سرانجام سهمیه تسهیلات ۲۰ هزار میلیارد تومانی طرح توسعه کسب و کار و اشتغال پایدار(تکاپو) از سوی بانک مرکزی به وزارت کار ابلاغ شد.

جزئیات بسته اشتغال‌زایی ۷۰۰ هزارنفری دولت

به گزارش قدس آنلاین، سرانجام سهمیه تسهیلات ۲۰ هزار میلیارد تومانی طرح توسعه کسب و کار و اشتغال پایدار(تکاپو) از سوی بانک مرکزی به وزارت کار ابلاغ شد.

در این طرح وزارت کار مأموریت دارد بر نحوه تقسیم ۲۰ هزار میلیارد تومان بین کارآفرینان کشور نظارت کند، در واقع دولتی‌ها نظارت می‌کنند و بانک به بخش خصوصی وام۱۶ درصد می‌دهد تا به رسته فعالیت‌های متناسب با ظرفیت اشتغال هر استان وام بدهند.

بیشترین رسته فعالیت‌های منتخب و دارای اشتغال شناسایی شده در حوزه‌های پوشاک، کفش، مبلمان، زعفران، قطعات خودرو، صنایع پایین دستی پتروشیمی، گردشگری و بومگردی روستایی است و اولویت پرداخت وام به این مشاغل در هر استان بنا به شرایط منطقه‌ای متغیر است.

رضا تازیکی مدیر طرح  ملی تکاپو درباره این بسته اشتغالی به خبرنگار ما می‌گوید: با اجرای طرح تکاپو یعنی طرح توسعه کسب و کار و اشتغال پایدار، ۷۰۰ هزار شغل از وعده حسن روحانی در، بسته اشتغال محقق خواهد شد و ۲۰۰ هزار شغل دیگر نیز بر عهده سازمان‌ها و وزارتخانه‌های دیگر غیر از وزارت کار است که اشتغال زایی را در حوزه زیر ساخت ها، مثل فرودگاه سازی متعهد شده‌اند. به گفته وی این طرح با نرخ مشارکت فعلی نیروی کار فعال که نزدیک به ۴۰ درصد است، می‌تواند ۲ تا ۳ درصد از نرخ بیکاری بکاهد.

از مدیر طرح  ملی تکاپو می‌پرسم چه تضمینی وجود دارد که این طرح مثل طرح؛ بنگاه‌های زود بازده ویا وام‌های خود اشتغالی  شکست نخورد و یک صف دیگر بر بدهکاران بانکی نیفزاید، تأکید کرد: در بنگاه‌های زود بازده مشخص نشده بود تسهیلات و اشتغال زایی در چه رسته هایی قرار است انجام شود و هر کس هر طرحی را می‌آورد می‌پذیرفتند، ولی اینجا سازو کار پیچیده تری دارد و ضمن اینکه این طرح قبلاً مطالعاتش انجام شده، ظرفیت اشتغال زایی هررسته بررسی شده و کاملاً می‌دانیم اگر قرار است به رسته زعفران پرداخت شود در کدام قسمت از زنجیره ارزشش باید پرداخت بشود نه اینکه ما فقط برویم تعداد زیادی بنگاه تولیدی ایجاد کنیم.

وی ادامه می‌دهد: ایجاد اشتغال و پرداخت تسهیلات فقط در تولید نیست و در بخش خدمات، تجارت و تکمیل زنجیره ارزش نیز هست و به طور کلی به قسمت هایی که بیشترین ارزش افزوده را ایجاد کنند، پرداخت می‌شود.

مدیر طرح ملی تکاپو یادآور می‌شود: در کنار این ساز و کار بحث آموزش و اتصال به بازار را هم انجام دادیم، مثلاً اکنون در رسته پوشاک چند برند خارجی را آورده و به بازار داخلی وصل کردیم تا بازار این رسته‌ها را هم گسترش بدهیم، یعنی فقط بحث تسهیلات نیست کمک به اتصال به بازار بخصوص بازارهای جهانی هم مطرح هست.

*توزیع مبتنی برمزیت‌های منطقه ای

وی درباره اینکه این تسهیلات به چه نحو و با چه سازو کاری پرداخت می‌شود که حمایت دولت به درستی به جامعه هدف برسد، می‌گوید: در این طرح فقط بحث تسهیلات مطرح نیست، در دوران گذشته دولت فقط یا تسهیلات پرداخت کرده یا صدور مجوز را انجام داده، اما اکنون ما با نگاه مداخلات توسعه‌ای برای بهبود زنجیره ارزش افزوده وارد بحث اشتغال شده‌ایم تا موانع را برطرف کنیم، تسهیلات ۲۰ هزار میلیارد تومانی در قالب بسته اشتغال فراگیر با ساز و کاری مشخص توزیع می‌شود، چون این طرح ایجاد اشتغال مبتنی بر مزیت‌های منطقه‌ای را دنبال می‌کند؛ برای ایجاد شغل ظرفیت‌ها و فعالیت‌های دارای اولویت‌ در هر استان در نظر گرفته می‌شود برای این کار هم، قبلاً مطالعه جامع تحت عنوان دینامیک اشتغال انجام دادیم و مشخص شده که در هر استان چه فعالیت هایی بیشترین اثر اشتغالی و اقتصادی را دارد، بنابراین ۷۰ درصد تسهیلات در آن اولویت‌ها پرداخت خواهد شد و ۳۰ درصد به دیگر رسته‌های شغلی تعلق می‌گیرد.

وی با اشاره به اینکه در هر استان مزیت‌های شغلی مشخص شده است، می‌افزاید: به عنوان مثال در خراسان رسته زعفران، کفش، پوشاک، گردشگری و قطعات خودرو در اولویت هستند.

وی درباره نحوه این تسهیلات نیز بیان می‌کند: در هر استان بین ۵ تا ۱۰ رسته فعالیت اولویت دار به عنوان ظرفیت‌های اشتغال تعیین و تسهیلات مصوب به طرح‌های منتخب در این رسته‌ها پرداخت می‌شود، در حال حاضر این کار انجام شده است، طبق این طرح در هر استان یک نفر به عنوان کارگزار اشتغال استان در رسته‌های مختلف داریم و در هر رسته یک مدیر داریم که از بخش خصوصی انتخاب شده و وظیفه توسعه آن رسته را بر عهده دارد و بخشی از وظیفه توسعه‌ای این مدیر نیز در حوزه پرداخت تسهیلات است.

وی می‌افزاید: به طور کلی این تسهیلات با تأیید کارگزار توسعه اشتغال و کارگروه اشتغال استان در اداره کار و زیر نظر مدیران رسته‌ها که از بخش خصوصی هستند به صورت هدفمند به افرادی که طرح‌های منتخب در رسته دارای مزیت استان را داشته باشند از طریق معرفی به بانک عامل پرداخت می‌شود.

*نرخ سود

به گفته وی نرخ بازپرداخت این تسهیلات مانند سایر تسهیلات ۱۸ درصد است که ۲ درصد این سود به عنوان یارانه سود تسهیلات از سوی دولت و ۱۶ درصد آن از سوی متقاضی پرداخت می‌شود.

وی درباره اینکه مبلغ تسهیلات مورد نظر چه اندازه خواهد بود، می‌گوید: دستورعمل بانک‌ها به آن‌ها ابلاغ شده ولی فعلاً مشخص نیست سقف هر وام چقدر می‌تواند باشد ولی بعد از تغییرات جزئی که قرار است در دستورعمل اجرایی فرایند طرح تکاپو اعمال شود، سقف وام تعیین خواهد شد و ظرف دو یا سه هفته آینده عملیاتی خواهد شد.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.