قم - رئیس سازمان محیط زیست گفت: تفاهم نامه با کشور عراق به منظور مقابله با ریزگردها و ارائه آموزش‌های لازم به کارشناسان این کشور به زودی اجرا می‌شود.

انعقاد تفاهم‌نامه با عراق برای مقابله با ریزگردها

به گزارش قدس آنلاین، معصومه ابتکار ظهر دوشنبه در دیدار با آیت الله امینی طی سخنانی با اشاره به مشکل ریزگردها در کشور عنوان کرد: کانون گرد و غبار در کشور ما خارجی است و این مسئله در حال حاضر به عنوان یک مشکل بین المللی مطرح است.

وی ادامه داد: پدیده ریزگردها در حال گسترش در جهان است و حتی بخش‌هایی از چین و آفریقا با این مشکل مواجه شده‌اند.

عدم همکاری عربستان در مبارزه با ریزگردها

رئیس سازمان محیط زیست با اشاره به شانه خالی کردن عربستان در قبال مسئولیت‌های خود در خصوص مبارزه با ریزگردها، گفت: عربستان نه تنها به مسئولیتش در این زمینه عمل نمی‌کند بلکه برنامه‌ای هم برای مبارزه به این مشکل ندارد و همکاری هم در این خصوص انجام نمی‌دهد.

وی به تفاهم نامه بین ایران و عراق برای مبارزه با ریزگردها اشاره و عنوان کرد: اجرا شدن این تفاهم‌نامه که در اوایل دولت یازدهم منعقد شد به دلیل درگیری عراق با جنگ و مبارزه با تروریست‌ها از اولویت‌های اجرایی این کشور خارج شد اما هم اکنون با توجه به شکست‌های داعش در منطقه دولت عراق طی ماه‌های اخیر برای اجرایی شدن این تفاهم نامه اعلام آمادگی کرده است.

ابتکار با اشاره به بخش‌هایی از این تفاهم‌نامه بیان کرد: بر اساس این تفاهم نامه ۲۰۰ هکتار زمین در حاشیه کربلا برای آموزش کارشناسان عراقی برای استفاده از تجربیات ایرانی‌ها در بیابان‌زدایی و مبارزه با گردو غبار اختصاص داده شده است و طی روزهای آینده با تحویل آن زمینه این آموزش‌ها آغاز می‌شود.

نقش ترکیه در بیابان زایی

وی در ادامه به سد سازی‌های کشور ترکیه اشاره و عنوان داشت: این اقدام ترکیه در تشدید بیابان در منطقه تأثیرگذار است و بهره برداری ترکیه از سدهایی که بر روی رودهای جاری در عراق و سوریه زده باعث شده تا بخش‌هایی از عراق و سوریه خشک شوند که این امر در افزایش پدیده گرد و غبار در منطقه نقش داشته است.

رئیس سازمان محیط زیست محیط بانان را سربازان خط مقدم در دفاع از محیط زیست دانست و گفت: دولت یازدهم در رابطه با محیط زیست ۱۵ لایحه به مجلس ارائه داده که برخی از آنها مانند لایجه حفاظت از تالاب‌ها به قانون تبدیل شده است.

وی به اقدامات سازمان محیط زیست برای کاهش آلودگی هم اشاره کرد و گفت: طی چهارسال گذشته استانداردهای زیست محیطی برای واحدهای صنعتی اجرا شده و نظارت بر این واحدها به شکل جدی دنبال می‌شود.

ابتکار به حوزه فرهنگ عمومی برای حفظ محیط زیست هم اشاره کرد و گفت: در این زمینه آموزش‌های خوبی برای دانش آموزان و کودکان صورت گرفته است تا مسائل زیست محیطی به شکل تئوری و عملی به کودکان آموزش داده شود.

منبع: مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.