وزیر نفت درباره اکتشافات در دریای خزر گفت: اکتشافات در حوزه نفت و گاز در دریای خزر نیازمند ورود سرمایه گذاران است.

اکتشافات در دریای خزر نیازمند سرمایه گذاری است

به گزارش قدس آنلاین، بیژن زنگنه عصر سه شنبه در مراسم افتتاح خط لوله گاز دامغان - کیاسر - ساری - نکا با بیان اینکه از سرمایه گذاری در حوزه اکتشاف نفت و گاز در خزر حمایت می کنیم به وجود ذخایر گاز و نفت در کشور اشاره کرد و گفت: با داشتن این ذخایر نباید مشکل گاز داشته باشیم و هنر ما به عنوان مسئولان باید فراهم کردن بهبود زندگی مردم باشد و نگذاریم سرمایه مردم هدر رفت.

وی با اشاره به اینکه برای تولید و استخراج گاز تلاش های زیادی کشیده شده است گفت: منبع عظیمی در کشور هدر و از دست کشور خارج می شد و با افتتاح خط لوله گاز از هدر رفت انرژی جلوگیری به عمل آمد.

وی با اشاره به اینکه تا شروع دولت ۱۴ هزار روستا گازرسانی شد گفت: تاکنون ۹ هزار روستا در دولت یازدهم گازرسانی شد و پنج هزار روستای دیگر نیز در دست گازرسانی است.

زنگنه با اشاره بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار گازوئیل، مازوت و غیره صرفه جویی شده است گفت: با گازرسانی روستاها از هدر رفت انرژی جلوگیری شده است.

وزیر نفت با بیان اینکه ایران به عنوان کشوری که دارای ذخایر انرژی نفت و گاز زیادی است گفت: با داشتن این ذخایر نباید مشکل گاز داشته باشیم.

به گزارش مهر، این خط لوله در حوالی دامغان از خط انتقال گاز ۴۸ اینچ پارچین – سنگ بست در جنوب رشته کوه البرز منشعب شده و پس از عبور از مناطق مختلف کوهستانی جنگلی و شهرهای کیاسر و ساری در منطقه پنبه چوله در شمال شهر ساری به خط انتقال گاز ۳۰ اینچ قدیم شمال و شمال شرق کشور متصل شده است و پس از آن به طول ۲۰ کیلومتر به موازات خط تا نکا ادامه می یابد.

این خط انتقال گاز در طول مسیر خود از آبروها، رودخانه های فصلی و دائمی، مناطق جنگلی، باتلاقی، مناطق کوهستانی و صعب العبور، جاده و اراضی زراعی و مناطق مسکونی عبور کرده و حداقل ۵۵ بار با رودخانه تجن تلاقی داشته است.

این خط انتقال گاز دارای ۱۲ ایستگاه شیر بین راهی، ۸ ایستگاه انشعاب، ۳ ایستگاه حفاظت کاتدیک، یک ایستگاه ارسال توپک دریافت توپک و یک ایستگاه CGS است.

حجم عملیات خاکی در مسیر سازی این پروژه بیش از شش میلیون متر مکعب بوده و در احداث این خط انتقال گاز حدود ۱۴ هزار و ۵۰۰ شاحه لوله ۴۲ اینچ به وزن ۸۴ هزار تن استفاده شده است که از کارخانجات داخلی تامین و به همراه سایر اقلام مورد نیاز توسط پنج هزار دستگاه تریلر به محل کارگاه های پروژه حمل شده است.

ارزش کل این پروژه بیش از ۸۲۰ میلیارد تومان بوده و بطور کامل توسط پیمانکاران و مشاوران داخلی به انجام رسیده است.

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.