قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی گفت: اظهار نامه مالی تمام شرکت ها و موسساتمان را به موقع به سازمان دارایی ارسال کردیم.

۴۹ اثر فرهنگی با حضور رئیسی بهره برداری می شود

به گزارش قدس آنلاین، جوان سید مرتضی بختیاری قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی ۹ مرداد ماه با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری به تشریح  برنامه ها و اهداف آستان قدس رضوی پرداخت.

قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی در ابتدا در رابطه با برنامه های آستان قدس در دهه کرامت گفت: آستان قدس در دهه کرامت ۵۱۳ برنامه خاص برای کل کشور دارد که ۱۸۲ برنامه در خود حرم مطهر انجام می شود، بیش از ۲۰۰ سخنران در این دهه سخنرانی می کنند و ۲۵۰ برنامه در استان ها و شهر ها  در نظر گرفته شده است.

وی با بیان اینکه ۵۹ برنامه ملی و فراگیر در سطح کشور و ۲۲ برنامه دیگر در سطح بین الملل داریم، اظهار داشت: کاروان زیر سایه خورشید در ۳۴ کشور حضور یافته تا به ارتقاء و تبلیغ فرهنگ رضوی بپردازد، که البته مورد استقبال مردم واقع شده است.

بختیاری با اشاره به اینکه افتتاحیه های دهه کرامت در سه عرصه اقتصادی، فرهنگی و عمرانی است، ادامه داد: فردا ۴۹ اثر فرهنگی با حضور تولیت آستان قدس رضوی در شهر مشهد به بهره برداری می رسد از سوی دیگر، روز چهارشنبه طرح های اقتصادی از جمله مزرعه نمونه افتتاح می شود.

روز جمعه فاز اول زائر شهر افتتاح می شود

 قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی با اشاره به اینکه روز جمعه فاز اول زائر شهر افتتاح می شود اظهار داشت: بعد از ظهر روز جمعه از ۳۰۰ زائر اولی پذیرایی خواهد شد لذا یکی از سیاست های آستان قدس رضوی تکریم زائر و زائر محوری است.

وی با بیان اینکه بیش از ۵۰۰ چشمه سرویس بهداشتی جدید و ۶۰۰ چشمه روشویی و وضو خانه راه اندازی می شود گفت: ۷۵۰ سوئیت  در ۳۵ هزار هکتار زمین آماده بهره برداری است.

بختیاری در ادامه برنامه با اشاره به اینکه در فازهای دوم و سوم زائر شهر از ۲۰ هزار نفر به صورت هم زمان پذیرایی می شود بیان کرد: آشپزخانه ۵۰ هزار نفری در کنار زائر شهر ساخته شده است.

قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی با بیان اینکه بخشی از شرکت های اقتصادی موقوفه هستند، ادامه داد: بخشی دیگر از درآمدها موقوفه هستند، ولی سرمایه گذاری خارجی از موقوفه نیست و باید مراعات کافی در درآمدها  صورت گیرد.

 وی با بیان اینکه بایدها و نبایدها در حوزه اقتصادی مشخص شده است افزود: ساختار جدید اقتصادی آستان قدس رضوی تغییرات اساسی در قالب چند هلدینگ پیدا کرده است لذا سال ۹۶ سال سازماندهی شرکت های اقتصادی حول محور اقتصاد مقاومتی است.

به موقع اظهار نامه مالی تمام شرکت ها و موسساتمان را به سازمان دارایی ارسال کردیم

بختیاری با اشاره به اینکه با شرکت موسسه مفید راهبر قرارداد بسته ایم گفت: این موسسه باید دقت لازم را در انجام حسابرسی داشته باشد، زیرا ما به موقع اظهار نامه مالیاتی تمام شرکت های اقتصادی و موسساتمان را به سازمان دارایی فرستاده ایم.

وی با بیان اینکه معافیت مالیات، نسبت به موقوفات است، و موقوفات سازمان اوقاف از مالیات معاف است ادامه داد: آستان قدس معافیت مالیاتی ندارد.

وی تصریح کرد: در رابطه با مالیات بر ارزش افزوده و مالیات های تکلیفی، این مالیات هارپرداخت و به حساب خزانه دولت می رود، مالیات مربوط به شرکت های اقتصادی که موقوفه هستند نیز گرفته می شوند اما به حساب خزانه به آن معنا که در اختیار دولت قرار گیرد نیست؛ بلکه این مالیات هاردر اختیار تولیت آستان قدس رضوی قرار می گیرد تا در مسیر نیت واقف در موقوفات هزینه شود.

بختیاری همچنین درباره اینکه آیا شرکت هایی که در بخش های مختلف فعال هستند به سوددهی رسیده اند یا خیر نیز بیان داشت: هم اکنون مجامع حدود ۶ شرکت برگزار شده و مابقی نیز در حال برگزاری است و سعی بر این است که در پایان مرداد ماه تمامی مجامع برگزار شوند و بعد از برگزاری این مجامع است که می توانیم قضاوت کنیم وضعیت شرکت ها نسبت به سال ۹۵ به چه صورت است.

قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی تصریح کرد: البته مجامع چند شرکت هایی که برگزار شده در مقایسه با سال قبل حرکت های رشدی داشتند اما چون سازماندهی جدیدی در حال انجام است انتطارات هنوز برآورده نشده است.


وی در خصوص نظارت ها و بازرسی ها بر مجموعه شرکت های آستان قدس رضوی نیز اظهار داشت: سازمان بازرسی، حسابرسی و خدمات مدیریت متعلق به خود آستان ماموریت هایی به صورت موردی و ارائه گزارشات دارد ضمن آنکه یک مدیر حسابرس داخلی نیز در تمام شرکت ها حضور دارد و علاوه بر این ها «موسسه مفید راهبر» گزارش مالی تمام شرکت های مالی را تهیه و در زمان برگزاری مجامع شرکت ها آن را ارائه می کند.

بختیاری در تشریح اقدامات آستان قدس در حوزه اقتصاد مقاومتی و اشتغال نیز بیان داشت: کمیسیون امداد مستضعفین در رابطه با ایجاد اشتغال و کمک بهذمناطق محروم تشکیل شده است که برنامه های وسیع در این حوزه دارد ‌

وی افزود: در همین راستا آستان قدس رضوی احیای ۱۱۰ قنات را در نقاط مختلف خراسان رضوی در دستور کار دارد که هم اکنون ۳۳ عدد از این قنات ها به مرحله اجرا رسیده و پیش بینی این است که هزار شغل ایجاد خواهد شد علاوه بر این کار کشت گلخانه ای و واگذاری دام های سبک به روستائیان از دیگر اقدامات در این رابطه است.

قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی ادامه داد: در حوزه مسکن برای زوج های جوان نیز هم اکنون احداث ۵۰۰ واحد در مشهد شروع شده و احداث ۱۲۰ واحد مسکونی در بیرجند و چند نقطه دیگر کشور نیز در حال انجام است.

خط سه مترو مشهد به زائر شهر می رسد

وی با اشاره به اینکه فاز اول زائرسرای  شهر مشهد جمعه پیش رو به بهره برداری خواهد رسید اعلام کرد: خط سه مترو مشهد تا شهرک اباذر است که از این منطقه تا منطقه زائر شهر، فاصله بیشتر از چهار کیلومتر نیست که در این رابطه مکاتبات صورت گرفته تا خط مترو به این منطقه نیز کشیده شود که البته موافقت های اولیه نیز صورت گرفته است.

بختیاری با تاکید بر اینکه بحث مرجعیت علمی مشهد مقدس در دستور کار قرار گرفته شده است نیز بیان داشت: بر این اساس معاونت علمی آستان قدس رضوی تاسیس و در زیر مجموعه آن بنیاد سلامت ایجاد شده است که تمامی فعالیت مراکز درمانی آستان قدس رضوی زیر پوشش این بنیاد است ضمن آن که تاسیس یک دانشگاه جامع بزرگ برای پذیرش دانشجو از خارج از کشور نیز در دستور کار قرار دارد تا بتواند پاسخگوی تخصص های مختلف مورد نیاز جامعه باشد.

وی در بخش دیگری از این گفتگو در رابطه با ساخت و سازها اطراف حرم رضوی نیز بیان داشت: آستان قدس با بلند مرتبه سازی اطراف حرم مخالف و این مخالفت را کتبا به وزارت راه و استانداری اعلام کرده است.

قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی در پایان اظهاراتش یادآور شد؛ سیاست های راهبردی آستان قدس رضوی اوایل سال قبل در ۶ سرفصل و ۳۰ برنامه تدوین و ابلاغ شد و ۱۰ کارگروه نیز بر همین اساس در حوزه های مختلف تشکیل شد کن این کارگروه ها عوامل حیاتی و شاخص هایی را برای یک برنامه ریزی موفق را تدوین کردند که بر این اساس فعالیت همه بخش ها در سال ۹۶ با ۴۸۵ شاخص، ۱۷۵ عامل حیاتی و ۲۳۷ برنامه قابل ارزیابی خواهد بود.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.