سراوان- مردم شهرستان سراوان از وضعیت نامناسب نوبت‌دهی و کمبود پزشک سونوگرافی و... در این شهرستان گلایه‌مند و خواستار رسیدگی به وضعیت موجود هستند.

قصه پرغصه مشکلات بهداشتی ودرمانی در شهرستان سراوان/ مسئولان سلیقه ای عمل می کنند

قدس آنلاین- گروه استانها- حسین سپاهی: شهروندان سراوانی  به خاطر نبود پزشک علاوه بر درد بیماری، باید رنج سفر به شهر ها و استان های همجوار را هم متحمل شوند.

این روزها مشکلات درمانی در شهرستان سراوان تبدیل به قصه پرغصه ای شده که تمامی ندارد و نبود امکانات درمانی و بهداشتی در شهرستان سراوان  از جمله نبود پزشک متخصص تا عدم امکانات باعث مشکلات زیادی  برای مردم این منطقه شده است.

شهرستان سراوان  از جمله شهرستان های مرزی سیستان و بلوچستان  است که هنوز بسیاری از مشکلات این منطقه حل نشده است، یکی از مهمترین مشکلات شهرستان نبود امکانات بهداشتی و درمانی است.

محرومیت های شهرستان سراوان  در بخش درمانی و بهداشتی باعث شده اکثر مردم شهرستان برای کارهای درمانی خود به مرکز استان مراجعه کنند که باعث مشکلات فراوانی  برای مردم شهرستان شده است.

مولوی سید عبدالصمد ساداتی امام جمعه اهل سنت شهرستان سراوان  در گفتگو با خبرنگار ما  اظهار داشت : سراوان  از جمله شهرستان های استان سیستان وبلوچستان است که  با کمبود پزشک متخصص و  دیگر امکانات  درمانی مواجه است.

وی بیان داشت  در شهرستان سراوان فقط یک پزشک سونوگراف  است  که این یک پزشک به تنهایی نمی تواند  جوابگوی  مردم باشد  بهتراست بگویم  نمیتواند مردم  سه شهرستان  سراوان . سیب و سوران و مهرستان را  همزمان مورد درمان قرار دهد.

امام جمعه اهل سنت شهرستان سراوان افزود: مسئولان شبکه بهداشت و درمان  شهرستان سراوان مدیریت و برنامه ریزی دقیقی ندارند و همین امر سبب سرگردانی و نارضایتی  شدید مردم در زمینه بهداشت و درمان  شده است.

وی گفت : مسئولین و دست اندر کاران درمانگاه خیریه نور برای ویزیت بیماران در زمینه های سونوگرافی و... اعلام آمادگی نموده که حاضرند  بیماران را با دفترچه بیمه  ویزیت نمایند که متاسفانه مسئولان ذیصلاح شبکه بهداشت و درمان سراوان  حاضر به همکاری در این زمینه نمی باشند.

به راستی علت عدم همکاری مسوولان ذیصلاح  شبکه بهداشت و درمان سراوان  چیست؟ آیا  تنها هدفشان  اخذ هزینه  های بالا  از مردم است یا هدر دادن وقت آنها  و یا اینکه بیماری مردم در انتظار صف های طولانی  ویزیت عود کند و بازهم  اینکه شاید  بند پارتی  در اینجا صدق می کند و چرا  اما و اگر های دیگر  !!!

وی افزود: در سفر اخیر دکتر هاشمی وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی  برای رفع مشکلات استان و شهرستان سراوان قول مساعد دادند تا  برای رفع مشکلات درمانی این شهرستان تلاش شود؛ متاسفانه مسئولین شبکه بهداشت و درمان شهرستان و استان همکاری مطلوبی ندارند و سلیقه ای عمل می کنند.

وی گفت  تلاش شبانه روزی و خدمات صادقانه باید سرلوحه کار همه مسئولین وخدمتگزاران به مردم باشد و وظیفه مسولان است تا بی منت به مردم خدمت کنند جا دارد از زحمات  وزیر بهداشت درمان و اموزش پزشکی  تقدیر و تشکر نمایم .

وی بیان داشت: مردم شهرستان سراوان بدلیل  کمبود پزشک سونوگراف اظهار نارضایتی دارند و هر روز برای نیازهای درمانی خود به مرکز استان مراجعه می کنند که هزینه های زیادتری به مردم تحمیل می شود.

وی تصریح کرد: این شهرستان واقعا در بخش های مختلف مورد بی توجهی و بی مهری قرار گرفته و تقاضا داریم از مسئولان که  نگاه ویژه ای به این شهرستان در بحث بهداشت و درمان داشته باشند و برای جذب و ماندگاری  پزشکان متخصص و فوق تخصص  و تجهیزات  پزشکی  در این شهرستان هر چه سریعتر  اقدام لازم صورت گیرد .

سید عبدالصمد ساداتی گفت  در اکثر شهرستان های این استان بخصوص سراوان  مردم با کمبود مراکز درمانی مجهز ، نبود پزشکان متخصص بخصوص متخصص گوش حلق  وبینی ،جراح مغز و اعصاب با توجه به حوادث ترافیکی  در سه شهرستان که بسیار است و افرادی که  نیاز به عمل جراحی اورژانسی مغز دارند و نظر  به فاصله زیاد  سراوان تا زاهدان که ممکن است بدلیل بعد مسافت  نوش دارو پس از مرگ سهراب باشد و باعث مرگ بیمار شود و همچنین لازم بذکر است گاهی بیمارستانهای زاهدان به بیماران اورژانسی  پذیرش نمی دهند.

وی گفت  سه سال قبل که جراح مغز  و اعصاب متبحر و با وجدانی بنام دکتر نوری در این شهرستان مشغول به خدمت بود  وایمکس مشکلات وجود نداشت متاسفانه وی جزو ده نفر متخصص خوبی بود که عذرش را خواستند، متخصص و جراح اورولوژی که  به این شهر آمده بود نیز  تسویه حساب کرد و رفت که جایگزینی ندارد ،  متخصص طب اورژانس  و متخصص سونوگرافی نیز که خانم بود هم  از این شهرستان رفت. درمانگاه خیریه نور  دارای یک پزشک  سونوگراف زن بود که بدلیل عدم حمایت  مسئولان  از این شهر  رفته است. عدم حمایت مسئولان  ذیصلاح از جذب و زمینه ماندگاری  پزشکان در این شهرستان را بسیار پایین آورده است و واقعا جای بسی تاسف است.

امام جمعه اهل سنت شهرستان سراوان گفت: عدم امکانات کافی و نبود متخصص و فوق تخصص  به اندازه برطرف سازی نیاز در شهرستان سراوان، مردم این منطقه را با مشکلاتی مواجه کرده است که ضمن تحمل درد بیماری، مراجعه به مرکز استان و یا شهرهای همجوار برای مردم سخت تر شده است.

وی می گوید: بیمارستان رازی سراوان جوابگوی بیماران سه شهرستان مهرستان و سیب و سوران و خود سراوان نیست و بیمارستان جدید که سالهاست در دست احداث است با کند روی کار معلوم نیست که  چه زمانی  تکمیل و راه اندازی شود. جا دارد مسوولین دانشگاه  علوم پزشکی زاهدان تا تکمیل و راه اندازی بیمارستان جدید برای  جذب  پزشکان متخصص خصوصا سونوگراف اقدامات لازم را بعمل آورند .

امام جمعه اهل سنت سراوان می گوید: مکررا مردم برای رفع  مشکلات بهداشتی و درمانی و....به من مراجعه و سوال می کنند با توجه باینکه در شهرستان سراوان خودمان دارای پزشکان متخصص. کاردان و لایق بومی  هستیم چرا رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان از نیروهای غیر بومی که اصلا توجهی به مسائل و مشکلات مردم نداشته و ندارند استفاده می کنند.

 وی می گوید: من هم بعنوان امام جمعه وظیفه دارم که مشکلات مردم را طبق ضوابط و قانون به مسئولین باز گونمایم  و اگر باز گو نکنم خیانت به نظام و مردم و خودم نموده ام.

سید عبدالصمد ساداتی از وزیر بهداشت و درمان خواستار شد که در دانشگاه علوم پزشکی سیستان و بلوچستان  از نیروهای بومی شهرستان که آرامش و سکون بیشتری داشته و دارند استفاده شود.

 امام جمعه اهل سنت سراوان می گوید: مکررا در خطبه های نماز جمعه مسوولین شبکه بهداشت درمان شهرستان و استان  را در رابطه با سونوگرافی و کمبود پزشک متخصص تذکر  داده ایم اما  متاسفانه مسئولین ذیصلاح اصلا توجهی نکرده و نمی کنند.

 سید عبدالصمد ساداتی  از وزیر بهداشت و درمان و اموزش پزشکی و دکتر میری  رئیس دانشگاه علوم پزشکی  زاهدان خواستار شدند که برای  تخصیص دو نفر سونوگراف زن و مرد  و تکمیل بیمارستان جدید  اقدام شود.

امام جمعه اهل سنت سراوان  بیان داشت  بیمارستان رازی سراوان با کمبود برخی از پزشکان متخصص بخصوص پزشک سونوگرافی  مواجه است می طلبد که مسوولین محترم در این رابطه اقدام لازم معمول دارند.

سید عبدالصمد ساداتی  امام جمعه اهل سنت سراوان گفت:  کشور ما دارای بهترین نخبه ها و بهترین  پزشکان می باشد.

وی افزود:  در بسیاری از کشورهای خارجی پزشکان ایرانی هستند که جزو بهترین پزشکان آن کشور هستند، با اندکی  اندیشه و تفکر می توان دریافت که ایران از نظر نیروی انسانی و پزشکان متخصص و فوق تخصص  هیچ مشکلی ندارد ولی از نظر امکانات  وسوء مدیریت  مشکلات فراوانی دارد.

استان سیستان و بلوچستان  نیز ازقاعده کمبود امکانات و نبود یا عدم جذب پزشکان متخصص و فوق تخصص مستثنی نیست به شکلی که این استان درمقایسه با بعضی از  استانها  ضعیف ترین استان  کشور از نظر امکانات بهداشتی و درمانی است،

رییسی  از دیگر شهروندان این شهرستان افزود: یکی از بزرگترین  مشکلات شهرستان کمبود  پزشک سونوگراف است  که این امر باعث شده به مرکز استان مراجعه کنیم زیرا با وجود  یک پزشک سونوگراف از صدها نفر  در نوبت فقط ۳۰/۳۵ نفر  ویزیت می شوند هستند افرادی که برای یک سونوگرافی از روستاهای دور به شهر امده  و بعد از گیر نیامدن  نوبت بازهم هزینه برگشت پرداخت نمایند و چه بسا ناراحتی و دلهره بیماریشان بماند .

وی افزود: برای مراجعه به مرکز استان هم با هزینه ایاب و ذهاب  و مشکل نوبت دهی سونوگرافی در بیمارستان های دولتی مواجه هستیم و مجبور هستیم با هزینه های گزاف در کلینک های خصوصی سونوگرافی انجام دهیم.

رییسی  افزود: متاسفانه هزینه های سونوگرافی در بخش خصوص بسیار بالاست و این درحالی است که مردم شهرستان با مشکلات معیشتی دست  و پنجه نرم می کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.