مشهد- تولیت آستان قدس رضوی گفت: خداوند متعال جایگاه ویژه‌ای برای زن تعریف کرده که بسیار متفاوت تر از حق و حقوق زن در غرب و نگاه فمنیستی بوده است.

جایگاه بانوان در جوامع اسلامی بسیار متفاوت‌تر از حقوق زن در غرب است

به گزارش قدس آنلاین، حجت‌الاسلام سیدابراهیم رئیسی صبح سه شنبه در دومین همایش جایزه جهانی گوهرشاد که در تالار قدس حرم مطهر رضوی برگزار شد، اظهار داشت: بانو گوهرشاد یکی از بانوان بزرگ جهان اسلام است و همه ساله بزرگداشت این بانوی بزرگ که از واقفان و نیکوکاران بزرگ بوده برگزار می‌شود.

وی افزود: این اقدام به عنوان نماد و نمود در سطوح مختلف تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی باید جلوه‌گر باشد و به نقش بانوان نیک‌اندیش بیش از پیش توجه شود و نام این بانو در کنار بارگاه منور رضوی توجه به‌ خدا و خداخواهی را نشان می‌دهد، شخصیتی که خانه خدا را بنا می‌کند، بنایی که ماندگار بوده و هم اوج خداخواهی و دلدادگی است.

تولیت آستان قدس رضوی با بیان اینکه تلاش و ظرفیت بانو گوهرشاد در اختیار ظرفیت‌های دینی قرار گرفت، خاطرنشان کرد: حضرت خدیجه(س) برترین یار پیامبر اکرم(ص) بودند و در تمامی لحظه‌ها یار و یاور پیامبر اعظم(ص) بودند و بانوان رضوی می‌توانند الگوی یک زن مسلمان را معرفی کنند و تفاوت آن را با غرب در حوزه حقوق بانوان نشان دهند.

رئیسی تصریح کرد: مدنیتی که بانوان دارند جایگاه و کرامت ویژه‌ای برای آن‌ها ایجاد کرده و خداوند متعال هم جایگاه ویژه‌ای برای زن تعریف کرده که بسیار متفاوت از حق و حقوق زن در غرب و نگاه فمنیستی بوده است.

وی تاکید کرد: در فرهنگ غربی بانوان مورد ظلم واقع شدند، اما فرهنگ دینی ما جایگاه ویژه‌ای برای بانوان خیرخواه و نیکوکار قائل شده و دگر خواهی بسیار متفاوت از خداخواهی است.

تولیت آستان قدس رضوی با اشاره به اینکه در فرهنگ رضوی با اقدامی کرامت‌گونه انجام شود، بیان کرد: کرامت‌ها باید امام رضا(ع) پسند باشد تا به معنای واقعی مرد فرهیخته را کریم و زن فرهیخته را کریمه بنامیم و نتیجه خیرخواهی در منافع شخصی، حکومتی و سازمانی نبوده، بلکه تنها هدف رضای خدا بوده است و باید به خیرخواهی و خیراندیشی از نگاه رضای خدا و نه جلب دیگران و تحکیم موقعیت دیده شود.

رئیسی گفت: اقدامات بانوان بزرگی همچون گوهرشاد باید الگویی برای بانوان مسلمان نیک‌اندیش باشد و در مسیر رشد اینگونه اقدامات ارزشمند بانوان فرهیخته و نخبه باید بیش از پیش تلاش کنند.

وی افزود: همه بانوان فرهیخته و نیکوکار فعال در حوزه گوهرشاد نمونه هستند و در این مراسم به نام مبارک امام هشتم(ع) از ۸ بانو که ۴ نفر داخلی و ۴ نفر خارجی هستند، تقدیر می‌شود، اما همه بانوان فعال در این عرصه نمونه هستند.

تولیت آستان قدس رضوی با بیان اینکه بانوان جایگاه ویژه‌ای در نزد مقام معظم رهبری دارند، گفت: به فرموده معظم‌له همه بانوان مسلمان با نگاهی فاطمی اقدامات ارزشمند خود را در حوزه‌های مختلف انجام می‌دهند و بانوی نمونه و نخبه باید الگویی در مسیر ترویج فرهنگ رضوی در بانوان به عنوان ستون محکم خانواده باشند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.