مشهد-واکاوی برنامه نامزدهای منتخب شهرداری مشهد در روزهایی که فهرست آن‌ها جزو اخبار داغ مدیریت شهری است از آن دست سوژه هایی است که هر روز نقل زبان‌هاست.

رقابت ۶ نفره نامزدهای شهرداری مشهد به ۳ نفر کاهش می‌یابد

قدس آنلاین-گروه استان ها-مهناز خجسته نیا: تاکنون از فهرست ۲۲ نفره منتخبین اعضای پنجمین دوره شورای اسلامی شهر مشهد برای تصدی شهرداری مشهد، ۶ نفر به مرحله نهایی رسیده‌اند که قطعاً دلیل حذف بقیه اسامی، جنجال پشت پرده این ماجراست.
این در حالی است که هنوز مشخص نیست انتخاب فهرست جمع بندی شده براساس شایسته سالاری و تخصص در امور شهری بوده یا اهداف دیگری چون فشارهای سیاسی دنبال شده است؟
برای بررسی این موضوع و پایان دادن به بسیاری از اظهارات ضد و نقیض، گزارشگر ما به سراغ کسانی رفته است که جزو تصمیم گیرندگان امر هستند. کسانی که رفع این دغدغه‌ها در گرو اظهار نظر آنان است، اما تنها دو نفر از اعضای منتخب پنجمین دوره شورای اسلامی شهر مشهد و یک نفر از پنج نامزد شهرداری مشهد در دسترس بودند و مابقی حتی حاضر به پاسخگویی تلفن همراه خود نشدند.
از میان اعضای منتخب پنجمین دوره شواری اسلامی شهر مشهد امیر شهلا لحظه‌ای در تماس تلفنی با گزارشگر ما همکلام می‌شود، اما در قرار مصاحبه‌اش خلف وعده می‌کند.

رقابت ۶ نفره به ۳ نفر می‌رسد

بتول گندمی یکی از اعضای منتخب شورای پنجم هم در گفت‌وگو با گزارشگر ما از عدم جمع بندی نهایی برای انتخاب شهردار مشهد خبر می‌دهد و می‌گوید: اواخر هفته جاری ۶ نامزد منتخب نسبت به ارائه برنامه‌های عملیاتی و دیدگاه‌های خودشان اقدام خواهند کرد.
وی با بیان اینکه در این جلسه از بین ۶ نفر سه نفر به دور بعدی کشیده می‌شوند، می‌افزاید:
برای این سه نفر هم جلساتی جداگانه برگزار خواهد شد تا پس از معرفی تیم مدیریتی مورد نظر خود امکان بررسی بیشتر دیدگاه‌ها باشد.
وی در پاسخ به اینکه آیا شهردار آینده مشهد به طور قطع از بین این ۶ گزینه‌ انتخاب خواهد شد یا معرفی گزینه دیگری نیز امکان دارد، اظهار می‌دارد: طبق توافق صورت گرفته بین ۱۵ عضو منتخب شورای شهر تنها در صورت تأیید نشدن برنامه‌ها و دیدگاه‌های این ۶ نامزد، یک نامزد دیگر را می‌توانیم، اعلام کنیم.

طفره نامزدهای منتخب شهردار مشهد

در فهرست نامزدهای شهرداری مشهد هم به رغم تماس‌های مکرر، گزارشگر ما تنها موفق می‌شود با وحید قربانی مصاحبه کند که او نیز در صحبت‌هایش به نوعی از پاسخ دادن به پرسش‌ها طفره می‌رود.
او ضمن خودداری از پاسخ دادن به پرسش‌های گزارشگر ما می‌گوید: آنچه مطالبه شماست، باید از طریق اعضای شورای منتخب پنجم پیگیری شود چون در حال حاضر برای پاسخگویی در این خصوص فقط آن‌ها مقام رسمی هستند و ما به عنوان یک شهروند عادی لحاظ می‌شویم.
او که حتی حاضر به ارائه برنامه هایش برای تصدی مدیریت شهری نمی‌شود، می‌گوید: «اصلا از کجا می‌دانید که من برنامه‌ای در این خصوص ارائه داده‌ام.»
این موارد در حالی است که نفر اول برگزیدگان پنجمین دوره شورای اسلامی شهر مشهد پیشتر مدعی شده بود که «مردم شفافیت را دوست دارند.»
او عنوان کرده بود که اگر خدا بخواهد، همین روش و منش را تا خرداد١٤٠٠ ادامه می‌دهم تا به شعارِ «مردم شفافیت را دوست دارند»، پایبند بوده باشم. چراکه این «شیشه‌ای بودن»، حالا به یک مطالبه اجتماعی تبدیل شده و اهالی شهر خورشید و در رأس آن‌ها، ارباب جراید و خبرگزاری‌ها و سایت‌ها، از وکلای خود در پارلمان شهری، شفافیت حداکثری می خواهند. بارها گفته‌ام اگر حاکمان، در اتاق‌های شیشه‌ای نشسته باشند و عابران پیاده و رهگذرانِ عبوری بتوانند بی هیچ لکنتی، پندار و رفتار و گفتار آن‌ها را لحظه به لحظه رصد کنند، دیگر فسادی، اختلاسی، ارتشایی، خیانتی، تبانی و تصرفی اتفاق نخواهد افتاد. همه این ها، آن زمان اتفاق می‌افتد که اتاق ها، آجری یا بتنی ساخته می شود، از نگاه نکته سنج و تیزبینِ مردم در امان می ماند و پیوند مدیران با مردمان، نه برخط و زنده، بلکه به میل و اراده آن مدیر شکل دهی می شود.
او همچنین برخلاف آنچه تاکنون اتفاق افتاده است، اظهار داشته «ما چیزی برای پنهان کردن از مردم نداریم. رو بازی می کنیم و هیچ نقابی به چهره نمی‌زنیم. اگر این فرهنگ، به عنوان فرهنگ غالب، در میان همه آحاد جامعه جا بیفتد، یاد می‌گیریم که مسئولیت قول و فعل‌مان را بپذیریم و این، سرآغاز یک جهش فرهنگی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.