۱۰ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۰
کد خبر: 552066

شرمان دامن حیات وحش را نگیرد

عباسعلی سپاهی یونسی

«آقا سنجاب نگیر! این بدبخت اصلاً اهلی نیست و کلاً به صورت وحشی زندگی می‌کنه. من یکی داشتم! آدمو پیر می‌کنه بار آخری که دندون گرفت آخرین باری بود که دیدمش.»

قدس آنلاین-  «آقا سنجاب نگیر! این بدبخت اصلاً اهلی نیست و کلاً به صورت وحشی زندگی می‌کنه. من یکی داشتم! آدمو پیر می‌کنه بار آخری که دندون گرفت آخرین باری بود که دیدمش.»

این بخشی از گفته‌های فردی است که تجربه خودش را از نگهداری یک سنجاب با دیگران در یکی از اتاق‌های گفت و گوی اینترنتی که در آن علاقه‌مندان به نگهداری سنجاب با هم تبادل اطلاعات کرده‌اند، به اشتراک گذاشته است؛ البته در این بین افرادی هم از محاسن داشتن حیوان خانگی و از جمله داشتن سنجاب نوشته‌اند و توصیه هایی برای خریداران هم داشته‌اند تا بتوانند یک خرید خوب داشته باشند.

حالا این را بگذارید کنار گفته‌های محمدحسین بازگیر رئیس اداره محیط زیست شهر تهران که گفته است: «سنجاب در حفره‌های طبیعی درخت بلوط لانه‌ می‌کند. قاچاقیان جلو این حفره گونی یا کیسه‌ای را با میخ کار می‌گذارند که اگر سنجاب بیرون بیاید در این کیسه بیفتد. سنجاب هم وقتی این خطر را ببیند، بیرون نمی‌آید برای همین، درخت را از پایین آتش می‌زنند تا گرما سنجاب را بیرون بکشد. با این کار درخت که هیچ، گاهی جنگل را آتش می‌زنند.»

او همچنین درباره رام کردن این حیوانات بینوا گفته است: «سنجاب‌ها از وحشی‌ترین گونه‌ها هستند و برای رام شدن خیلی مقاومت می‌کنند. برای اینکه یک سنجاب به تهران برسد، ۱۰ سنجاب از بین می‌رود. این سنجاب‌ها را می‌گیرند و برای رام کردنشان سرشان را زیر آب می‌کنند و نگه می‌دارند یا در وسیله‌ای می‌گذارند و آن قدر می‌چرخانند تا از ترس جرئت هیچ کاری نداشته باشند!»

با خواندن این صحبت‌ها دل آدم به درد می‌آید و ناخودآگاه تصویر سنجاب در جنگل‌ها به ذهن خطور می‌کند. به این فکر می‌کنی که چگونه از شاخه‌ای به شاخه‌ای دیگر می‌روند و لحظه‌ای آرام و قرار ندارند، اما با همه بی‌قراری و جست و خیز خود بعضی از آن‌ها از جنگل‌های بلوط شکار می‌شوند و سر از چهار دیواری قفس‌ها در می‌آورند. برای رام کردنشان بعضی‌ها آن‌ها را شکنجه می‌دهند و بعد که رام آدمیان خودخواه شدند به شکل غم انگیزی در آپارتمان زندگی می‌کنند. غم انگیزتر هم این است که بعضی از این افراد تصویر سنجاب خود را در فضای مجازی قرار می‌دهند که خود سبب تشویق دیگران به خریدن این حیوان می‌شود! بیایید به حیوانات رحم کنیم، بخصوص گونه هایی چون سنجاب که طبیعتی وحشی دارد و هرگز نمی‌تواند به تنگی قفس خو کند. اگر اهل مهربانی نیستیم حداقل نامهربان هم نباشیم و شرمان دامن حیات وحش را نگیرد.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.