سراوان-جالق یکی از شهرهای مرزی تاریخی و گردشگری است، اما مورد بی مهری و بی توجهی برخی از مسئولان قرار گرفته است.

فاضلاب‌های جاری مشکل مهم روستاهای «جالق» سیستان و بلوچستان

قدس آنلاین-گروه استان ها- حسین سپاهی: امام جمعه سورو و رئیس شورای حل اختلاف شهر جالق می‌گوید: جالق یکی از شهرهای مرزی تاریخی و گردشگری است، اما مورد بی مهری و بی توجهی برخی از مسئولان قرار گرفته است.

مولوی احمد سپاهی در گفت‌وگو با خبرنگار ما با بیان اینکه جالق در سال۱۳۲۶ به بخش ارتقا یافته، ولی به سبب اینکه در نقطه صفر مرزی واقع شده، مشکلاتی دارد، می‌افزاید: مشکل آب‌های راکد فاضلاب یکی از مشکلاتی است که گریبان مردم روستاهای پشتکوه، سورو جالق را گرفته است.

آب‌های راکد و ترس از بیماری‌های واگیر

وی خاطرنشان می‌کند: به دلیل کوهستانی بودن این روستاها، حفر چاه آب و فاضلاب مشکل بوده و فاضلاب حاصل از شست وشوی ظروف و لباس در کوچه‌ها و خیابان‌ها سرازیر شده است و متأسفانه بر اثر بی توجهی مسئولان ذی صلاح امکان دارد، به خاطر آب‌های راکد در این مناطق انواع و اقسام حشرات و حتی مارها جا خوش کنند و مردم بخصوص کودکان به بیماری مالاریا یا بیماری غیرقابل علاج مبتلا شوند. بنا براین می‌طلبد که مرکز بهداشت جالق در خصوص چنین امر مهمی چاره اندیشی کنند.

وی بیان می‌دارد: اگر در این زمینه اقدامی صورت نپذیرد، به خاطر سفتی زمین و رها شدن آب‌ها به صورت سطحی به زیر منازل نفوذ پیدا کرده و منازل به مرور تخریب می‌شوند.

سپاهی با بیان اینکه شهر جالق دارای قنوات زیادی است، می‌گوید: قنوات گوگن و کوهکن بزرگ‌ترین قنوات این شهر مرزی هستند که از زمان‌های قدیم تا به حال و در خشکسالی‌های اخیر شهر جالق با مشکل آب روبه رو نبوده و نخواهد شد. به همین دلیل آب اضافی و آب‌های زمین‌های کشاورزی به زمین‌های همجوار نفوذ پیدا کرده تا جایی که اکثرزمین‌های کشاورزی پشتکوه و سرکوه و سورو به نیزار و محل بیتوته انواع حشرات و حیوانات و مارها تبدیل شده و زمین‌ها قابل کشت نیستند.

امام جمعه سورو از مسئولان ذی ربط می‌خواهد که با جدول گذاری و کانال کشی در این روستاها، آب‌های فاضلاب را به خارج از روستا هدایت کنند و بهداشت و درمان نیز برای رفع این مشکل همکاری کند.

به گفته وی، با اینکه آب کشاورزی و آب قنات بخصوص آب قنات گوگن و کوهکن زیاد است و آب فراوان است، اما متأسفانه اکثر مردم کشاورزی را رها کرده‌اند و آب‌ها نیز رها شده‌اند.

آب به زمین‌های کشاورزی نمی‌رسد

سپاهی می‌گوید: زمین‌های کشاورزی که پنج سال قبل کشت می‌شدند در زیر آب رفته و اصلاً قابل کشت نیستند در صورتی که اگر یک کانال از پشتکوه تا سورو حفر شود، آب‌های رها شده در کانال جمع و هدایت می‌شوند.

رئیس شورای حل اختلاف جالق می‌افزاید: به خاطر اینکه زمین‌های کشاورزی مردم زیر آب رفته و تبدیل به نیزار شده‌اند، خود مردم به صورت خودجوش برای رفع این مشکل ۱۲۰میلیون تومان جمع آوری کردند و با حفر چاله از سورو تا جاده قدیم کله گان لوله‌گذاری کردند که آب راکد به خارج از شهر هدایت و برای کشاورزی استفاده شود. به همین منظور از دولت تقاضای ترانس برق کرده‌اند تا بتوانند نسبت به پمپاز آب به زمین‌های خارج از شهر اقدام کنند.

وی می‌افزاید: با همکاری و هماهنگی مسئولان ذی صلاح نسبت به لوله‌گذاری اقدام کرده‌ایم، ولی به دلیل نبود ترانس برق برای پمپاژ آب نمی‌توانیم این اقدام را عملی سازیم.

امام جمعه سورو و رئیس شورای حل اختلاف شهر جالق خاطرنشان می‌کند: اگر آب‌های سطحی را برداشت کنند، هکتارها زمین کشاورزی آباد خواهد شد و برای ده‌ها نفر اشتغال ایجاد خواهد شد.

اشتغال محور امنیت

وی تأکید می‌کند: اگر بتوانیم در نقطۀ صفر مرزی اشتغال ایجاد کنیم، به همراه خود امنیت خواهد ‌آورد و هیچ جوانی به اعتیاد مبتلا نخواهد شد و به قاچاق روی نخواهد آورد.

وی می‌گوید: یکی از مشکلات، نادیده گرفتن مشکلات مناطق مرزی و عدم اشتغال پایدار و نبود امکانات است که باید مسئولان توجهی ویژه به آن داشته باشند.

امام جمعه سورو و رئیس شورای حل اختلاف شهر جالق می‌افزاید: با عملی شدن این اقدام تصمیم داریم، اتحادیه‌ای به نام خود مردم تأسیس کنیم تا افرادی که زمین‌هایشان در مسیر کانال قرار دارند، عضو شده و از مزایای این اتحادیه بهره مند شوند.

وی از اداره بهداشت و درمان و اداره جهاد کشاورزی و شهرداری و اداره برق و اداره آبیاری در این زمینه خواستار همکاری شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.