخاطبان زیاد شود و همه این‌ها نشان‌دهنده این است که اشتیاق هنرمندان برای کار در حوزه‌های دینی تغییرات چشمگیری داشته است و همین عامل باعث تأثیرگذاری برروی تئاتر است.

چون از این طریق است که هنرمندان می‌توانند با هم تبادل‌نظر داشته باشند و این باعث غنی‌شدن آثار می‌شود. نمونه‌اش این‌که برگزاری این جشنواره در استان خراسان شمالی باعث شد که ما در این شهر دارای یک سالن نمایش تخصصی خوب باشیم و اجراهای عمومی ‌رونق خیلی خوبی پیدا کند. برگزاری این‌گونه جشنواره‌ها نیاز مردم است و این را می‌شود از استقبال مخاطبان متوجه شد. و همه این‌ها نشان این مدعاست که جشنواره دارد کار خودش را به‌خوبی انجام می‌دهد و تداوم قابل‌توجهی هم به‌لحاظ کمی ‌و کیفی نسبت به سال‌های قبل داشته است.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.