ساری- با حضور بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت و پس از ۱۰ سال، خط انتقال گاز دامغان – کیاسر – ساری – نکا با انجام ۱۷۰ کیلومتر لوله‌ گذاری به بهره برداری رسید.

خط انتقال گاز دامغان – ساری افتتاح شد

به گزارش قدس آنلاین، با افتتاح این خط انتقال، زمینه پایداری گاز در استان های شمالی فراهم و موجب بی نیازی واردات روزانه ۱۰ میلیون متر مکعب گاز از کشور ترکمنستان شد.

این پروژه با اعتبار ۸۲۰ میلیارد تومانی زمینه سرمایه ‌گذاری در صنایع پتروشیمی و پالایشگاهی را در استان مازندران فراهم کرده است.

یکی دیگر از محاسن اجرای این خط انتقال، گازرسانی به ۵۶ روستای دودانگه و ۱۵۰ روستای چهاردانگه و شهر فریم بوده و با برخورداری این روستاها از گاز، پایداری جنگل‌های هیرکانی رقم خواهد خورد.

ثروت کشور را به هدر ندهیم

وزیر نفت در این مراسم گفت: بعنوان وزیر نفت برایم مایه سرشکستگی بود که با وجود بیشترین ذخایر گاز در دنیا، در استان هایی از کشور مشکل تامین گاز داشته باشیم.

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین، بیژن نامدار زنگنه با تاکید بر اینکه افتخار نیست که بر روی ذخایر عظیم گاز راه برویم و مردم مشکل گاز داشته باشند، اظهار کرد: زمانی باید افتخار کنیم که این ثروت عظیم به بالفعل تبدیل شود.

وی با بیان اینکه این سرمایه باید در جهت بهبود پایدار و مطمئن زندگی مردم هزینه شود، افزود: نباید بگذاریم ثروت کشور به هدر برود.

اکتشاف نفت و گاز از خزر باید شروع شود

وزیر نفت در رابطه با اکتشاف نفت در دریای خزر گفت: اکتشاف نفت از دریای خزر باید شروع شود و در حال حاضر به شرکت های خارجی نیاز نداریم.

زنگنه با اشاره به اینکه اگر در خزر به گاز یا نفت رسیدیم، آنرا توسعه خواهیم داد، یادآور شد: اگر اکتشاف صورت گیرد و به گاز برسیم، خیلی مفید خواهد بود چرا که نقاط ضعف شبکه گاز در شمال کشور است و می توانیم نیازمان را برطرف کنیم.

وی از همراهی مردم استان های شمالی در زمان کمبود گاز قدردانی کرد و اضافه کرد: هم اکنون امنیت انرژی در استان های شمالی را شاهد هستیم.

وزیر نفت با اشاره به اینکه دیگر در تامین خوراک صنایع مشکلی نخواهیم داشت، ادامه داد: از مسولین استانی انتظار دارم تلاش کنند که از این گاز فقط بعنوان سوخت استفاده نشود بلکه صنایع بهره مند شوند.

از گاز درست استفاده نکردیم

زنگنه با اعلام اینکه تا شروع دولت یازدهم، ۱۴ هزار روستا از نعمت گاز برخوردار بودند، گفت: بدون اینکه اعتباری از دولت دریافت کنیم، طی چهار سال گذشته ۹ هزار روستا گازدار شدند و طی دو سال آینده نیز ۵ هزار روستای دیگر نیز از این موهبت برخوردار خواهند شد.

وی با اعلام اینکه با این حجم گازرسانی، ۹۵ درصد جمعیت کشور از نعمت گاز برخوردار شدند، توضیح داد: طی ۱۰ سال گذشته نتوانستیم استفاده درست از گاز داشته باشیم و حدود ۱۰۰ میلیارد دلار گازوئیل و مازوت در نیروگاه ها سوخت.

وزیر نفت در پایان خاطرنشان کرد: عدم مدیریت صحیح، موجب فشار بر جیب مردم می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.