۱۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۳
کد خبر: 552380

خبر انتقال سرورهای تلگرام به ایران خبری مسرت بخش بود. خبری که از اهمیت بالایی برخوردار است، زیرا با امنیت اطلاعات شخصی کاربران رابطه‌ای مستقیم دارد.

به گزارش قدس آنلاین، به دلیل حساس بودن این موضوع جدا از بحث حوزه اقتصادی و فنی این ماجرا، نیاز به بررسی بیشتری دارد. هنگام استفاده از سرورهای خارجی، ملزم به پذیرفتن قوانین و ضوابط آن‌ها هستیم؛ اما مصادیق ابتذال از دیدگاه آن‌ها متفاوت است و بسته به فرهنگ و دین کشورمان اهمیت این مسئله بیشتر درک می‌شود. یا مواردی که به امنیت ملی گره خورده نیز از منظر آن‌ها متفاوت است.

به عنوان مثال، ما داعش را به واقع تروریست می‌دانیم، اما آن‌ها دیدگاهی مخالف این دارند. به همین دلیل، داعش زمان حمله تروریستی به مجلس شورای اسلامی به صورت آنلاین در داخل ایران در حال پخش برخی صحنه‌ها بود. در صورتی که چنین فعالیت‌هایی به سود سلامت روانی هیچ کشوری نیست.

در حوزه امنیت اطلاعات شخصی و بررسی شرکت‌های دارای قدرت و ارائه دهنده خدمات، می‌توان به سادگی دریافت که آن‌ها از راهبرد اطلاعات زنجیره‌ای استفاده می‌کنند. در جای‌جای دنیا اتفاق افتاده است که از اشخاص عادی به افراد مهم و برجسته دست پیدا می‌کنند و این درز اطلاعات مشکل ساز شده و موجبات اخاذی را فراهم می‌کند. حتی در کشور خودمان نیز مشکلاتی در این زمینه به وجود آمده که با ورود سرویس‌های امنیتی این مشکل حل شده است. یا پیش‌بینی و گمانه زنی‌هایی می‌شود که سرقت عکس و فیلم از طریق دوربین‌های گوشی‌های هوشمند و وسایل بصری صورت می‌گیرد که تمام این موارد جای نگرانی دارد.

در حالی که این مشکلات با بومی‌سازی صنعت ارتباطات قابل حل و پیشگیری است و در کشور از لحاظ علمی و نیروی متخصص توانایی انجام این کار را داریم. فضای مجازی مسئله مهمی است، زیرا بستری برای ارائه فرهنگ‌های بیگانه، تأثیرگذاری و به چالش کشیدن خانواده و جامعه است.

کشورهای اروپایی به فکر حفظ فرهنگ خود هستند، به همین منظور آن‌ها قوانینی تصویب کرده‌اند که میزان پخش محصولات و فیلم‌های هالیوودی را مشخص کرده و امکان پخش ساعات بیشتر از میزان مشخص شده امکان ندارد و جرم محسوب می‌شود. دلایل و جوانب بسیاری در این حوزه وجود دارد که بیانگر اهمیت آن و تأثیر دست داشتن افکار عمومی و در نتیجه رفتار جامعه است. با بومی سازی صنعت ارتباطات، کمک شایانی به استحکام هر چه بیشتر بنیان خانواده و سلامت و امنیت جامعه خواهیم کرد.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.