اتفاق جدیدی که درصحنه افغانستان افتاده است و با اهداف آمریکا در افغانستان همخوانی ندارد بزرگان و روسای دولت به این نتیجه رسیدند که برای تحقق صلح در داخل و بیرون کشور باید گفتگو کرد که این نگاه دولت وحدت ملی با استراتژی آمریکا در افغانستان همخوانی ندارد. آمریکا بعد از ۱۶، ۱۷ سال حضور خود در افغانستان نتوانسته است سیاست واحدی در قبال این کشور داشته باشد. چرا؟ چون نه این کشور را می‌شناسد و نه مردم این کشور را، دولت وحدت ملی و شورای عالی صلح در افغانستان زیر بار زیاده‌خواهی‌های آمریکا نخواهند رفت و ترامپ چاره‌ای ندارد جز اینکه دولت وحدت ملی در افغانستان را حمایت کند.

باتلاق افغانستان برای آمریکایی ها بدتر از ویتنام می شود

ارکان اصلی استراتژی جدید آمریکا درواقع اضافه کردن و توسعه نیروها و پایگاه‌های خود و فعال کردن بیشتر ناتو در افغانستان به بهانه مبارزه با داعش و طالبان و مواد مخدر خواهد بود. درواقع امر استراتژی جدید آمریکا در افغانستان خارج از سیاست‌های جنگ طلبانِ این کشور در قبل نخواهد بود؛ و مطرح‌شدن استراتژی جدید از سوی کاخ سفید یک بلف سیاسی بیش نیست. در این راستا با حسین مالکی سفیر پیشین ایران در افغانستان به گفتگو نشستیم که مشروح آن در ذیل می آید:

سخنگوی کاخ سفیداخیرا، اعلام کرده است که در آینده نزدیک استراتژی جدید آمریکا در افغانستان علنی خواهد شد. بفرمائید که چه عواملی باعث شده است تا آمریکا در حال بازنگری سیاست‌های خود نسبت به افغانستان باشد؟

سیاستی که آقای ترامپ در پیش‌گرفته است در افغانستان، عراق و سوریه و درجاهای دیگر، خروجی این سیاست در جهان جنگ‌افروزی و به هم زدن معادلات هر کشور و هر منطقه است. ملاحظه می‌کنید که ترامپ با یک سفر به عربستان کلیه معادلات این کشور را به هم‌ریخت. درواقع سیاست دولت جدید آمریکا به‌طورکلی سیاست جنگ‌افروزی است. با این نکته که حتی در خود امریکا هم با این سیاست جنگ‌افروزی مخالفت‌های زیادی وجود دارد؛ اما سیاست جدید آمریکا نسبت به افغانستان جدای از سیاست کلی جنگ‌افروزی این کشور نیست. چون آمریکایی‌ها می‌خواهند در دولت جدید افغانستان هم خودشان را تست کنند. در عراق، سوریه و جاهای دیگر سیاست آمریکایی‌ها شکست خورد، الآن به دنبال این هستند تا فضای جدیدی در افغانستان به وجود بیاورند و درواقع این سیاست را با آوردن نیروهای جدید و شدت بخشیدن به عملیات مرتفع سازند که خود همین موجب فاجعه‌ای برای مردم افغانستان خواهد بود. چرا؟ چون درگذشته تجربه این موضوع را داشتیم که اوباما افراطی‌ترین ژنرال خود یعنی ژنرال پترائوس را به افغانستان فرستاد کسی که خاورمیانه را به خاک و خون کشید؛ اما غافل از اینکه مردمان افغانستان، مردمانی سلحشور و باهوش کاری کردند که ایشان منزوی شد. هرچند عملیات زیادی انجام داد و مردمان زیادی را کشت؛ اما این حرکت را آمریکایی‌ها می‌خواهند دوباره اجرا کنند. اتفاق جدیدی که درصحنه افغانستان افتاده است و با اهداف آمریکا در افغانستان همخوانی ندارد بزرگان و روسای دولت به این نتیجه رسیدند که برای تحقق صلح در داخل و بیرون کشور باید گفتگو کرد که این نگاه دولت وحدت ملی با استراتژی آمریکا در افغانستان همخوانی ندارد.

 به نظر شما آیا استراتژی جدید آمریکا در افغانستان به سمت تنش‌های بیشتر خواهد رفت یا ثبات در این کشور؟

شک نکنید به سمت تنش‌های بیشتر پیش خواهد رفت. قطعاً اختلاف بین بزرگان و رهبران افغانستان به وجود می‌آید؛ و از همه مهم‌تر اینکه مردم بی‌گناه کشته خواهند شد. به این خاطر که آمریکا بعد از ۱۶، ۱۷ سال حضور خود در افغانستان نتوانسته است سیاست واحدی ر قبال این کشور داشته باشد. چرا؟ چون نه این کشور را می‌شناسد و نه مردم این کشور را. با توجه به اینکه آمریکا در مبارزه با طالبان و مواد مخدر که مصوبه سازمان ملل است و به این کشور اجازه می‌دهد علیه تروریسم و مواد مخدر مبارزه کند و شکست‌خورده است در مقابل گروه تروریستی داعش هم که به‌مراتب خطرناک‌تر است نیز شکست خواهد خورد. به نظرم دولت وحدت ملی و شورای عالی صلح در افغانستان زیر بار زیاده‌خواهی‌های آمریکا نخواهند رفت و ترامپ چاره‌ای ندارد جز اینکه دولت وحدت ملی در افغانستان را حمایت کند. درعین‌حال همان‌طور که استراتژی جنگ‌افروزی ترامپ در سوریه، عراق و ... شکست خورد در افغانستان نیز شکست خواهد خورد. چون در افغانستان زمینه برای افراطی‌گری آمریکایی‌ها وجود ندارد.

با توجه به این موضوع ارکان استراتژی جدید آمریکا در افغانستان چه خواهد بود؟

ارکان اصلی استراتژی جدید آمریکا درواقع اضافه کردن و توسعه نیروها و پایگاه‌های خود و فعال کردن بیشتر ناتو در افغانستان به بهانه مبارزه با داعش و طالبان و مواد مخدر خواهد بود. درحالی‌که همه می‌دانند که چرا آمریکا از استراتژی جدید نسبت به افغانستان حرف می‌زند. جواب این است که در حال حاضر روس‌ها در افغانستان فعال شدند. چون روس‌ها در افغانستان فعال شدند مسلماً آمریکایی‌ها هم اعلام می‌کنند که با نگاهی جدید خواهند آمد. وگرنه آمریکایی ۱۶ سال حضور خود در افغانستان چه منفعتی برای مردم این کشور داشته‌اند؛ بنابراین در صورت پررنگ شدن موضوع داعش در افغانستان روس‌ها و کشورهای منطقه هم عکس‌العمل خواهند داشت و دولت افغانستان موردحمایت قرار می‌گیرد در این صورت است که دیگر آبرویی برای آمریکایی‌ها باقی نمی‌ماند لذا آمریکایی‌ها نمی‌خواهند به‌راحتی از میدان افغانستان خارج شوند.

آیا می‌توان ادعا کرد که استراتژی جدید آمریکا در افغانستان با توجه به حضور روسیه از حالت کوتاه‌مدت به سمت اهدافی به‌مراتب بلندمدت در این کشور به‌پیش خواهد رفت؟

درواقع امر استراتژی جدید آمریکا در افغانستان خارج از سیاست‌های جنگ‌طلبانه این کشور در قبل نخواهد بود و مطرح‌شدن استراتژی جدید از سوی کاخ سفید یک بلف سیاسی بیش نیست. به این خاطر که آمریکایی‌ها بعد از حضور نزدیک به دو دهه‌ای خود در افغانستان است که ما می‌دانستیم و می‌دانیم که آمریکا نیامده است که در افغانستان با تروریسم و مواد مخدر مبارزه کند بلکه آمده است تا برای خود حضور پایداری داشته باشد. چرا حضور پایدار چون نزدیک به ۲ هزار متر خود را به مرزهای جمهوری اسلامی ایران نزدیک کرده است و از آن‌طرف به روس‌ها نزدیک شده است و درنهایت در حال رصد دو قدرت برتر اقتصادی، نظامی یعنی چین و هند است. مطرح‌شدن استراتژی جدید از سوی آمریکا نمایش قدرتی در مقابل چین، هند، روسیه و ایران است. درحالی‌که این چهار کشور هم‌دست آمریکایی‌ها را خوانده‌اند و هم اینکه حواسشان هست. درنهایت همان‌طور که بارها بیان کرده‌ام باتلاق افغانستان برای آمریکایی به‌نوعی بدتر از باتلاق ویتنام برای آن خواهد بود.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.