«نافذ عزام»، عضو ارشد جنبش جهاد اسلامی فلسطین، گفت: بدون شک هیچ یک از تلاش‌ها برای سازش با رژیم‌ صهیونیستی به نتیجه نخواهد رسید، کما اینکه در گذشته نیز هیچ نتیجه محسوسی در این زمینه به دست نیامده است.

انتقال سفارت آمریکا به قدس اشغالی، منطقه را به آتش می‌کشاند

به گزارش خبرگزاری قدس آنلاین به نقل از ویژه نامه بیت المقدس؛ اظهارات دونالد ترامپ در دوران تبلیغات ریاست‌جمهوری درخصوص انتقال سفارت آمریکا از تل‌آویو به قدس اشغالی، جنجال‌ها و حاشیه‌های زیادی را به همراه داشت. هرچند که ترامپ با صدور فرمانی اجرای این سیاست را به صورت موقت و تنها برای چند ماه به حالت تعلیق درآورده، اما هیچ‌گاه آن را به صورت کامل ملغی نکرده است. به موازات سیاست‌های ضد فلسطینی دولت ایالات متحده، تشکیلات خودگردان فلسطین برای اثبات حسن نیت خود به صهیونیست‌ها در جریان هرگونه مذاکرات سازش احتمالی آینده با تل‌آویو، لب به تهدید علیه گروه‌های مقاومت گشوده و از لزوم تحریم آن‌ها سخن می‌گوید. از این رو گفت‌وگویی با «نافذ عزام» عضو ارشد جنبش جهاد اسلامی فلسطین انجام داده‌ایم که در ادامه می‌خوانید:

سال‌های زیادی است که مردم فلسطین انتظار تحقق آشتی ملی در این کشور را دارند. با این حال اختلافاتی میان گروه‌های فلسطینی همچنان پابرجاست. علت اصلی این اختلاف‌ها چیست؟

هریک از گروه‌ها و جریان‌های فلسطینی موضع و دیدگاه خاص خود را دارند و بعضا هم تمایل به عقب‌نشینی از آراء و نظرات ندارند. همین اصرار و پافشاری بر مواضع و دیدگاه‌ها توسط هریک از گروه‌های فلسطینی موجب شده تا اختلاف‌ها میان آن‌ها تا به امروز به طول بینجامد. بنابراین عدم دستیابی به یک توافق مشترک برای پایان دادن به اختلاف‌نظرها توسط گروه‌های فلسطینی، تنها عاملی است که اجرایی شدن خواسته مردم فلسطین مبنی بر تحقق آشتی ملی را با تأخیر مواجه ساخته است.

به نظر شما تحقق راهکار موسوم به «دو دولت» میسر خواهد بود؟

بدون شک هیچ یک از تلاش‌ها برای سازش با رژیم‌ صهیونیستی به نتیجه نخواهد رسید، کما اینکه در گذشته نیز هیچ نتیجه محسوسی در این زمینه به دست نیامده است. تشکیلات خودگردان فلسطین به دنبال چه توافقی با تل‌آویو است؟ شما به ماهیت دولت جدید ایالات متحده آمریکا نگاه کنید. این دولت به شدت از اسرائیل جانبداری می‌کند و در طرف مقابل، از هر فرصتی برای اعمال فشار بر فلسطینیان استفاده می‌کند.

آمریکایی‌ها صراحتا از لزوم اعمال فشارهای بیشتر بر فلسطینیان سخن می‌گویند. آن‌ها به راحتی بر لزوم قطع شدن کمک‌های مالی به خانواده‌های شهدای فلسطینی و همچنین خانواده‌های اسرایِ در بند رژیم صهیونیستی، تأکید می‌کنند.

 علت مطرح کردن چنین خواسته‌هایی چیست؟

علت این خواسته‌ها، این است که واشنگتن به خوبی می‌داند که شهداء و اسراء فلسطینی سمبل مقاومت در اراضی اشغالی هستند. بنابراین، بسیار بعید به نظر می‌رسد که در سایه دولت ترامپ، توافقی میان تشکیلات خودگردان و تل‌آویو صورت پذیرد.

روابط میان گروه‌های مقاومت و به ویژه روابط میان جنبش‌های مقاومت اسلامی حماس و جهاد اسلامی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

جنبش جهاد اسلامی در طول تاریخ خود همواره تلاش کرده است تا بهترین روابط را با گروه‌ها و جریان‌های مختلف فلسطینی برقرار کند. نگاهی به پیشینه جنبش جهاد اسلامی از زمان تأسیس آن، به خوبی گواه بر این سخن است. جنبش جهاد اسلامی همواره از انجام هرگونه اقدامی که موجب ظهور و بروز اختلافات با دیگر گروه‌های فلسطینی شود، اجتناب کرده است. ما امروز آماده هستیم تا روابط خود در تمامی سطوح را با دیگر گروه‌ها از جمله حماس تقویت کرده و بهبود بخشیم، زیرا به خوبی می‌دانیم که این اقدام، آثار و نتایج مثبت و سازنده‌ای برای ملت فلسطین به دنبال خواهد داشت؛ ملتی که حقیقتا در شرایط بسیار سختی به سر می‌برد و دردها و رنج‌های زیادی را متحمل می‌شود.

زمزمه‌هایی از انتقال سفارت واشنگتن از تل‌آویو به قدس اشغالی شنیده می‌شود. در صورت تحقق این مسئله، پیامدهای آن چه خواهد بود؟

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا در دوران تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری این کشور، بارها از تمایل خود برای انتقال سفارت واشنگتن از تل‌آویو به قدس اشغالی خبر داده بود. در طول مدت زمانی که از عمر دولت وی می‌گذرد، صحبت‌های زیادی را از سوی دولتمردان آمریکایی در این خصوص شنیده‌ایم. با این‌حال، علیرغم گذشت قریب به 6 ماه از ورود ترامپ به کاخ سفید ما شاهد تحقق این مسmله نبودیم و اینگونه به نظر می‌رسد که وضعیت به سمت و سوی انتقال سفارت واشنگتن‌ به قدس اشغالی نخواهد رفت.

ترامپ دریافته است که انجام چنین کاری، منطقه را به آتش می‌کشاند. بنابراین، باتوجه به بحران‌ها، درگیری‌ها و منازعاتی که امروز در بسیاری از کشورهای منطقه دیده می‌شود، انتقال سفارت آمریکا به قدس اشغالی، وضعیت را به حالت انفجار می‌رساند. لذا باتوجه به چنین محاسبات سیاسی اعتقاد دارم که دولت ترامپ اقدام به اجرای این سیاست نخواهد کرد.

ایران به دلیل حمایت‌های بسیار خود از گروه‌ها و جنبش‌های مقاومت در منطقه به خصوص نیروهای مقاومت فلسطین مورد هجمه‌ رسانه‌ای صهیونیست‌ها بوده است. دیدگاه شما دراین باره چیست؟

هجمه‌های گسترده صهیونیست‌ها علیه ایران به هیچ وجه برای ما تعجب‌برانگیز نیست، زیرا تهران سال‌هاست که از رزمندگان فلسطینی در نبرد با دشمن صهیونیستی حمایت‌ می‌کند. رزمندگان فلسطینی تاکنون در سطوح بسیار عالی توسط تهران مورد حمایت قرار گرفته‌اند. بنابراین، از دیدگاه من بسیار طبیعی است که اسرائیل، سلسله هجمه‌های تحریک‌کننده‌ای را علیه ایران کلید بزند.

 مسئولان ارشد تشکیلات خودگردان فلسطین چندی پیش اعلام کردند که قصد تحریم حماس را دارند. ارزیابی شما از اتخاذ چنین تصمیماتی علیه گروه‌های مقاومت چیست؟

بدون شک اتخاذ چنین تصمیماتی نشأت‌گرفته از تداوم اختلافات میان احزاب و جریان‌های مختلف فلسطینی است. اتخاذ چنین تصمیماتی، طرف مقابل را نیز به واکنش وامی‌دارد و بدین‌ترتیب اختلافات بیش از پیش تشدید می‌شود. اخیرا نیز شاهد آن هستیم که محمود عباس، سلسله فشارها علیه حماس را در مقایسه با دوره‌های گذشته، تشدید کرده است. متأسفانه اعمال چنین فشارهایی تأثیر مستقیم بر ملت فلسطین خواهد داشت و به دلیل حضور جنبش حماس در نوار غزه، بی‌تردید فلسطینیان ساکن این منطقه را نیز با مشکلات بسیار زیادی مواجه خواهد ساخت./

انتهای پیام

ویژه نامه بیت المقدس دوشنبه هر هفته ضمیمه روزنامه قدس منتشر می شود.

رامین حسین آبادیان

ویژه نامه بیت المقدس دوشنبه هر هفته ضمیمه روزنامه قدس منتشر می شود.
 

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.