وبگاه شبکه خبری آمریکا به گزینه‌های موجود واشنگتن در تقابل با کره شمالی پرداخت و نوشت: متوقف ساختن برنامه هسته‌ای کره شمالی سازش کاملی نبوده اما بهتر از حمله نظامی است.

«انتخاب بین بد و بدتر» گزینه‌های آمریکا در برابر کره شمالی

به گزارش قدس آنلاین، وبگاه شبکه خبری «سی ان ان» در تحلیلی به وجود دو گزینه آمریکا برای مقابله با تهدیدهای موشکی کره شمالی اشاره کرد و آن‌‌ها را  «انتخاب بین بد و بدتر»  نام نهاد.

پرتاب پشت سر هم دو موشک «هواسونگ-۱۴» در ماه ژوئیه نشان داد که کره شمالی به باشگاه کوچک کشورهایی که قادرند نه تنها آلاسکا و هاوایی بلکه ۴۸ ایالت آمریکا را هدف گیرد، پیوسته است.  

این بدان معنی است که مشکل کره شمالی را باید جدی گرفت. در حالی‌که مردم از سیاستمداران خواستار انجام کاری هستند، اما حقیقت غم انگیز این است که گزینه‌ها بسیار محدود است.
تنها چند تحلیلگر هنوز معتقدند که کره شمالی در عوض بهره‌وری  امتیازات سیاسی و اقتصادی از ایالات متحده و دیگر طرف‌های ذینفع توان هسته‌ای خود را خنثی خواهد کرد.

سران کره شمالی نیز  می‌دانند که ملتی از دست رفته نیازی به پول ندارند و آن ها معتقدند که بدون سلاح اتمی آن‌ها نیز سرنوشتی بد خواهند داشت.

تحریم‌های اقتصادی، که در حال حاضر تاکتیک‌های ترجیحی هستند، هم کارایی نخواهند داشت زیرا تحریم‌ها به ندرت بر رژیم‌های اقتدارگرا کارایی دارند و کره شمالی نیز رژیم استبدادی است.
علاوه بر این، چین، تنها شریک تجاری مهم کره شمالی، دلایل جدی دارد که به طور کامل تحریم‌ها اعمال را نکند زیرا نمی خواهد بحران داخلی در کره شمالی را تحریک و با عواقب آن مواجه شود.

در ادامه این گزارش آمده است: گزینه‌های نظامی نیز بسیار خطرناک بوده و هرگونه حمله به اهداف هسته‌ای و نظامی کره شمالی به طور محتمل باعث حملاتی بزرگ علیه سئول می‌شود.

سی ان ان نوشت: در این بین  تنها یک گزینه برای ما باقی مانده  که مدتها بحث شده اما معمولا نادیده گرفته می‌شود و آن گزینه  «متوقف کردن» فعالیت‌های اتمی این کشور است.
اکثریت پیشنهادها در این رابطه  این است که کره شمالی تمام سلاح های اتمی  و موشک‌های که تاکنون تولید کرده را حفظ می‌کند، اما باید از آزمایش هر موشک و جنگ افزار اتمی جلوگیری کند. در عوض، پیونگ یانگ بسته‌های بسیار سخاوتمندانه‌ای از امتیازهای سیاسی و کمک‌های مالی ارائه شده توسط  آمریکا و سایر طرف‌های ذینفع بهره می‌برد.

بر این اساس،اگر هیچ توافقی نیز حاصل نشود احتمال دارد که کره شمالی برنامه هسته‌ای و موشکی خود را پیش برد و نتایج آن احتمالا بسیار ناگوار است. همچنین احتمال دارد کره شمالی در آینده‌ای نزدیک موشک قاره پیما با سوخت  جامد را توسعه داده و بکار برد. راه اندازی یک موشک با سوخت مایع احتمالا نیم ساعت یا بیشتر طول می کشد . ارتش  آمریکا البته با قابلیت جمع آوری اطلاعات فوق‌العاده و برتری هوایی می‌تواند از این زمان برای یافتن و نابودی موشک استفاده کند  اما یک موشک با سوخت جامد را می‌توان در چند دقیقه آماده کرد و آنگاه  یافتن و از بین بردن آن سخت‌تر می‌شود.

همچنین احتمال دارد که مهندسان کره شمالی در زمان مناسب فن آوری‌هایی که قادر به کاهش کارآیی دفاع ضد موشکی ایالات متحده باشند را تولید نمایند.

درخاتمه این مطلب آمده است: متوقف ساختن برنامه هسته‌ای کره شمالی سازش کاملی نیست با این حال، جایگزین‌ها بدتر هستند و این که هر چه زودتر واقعیت‌های جدید در واشنگتن از سوی سیاستگذاران آمریکا درک شود، بهتر است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.