رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان گفت: الان در گردنه ترامپیسم قرار داریم. پیش بینی درباره اقدامات طرف مقابل مشکل است، زیرا مشخص نیست که طرف مقابل چه مسیری را پیش می‌گیرد.

صالحی: ما در برجام چیزی از دست نداده‌ایم/ صنعت هسته‌ای خیلی بهتر از گذشته جلو می‌رود/ در گردنه ترامپیسم قرار داریم

به گزارش قدس آنلاین، علی اکبر صالحی، در مراسم رونمایی از کتاب «تجربه‌ای دیگر» در محل دانشگاه صدا و سیما، در ابتدای سخنان خود گفت: ساعت ۱۷ امروز نشست جلسه نظارت بر برجام برگزار خواهد شد.

صالحی در ادامه گفت: ملتی که تاریخ نوشتاری نداشته باشد، این ملت ریشه نخواهد داشت، ملتی ریشه دارد که بتواند تاریخی مکتوب از خود برجای بگذارد.

وی افزود: بحث مذاکرات، مقطع حساسی در سیر تکاملی تاریخ انقلاب اسلامی بود. از این بابت مهم است که بتوانیم این مقطع را همانگونه که بود به نسلهای بعدی منتقل کنیم.

صالحی گفت: بیان عین حقایق نیازمند تقوای زیادی است. اما یک راه برای دست یافتن به حق، نگارش یک مقطع تاریخی از سوی نویسندگان متعدد است.

صالحی با تقدیر از تجربه و بی طرفی مرتضی غرقی نویسنده کتاب «تجربه‌ای دیگر» ادامه داد: این موضوع خود یک سرمایه برای کتاب ایشان است. 

وی با اشاره به اهمیت این مذاکرات هسته ای گفت: حتی کره ای ها در دیدار با رئیس مجلس کشورمان ابراز تمایل کردند که از تجارب این مذاکرات استفاده کنند.

رئیس سازمان انرژی اتمی افزود: این مذاکرات، مذاکراتی الگو بود. از بعد بین المللی کل جهان را درگیر کرده بود. همه نقاط جهان کنجکاو بودند که بدانند چه خبر است.

وی با اشاره به تجربه خود در  ورود ه موضوع هسته ای گفت: شاید دیرپاترین تجربه در این موضوع را من داشته ام، و در جریان جزئیات  پرونده بوده ام. 

صالحی گفت: این مذاکرات پیشینه ای داشت و در خلأ رخ نداد. طی هر دوره و با پیشبرد موضوع خشتی روی خشت قرار گرفته است در حالی که تصور عام این است که مذاکراتی در یک مقطعی نبوده و در یک مقطع دیگر مذاکرات شکل گرفته است.

صالحی با اشاره به مجوز رهبر انقلاب برای مذاکره با آمریکا در دولت دهم، گفت: دولت یازدهم از این تجربه به خوبی استفاده کرد.

وی با اشاره به تجربه تیم ایرانی افزود: با وجود قلت نیرو در برابر طرف مقابل، این موضوع امتیاز تیم ایرانی بود که توانست از پس حریف بر آید.

معاون رئیس جمهور افزود: الان در گردنه ترامپیسم قرار داریم. الان پیش بینی درباره اقدامات طرف مقابل مشکل است، زیرا مشخص نیست که طرف مقابل چه مسیری را پیش می گیرد.

صالحی گفت: فرض کنید برجام نبود، ترامپ بود، قطعنامه ها و شرایط اقتصادی مانند آن دوران بود، در این وضع شرایط دشوارتر می شد.

وی با اشاره به سابقه مقاومت ملت ایران در برابر فشارها، بیان کرد: این مقاومتها و تلاشها و اراده ها موجب اقتدار کشور شده است. اگر برجام نبود، شرایط بسیار دشوارتر می بود، اما الان شرایط به چه گونه ای است، چه کسی می نالد و می سوزد، ایا فروش نفت ما بیشتر نشده، در امور بانکهای کوچک، کشتیرانی و بیمه مسیر تسهیل شده است.

صالحی درباره بیان مشکلاتی از زبانش گفت: بیان این نقائص موجب اعتماد ملت می شود.

وی تاکید کرد: ما چیزی را از دست نداده ایم. می دانیم اگر برجام به هم بخورد چگونه برگردیم. ما راکتورهای جدیدمان در حال پیشرفت است. راکتور اراک با پیشرفته ترین فناوری در حال پیشرفت است. صنعت انرژی هسته ای روی ریل است. 

رئیس سازمان انرژی اتمی با انتقاد از جوسازی ها درباره توقف صنایع هسته ای گفت: برخی بی انصافی ها در انعکاس اخبار رخ می دهد. صنعت هسته ای با قدرت و با قوت و بهتر از گذشته در حال پیش رفتن است.

منبع: خبرگزاری تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.