عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اینکه باید فاصله فقه را با شریعت کم کنیم، گفت: از جمله تلاش ها اینکه دو رشته مهم و گسترده، تحت عنوان "فقه روابط اجتماعی" و "فقه انسان" در حوزه های علمیه تاسیس شود، چه آنکه شریعت به صورت جدی به این دو پرداخته است.

فاقد مطالعات علمی معطوف به حضور دین در جامعه هستیم/ فقه باید انسان معاصر را درک و به آن نزدیک شود

به گزارش قدس آنلاین، آیت الله احمد مبلغی دردیدار با جمعی از اساتید دانشگاهی کشور لبنان یادآور شد: فقه اصیل، و تنها راه ما به سوی کشف  شریعت است، به همین دلیل باید بکوشیم فاصله فقه را با شریعت کم کنیم و توانایی فقه را در  انعکاس بخشی به شریعت وانعطاف های نهفته در آن برای پاسخگویی به نیازهای انسان معاصر افزایش دهیم.
* مؤلفه های تاثیرگذار بر انسان معاصر
  رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس خاطرنشان کرد: انسان معاصر از آنجا که از مولفه های مترابطی مانند بر خورداری از تکنولوژی و بهره گیری از آن در زندگی، ظهور نیازهای جدید، پیدایی قدرت برای تامین نیازهای متنوع و متعدد، پیچیده شدن روابط پدیده های اجتماعی و مناسبات در جامعه و میل به رسانه و دریافت پیام ها به صورت سریع  و.. تاثیر می پذیرد، لازم است فقه، انسان معاصر  را درک و به آن نزدیک شود.
وی افزود: ما فاقد مطالعات علمی معطوف به ابعاد حضور دین در جامعه هستیم
* بجای ملامت، مطالعات دین پژوهانه را عمق ببخشیم
  وی ادامه داد: نباید انسان معاصر را به خاطر وقوع تحول در نوع و ابعاد زندگی و پیشرفت در علم ملامت کنیم به این دلیل که این تحول باعث شده حضور دین در جامعه به سهولت که قبلا وجود داشته، انجام نگیرد.
آیت الله مبلغی گفت: انسان را نباید در این زمینه مقصر تلقی کنیم، انسان باید پیشرفت کند؛ زیرا لازمه خلقت او، پیشرفت اوست، بلکه حتی فراتر پیشرفت، شرط لازم برای تعالی و الهی شدن انسان است.
وی یادآورشد:مشکلِ صعوبت حضور دین در جامعه معاصر در این نهفته است که مطالعات علمی و کوشش های اجتماعی برای حضور بخشی به دین در جامعه،  فاقد حجم لازم، کیفیت کافی و جامعیت فراخور با نیازهای انسان است.
* اقناع انسان معاصر نسبت به دین، ضروری است
عضو خبرگان رهبری با اشاره به این که خود دین، شیوه اقناع انسان و دعوت به تعقل پیرامون برنامه های خود را در پیش کشیده است، گفت: عملیات اقناع دینی در قبال نسل های جدید وضعیتی مضطرب به خود گرفته، و لازم است ما بر اقناع انسان معاصر برای پیدا کردن باور به دین تمرکز جدی نماییم؛ چرا که  دین برای مردم است و دین بدون باور شکل نمی گیرد.
وی افزود: اگر بکوشیم دین را به صورتی ناظر به زندگی چند ضلعی انسان معاصر با ادبیاتی عصری و اقناعی ارائه کنیم، گرایش به دین روندی طبیعی به خود می گیرد و امواجی از گرایش فوج فوج به دین (یدخلون فی دین الله افواجا) پدید می آید. 
* نقش متوقع از فقه در قبال انسان معاصر
وی با اشاره به ضرورت توسعه فقه گفت: باید فقه را توسعه دهیم زیرا شریعت وسیع تر از ابواب و احکام کنونی فقه است و زیرا ابواب انسان به ویژه انسان معاصر بیشتر از ابواب کنونی فقه است.
آیت الله مبلغی افزود: فقه باید نقشی اطمینان بخش، نظم بخش و هماهنگ کننده بین ابعاد مختلف انسان در زندگی چند ضلعی اجتماعی کنونی را ایفا نماید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.