شهردار تهران گفت: تهران به دو خط متروی اکسپرس برای شهرک‌های اقماری شرق و غرب نیاز دارد.

تمام ۸ خط متروی پایتخت را ساختیم/ تهران به ۲ خط اکسپرس نیاز دارد

به گزارش قدس آنلاین،  محمدباقر قالیباف در بازدید از مراحل پایانی آماده‌سازی خط ۶ متروی تهران با بیان اینکه خط ۶ متروی تهران از جنوب شرق تهران و در مسیر دولت‌آباد خیابان ۱۷ شهریور به شمال غرب می‌رود، گفت: این خط ۳۸ کیلومتر طول دارد و از مسیر پرجمعیت مرکز شهر عبور می‌کند.

وی با بیان اینکه از حدود ۲۴ ماه پیش زمانی که خط ۷ و ۶ به دلیل مشکلات مالی متوقف بود، تصمیم گرفتیم با وجود تمامی مشکلات، ادامه خط ۶ را آغاز کنیم، گفت: در حال حاضر طی ۲۴ ماه گذشته ۹۳ درصد این خط تکمیل شده، حفاری و لاینینگ صد درصد پیشرفت داشته، ایستگاه‌ها نیز به طور متوسط ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشتند و در حال حاضر تجهیزات این خط در گمرک مانده که در صورت پرداخت پول و آزادسازی تجهیزات، طی چند ماه آینده این خط آماده بهره‌برداری است.

شهردار تهران با اشاره به سخنان برخی منتقدان که می‌گویند شهردار تهران فقط اتوبان و پل ساخت و بزرگراه نساخت، گفت: شهر تهران باید ۸ خط مترو می‌داشت که در حال حاضر هر ۸ خط ساخته شده، اما زمانی که ما وارد شهرداری شدیم، تهران تنها ۷۰ کیلومتر مترو داشت که در طی این دوره به ۳۰۰ کیلومتر رسیده است.

قالیباف با بیان اینکه هفته آینده خط ۸ مترو به بهره‌برداری می‌رسد، گفت: ما هم بزرگراه ساخته‌ایم، هم تقاطع‌ها را تکمیل کرده‌ایم و هم مترو ساخته‌ایم؛ هرچند برخی از تقاطع‌ها در شرف تکمیل و نزدیک به ۹۰ درصد تکمیل شده است.

وی با بیان اینکه طی سه سال گذشته، شبانه‌روز برای تکمیل مترو تلاش کرده و ۶۰ کارگاه فعال عمرانی داشته‌ایم، گفت: زیرساخت‌های مترو تکمیل شده و باید با افزایش واگن‌ها، ظرفیت مسافر مترو را افزایش دهیم.

شهردار تهران ادامه داد: حتی زیرساخت‌های لازم برای ساخت واگن را نیز ایجاد کرده، در حال حاضر امکان تولید روزانه دو واگن را داریم و امیدواریم با کاهش سرفاصله‌ها، به تردد روزانه ۱۰ میلیون مسافر در روز برسیم.

قالیباف با بیان اینکه طی ۱۲ سال گذشته بخش‌های سخت مترو را انجام داده‌ایم، تصریح کرد: بسیاری از خط‌های ما مانند خط ۲ و ۳ تونل‌هایش غرق در آب بود و در حال حاضر همین خط ۸ که قرار است به حرم حضرت عبدالعظیم (ع) برسد،  TBN غرق در آب است. همچنین در خط ۳ ما با مشکل خانه‌های فرسوده و جنس خاک سست روبرو بودیم، اما با تمامی مشکلات، خطوط را تکمیل کردیم؛ این در حالی است که دولت یک درصد از سهم خودش که تأمین ۵۰ درصد اعتبارات بود را نپرداخت و تأمین بار نقدینگی آن بر دوش مردم شهر تهران و شهرداری تهران بود.

وی در خصوص آینده توسعه مترو گفت: از قدیم یک مشاور خارجی در متروی تهران همکاری می‌کرده و در صورت تأیید شورای حمل و نقل کشور، تهران نیز به دو خط اکسپرس برای شهرک‌های اقماری غرب و شرق دارد. همچنین خط حومه‌ای پرند، تمام زیرساخت‌های آن فراهم شده و در صورتی که ۴۰۰ میلیارد تومان از سوی دولت پرداخت شود، به سرعت تکمیل می‌شود.

شهردار تهران خاطرنشان کرد: شهرداری تهران اجازه ندارد اعتبارات تهران را در متروی پرند هزینه کند و اگر دولت اعتبار لازم را فراهم کند، کمتر از پنج ماه این خط تکمیل می‌شود.

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.