زاهدان- مشکل کم آبی و تشنگی مردم در بندر چابهار در جنوب سیستان و بلوچستان قصیده بلندی است که ریشه ای ۲۰ ساله دارد و با وجود اینکه این بندر مشرف به اقیانوس است اما مردم شهر و روستاهای آن آبی برای نوشیدن ندارند و این در حالی است که هر روزه بر جمعیت این شهر افزوده و مسئولان بر طبل توسعه محور شرق و ایجاد پتروشیمی در این بندر می زنند.

بندر اقیانوسی ایران تشنه است

قدس آنلاین-گروه استان ها: کمبود آب موجب شده تا پای تانکر های اب نیز به بازر سیاه باز شود و هر تانکر در فصل کم آب تا ۶۰۰ هزار ریال خرید و فروش شود.

متاسفانه هر چه قدر از بندر چابهار فاصله می گیریم عمق محرومیت ها نیز فزونی گرفته تا آنجا که روستاهای بخش منطقه دشتیاری، تلنگ و پلان دیگر اثری از آب آشامیدنی و لوله کشی نیست.

آبرسانی جوابگو نیست

هوتک در بلوچستان واژه ای شناخته شده است و به چاله های آبی اطلاق می شود که از جاری شدن آب باران شکل می گیرد و لذا مردم این روستا مجبورند تمام نیاز های خانواده و دام هایشان را از این چاله های گل آلود تامین کنند و بهایی ب میزان مشکلات روده ای بپردازند.

 مردم این روستاها حدود ۵ کیلومتر در هوای گرم و گاهی پای پیاده و با چارپا برای تهیه آب آشامیدنی خودشان را به هوتک روستاها که وضعیت نه چندان مناسبی است تامین می کنند.

رئیس اداره منابع طبیعی شهرستان چابهار در این رابطه می گوید: از ۴۳۸ روستای شهرستان چابهار فقط ۱۶ روستا آب سالم و بهداشتی بصورت شبانه روزی دارند.

وی با اشاره به این موضوع که آب شرب بعضی از روستاها با تانکر آبرسانی می شود ادامه می دهد: متاسفانه این آب جوابگوی مردم نیست و آنها ناچارند از آب گندیده هوتک ها استفاده کنند.

وی با بیان اینکه هوتگ اصطلاحی بسیار آشنا برای مردم جنوب شرق کشور بویژه مردم بلوچ منطقه دشتیاری چابهار است یادآور می شود: متاسفانه سرانه آب برای هر نفر در روز از ۱۵ لیتر تجاوز نمی کند و دولت حتی موافق افزایش سهمیه ۱۵ لیتری آب روستائیان هم نشده است.

چند دهه جیره بندی

بندر اقیانوسی ایران با آن عظمت و دریای ژرف اما متاسفانه بیش از دو دهه است که گرفتار جیره بندی شده است و مشترکان آب شهری بیش از دو روز در لوله های شهر آبی یافت نمی کنند.

در چابهار احداث حوض انبار به شیوه قدیمی و در زیر زمین اقدامی مرسوم شده است تا آن ها که از تمکن مالی بهتری برخوردار هستند آبی به بهای گزاف تهیه کنند.

محرومیت ۷۹ درصدی مردم

فرماندار چابهار با زدن مهر تائید بر این نقیصه اظهار می کند: افزون بر ۷۹ درصد مردم ساکن در این بندر از آب لوله کشی و بهداشتی در طول شبانه روز محروم هستند.

ایوب درویشی با اشاره به اینکه آب در شهر چابهار بیش از چند دهه جیره بندی است و مشترکان آب شهری در هفته فقط ۲ روز آب دارند. اظهار می کند: هم اینک آب شهر چابهار از آب شیرین کن کنارک در فاصله بیش از ۵۰ کیلومتری تامین می شود و پاسخگوی نیاز بیش از ۱۲۰ هزار نفری جمعیت این شهر نیست.

وی با بیان اینکه ۴۰۰ روستای این شهرستان با تانکر آبرسانی می شود بیان می کند: فقط ۲۱ درصد جمعیت روستایی شهرستان چابهار از شبکه آب سالم و بهداشتی بهره مندند و بقیه با تانکر آبرسانی سیار می شوند.

فرماندار چابهار با بیان اینکه این موضوع تنها مشکلات پیش روی مردم و مسئولان نیست ادامه می دهد: بابت هزینه سوخت، تعمیر و نگهداری ناوگان فرسوده آبرسانی سیار چابهار بیش از ۸۰ میلیارد ریال به پیمانکاران بدهکاری وجود دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.