تنش میان قطر و کشورهای عربی تحریم کننده آن با شکایت دوحه از این کشورها به سازمان تجارت جهانی وارد ابعاد جدید شد.

شکایت قطر علیه کشورهای تحریم کننده دوحه به سازمان تجارت جهانی

به گزارش قدس آنلاین، قطر به سازمان تجارت جهانی شکایت کرد.

دوحه علیه کشورهایی که قطر را تحریم کرده اند به سازمان تجارت جهانی شکایت کرد.

علی الولید آل ثانی نماینده قطر در سازمان تجارت جهانی اعلام کرد: قطر شکایت گسترده ای به سازمان تجارت جهانی علیه تحریم تجاری اعمال شده از سوی عربستان، بحرین و امارات گشوده است.

بر این اساس قطر ۶۰ روز به کشورهای تحریم کننده مهلت داده است که موضوع را در سازمان تجارت جهانی فیصله دهند یا با دعوای قضایی در سازمان تجارت جهانی و تحریم های تجاری انتقام جویان احتمالی روبرو شوند.

نماینده قطر در سازمان تجارت جهانی اعلام کرد: دوحه موضوع تحریم را در جلسه سازمان هوانوردی غیرنظامی بین المللی(ایکائو) وابسته به سازمان ملل مطرح می کنیم.

شایان ذکر است «محمد بن عبدالرحمن آل ثانی» وزیر خارجه قطر در گفتگو با شبکه الجزیره به بیانیه صادر شده در پایان نشست منامه واکنش نشان داده بود.

وزیر خارجه قطر در خصوص بیانیه ای که وزرای خارجه عربستان، امارات، بحرین و مصر روز یکشنبه در منامه درباره قطر قرائت کردند گفت که بیانیه منامه هم پر از تناقض بود و این کشورها ادعا می کنند که به قوانین بین المللی پایبند هستند در صورتی که مطالباتشان به صورت آشکار نقض قانون بین المللی است.

وزرای خارجه عربستان، امارات، بحرین و مصر روز یکشنبه (دیروز) تأکید کردند در صورتی که دوحه ۱۳ بند کشورهای عربی را بپذیرد این کشورها آماده مذاکره به قطر خواهند بود، وزیر خارجه قطر در واکنش به این بخش از بیانیه تأکید کرد که همین مسأله در تناقض و خلاف مطالبات ۱۳ گانه کشورهای عربی است، زیرا در توضیحات مطالبات ۱۳ گانه آمده بود که مهلت پذیرش این مطالبات ۱۰ روزه است و بعد از گذشت ۱۰ روز اگر قطر این مطالبات را نپذیرد، این فهرست کان لم یکن تلقی می شود.

عبدالرحمن گفت هیچ رویکرد واضحی در بیانیه منامه وجود ندارد، اما آنچه واضح است ادامه سیاست سازش ناپذیری این کشورها درباره قطر است و خودداری از اعتراف به اینکه اقدامات ضد قطر اقدامی غیر قانونی و رویکردی ناعادلانه است.

وزیر خارجه قطر تأکید کرد که این کشورها مدعی می شوند به قوانین بین المللی احترام می گذارند در حالی که همه اقداماتی که علیه قطر اتخاذ شده است، نقض آشکار و صریح قوانین بین المللی به شمار می رود. وی افزود: ادعا می کنند اقدامات ضد قطری به حاکمیت و امنیت ملی آنها مربوط می شود اما این در حالی است که اقدامات ضد قطری آنها به صورت آشکار با منشور جهانی حقوق بشر، قوانین بین المللی، آزادی حمل و نقل و بندهای متعدد دیگری از قوانین بین الملل در تضاد است و این فقط بخشی از تناقض هایی است که در بیانیه منامه آمده است.

وی اظهارات وزرای خارجه کشورهای عربی در پایان بیانیه ر نیز غیر واضح توصیف کرد و گفت که آنها در یک مسیر مشخص حرکت نمی کنند و همیشه تضادهایی در روند آنها وجود دارد.

گفتنی است چهار کشور عربستان، مصر، امارات و بحرین با متهم نمودن قطر به حمایت از تروریسم روابط دیپلماتیک با این کشور را قطع کرده اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.