۷ شهریور ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۹
کد خبر: 552482

یزد- روستاهای استان یزد تحت تاثیر خشکسالی ۱۸ساله می باشند.

شاید مهمترین چیزی که در مورد مساله آب می توان به یاد داشت چرخه آب است. این چرخه برخلاف ظاهر ساده اش، نجات بخش بشر از ابتدا تا کنون بوده است. آب به گونه ای در زمین قرار داده شده که دوباره به حالت اول برگشته و برای استفاده در دسترس بشر قرار می گیرد. اینها همه نشان دهنده این است که آب نابود نمی شود و به طور کلی می توان نتیجه گرفت که آب تمام نمی شود. پس بشر امروز چه بر سر این نعمت الهی آورده که خود را با تهدید کم آبی روبه رو ساخته است؟ نعمتی که عمده بدن انسان را تشکیل می دهد، برای تولید محصولات کشاورزی حیاتی است و در صنایع مورد استفاده قرار می گیرد و با چرخه خود محیط زیستی سالم را برای ما و جانداران به ارمغان می آورد، چرا دارد از دست ما می رود؟

یکی از مهمترین ذخیره های آبی در کشور ایران و استان یزد، آبهای زیر زمینی هستند که از دیرباز بوسیله قنات، آب انبار  و ... مورد استفاده و نگهداری قرار می گرفتند. اما، متاسفانه بر اثر کاهش نزولات جوی، برخی از مردم در بخشهای کشاورزی و صنعتی مجبور به حفر چاههای غیرمجاز و آبکشی بیش از حد از این منابع شده اند که این امر شاید در کوتاه مدت مشکل آنها را حل کند ولی در دراز مدت برمشکلات آنها می افزاید چرا که آبهای زیر زمینی، آبهای سطحی و بارش در یک چرخه قرار دارند و استفاده غیر اصولی از هر کدام بلافاصله اثر منفی بر دو مورد دیگر دارد.

 همه این مسایل باعث شده که در حال حاضر بسیاری از مردم به آب شرب سالم و بهداشتی دسترسی نداشته باشند و یا باید ازطریق تانکرها آب دریافت کنند .

یکی دیگرازعوامل تاثیرگذاربر منابع آبی، خشکسالی می باشد و بسیاری از مردم بر این باورند که خشکسالی به معنی کم شدن منابع آبی و ادامه دار بودن آن طی سالهای طولانیست  زمانیکه در مورد شرایط آب استان یزد صحبت بعمل می آید علاوه بر تمامی موارد ذکر شده، خشکسالی بسیار خود نمایی می کند.

بیشتر از ۱۸ سال از شروع خشکسالی در استان یزد می گذرد و این امر بیش از هر چیز روستاهای استان را تحت الشعاع قرار داده، کاهش شدید آب دهی منابع آب، افزایش شوری آّب و افزایش مسائل ومشکلات دولت ومردم روستاها در زمینه تامین آب شرب وبهداشت وبعضا بروز تنش های اجتماعی در روستاها از عوارض خشکسالی چندین ساله می باشد.

خشکسالی می تواند باعث عدم توازن در میزان آب و در نتیجه آن کمبود آب، نابودی گیاهان، کم شدن شدت جریان آب  و کاهش آبهای زیرزمینی می شود.

استان یزد در سال آبی جاری یکی از کم بارش ترین استانهای کشور بوده و این امر موجب شده که مشکل کاهش آب شرب در روستاهای این استان روز به روز محسوس تر می شود.

در شرایط فعلی اغلب روستاهایی که در دامنه کوهستانها و مناطق مرتفع واقع شده اند دچار کمبود آب در بخش شرب و بهداشت می باشند به طوریکه در حال حاضر بیش از ۳۰۰روستای استان، توسط تانکرهای سیار آبرسانی می شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.