رودبار- استان گیلان با دارا بودن هشت هزار و ۳۰۰ هکتار باغ زیتون، دومین استان تولیدکننده زیتون است که با وجود زیتون های وارداتی و انتقال آفات از طریق آن ها با مشکلاتی روبرو شده است.

زیتون وارداتی خواب از چشم باغداران رودباری گرفت

قدس آنلاین- گروه استان ها- نرجس غلامپور: به شهرستان رودبار سفر کردیم، شهری که همه آن را با زیتونش می شناسند و زیتون و روغن زیتونش زبانزد خاص و عام است، هر مسافری که از این شهر عبور می کند برای خرید این محصول چند لحظه ای توقف کرده تا بتواند سوغاتی برای خانواده اش تهیه کند و آذوقه یکساله روغن زیتونش را خریداری کند.

زیتون به عنوان یک محصول معیشتی و رونق اقتصادی برای خانواده های رودبار است اما سال هاست که باغداران رودبار به علت مشکلات حال خوبی ندارند.

قدیمی و سنتی بودن باغ های زیتون، جولان زیتون های وارداتی، شیوع آفات ملخ مراکشی و مگس زیتون و مشکلات آبیاری چندسالی است که خواب را از چشمان باغداران زیتون گرفته و طعم لذت بخش برداشت زیتون را به کام آنها تلخ کرده است.

آفت مگس زیتون با زیتون های قاچاق وارد کشور شده است

محمدی، یکی ازباغداران زیتون می گوید: تا قبل از سال ۸۳ کسب و کار باغداران زیتون در رودبار خوب بود اما آفت مگس زیتون از سال ۸۳ با زیتون های قاچاق وارد کشور شد و روزبه روز نیز آسیب های بیشتری زده و هرساله خسارات هنگفتی را به باغداران تحمیل می کند.

وی می گوید: چرا باید نظارت آنقدر ضعیف باشد که محصولی قاچاق وارد کشور شود تا معیشت مردمان رودبار را به خطر بیندازد.

آفت زیتون مهار نمی شود

لطیفی، باغدار دیگری می گوید: کسب و کار وشغل دیگری ندارم و تمام زندگی من همان باغ زیتون است که چشم امید من و خانواده ام بوده اما چندسالی است که با برداشت محصول نامرغوب معیشت خانواده ام به خطر افتاده و محصولم را با قیمت مناسب نمی توانم به فروش برسانم.

وی ادامه می دهد: آفت مگس هر ساله با روند روبه رشدی که دارد، مهارشدنی نیست و انگار نمی خواهد از باغهای ما بیرون رود .

لطیفی می افزاید: اگر مسئولان فکری به حال آفات باغ های زیتون رودبار نکنند چند سال دیگر این آفت چیزی از باغهای زیتون باقی نمی گذارد.

میان باغ های قدیمی شرایط برای استقرار و فعالیت مگس مهیا است

معاون بهبود تولیدات گیاهی گیلان در گفتگو اختصاصی به خبرنگار قدس آنلایم می گوید: سال گذشته با استقرار طغیان مگس زیتون  ۱۶ هزار تن محصول در باغ های زیتون تولید شده بود .

حبیب جهانساز می افزاید: در سال گذشته با ایجاد ۲۹ ایستگاه ردیابی توزیع امکانات رایگان مثل کارت زرد ۲۲۰ هزار عدد و توزیع پروتئین و سموم مورد نیاز خسارت در سطح شهرستان به زیر ۱۰ درصد رسید در صورتی که با عدم انجام این اقدامات، خسارات به بالای ۵۰ درصد می رسید.

وی می گوید: امسال پیش بینی می کنیم بالغ بر ۱۵ هزار تن زیتون در رودبار برداشت شود.

جهانساز می افزاید: باغداران باید هوشیار باشند و به موقع اقدامات و روش های توصیه شده را برای مبارزه با این آفت انجام دهند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی گیلانخاطر نشان می کند: با توجه به وضعیت اعتبارات و قوانین موجود سال جاری، گیلان همگام با سایر استان های همجوار امکانات مبارزه با این آفات با پرداخت ۵۰ درصد بها بین کشاورزان توزیع می شود.

مشکلات باغداران در ۲ هزار هکتار از باغ های قدیمی است

وی عمده مشکلات را قدیمی بودن باغ ها بیان کرد و می افزاید: عمده مشکلات باغداران در حدود دو هزار هکتار از باغات قدیمی استان است و باغات جدید الاحداث بخاطر فنی و اصولی بودن کمترین مشکل را از نظر آفت مگس زیتون دارند.

جهانساز به کنترل مگس زیتون در باغات از سوی باغداران اشاره کرده و ادامه می دهد: مدیریت مگس زیتون در وهله اول هرس و بازجوان سازی باغات قدیمی و مدیریت آبیاری و مبارزه به موقع سایر آفات است.

وی با اشاره به اینکه متاسفانه هیچ آفتی به طورت کامل از بین نمی رود، می افزاید: هر آفتی که به وجود می آید هرگز نمی توان آن را به طور کامل از بین برد و تنها می توان جلوی رشد آن را گرفته و مدیریت کرد.

آفت مگس زیتون را نمی توان ریشه کن کرد

فرماندار رودبار با اشاره به اینکه آفت مگس زیتون را نمی توان از بین برد، افزود: متاسفانه هجوم این آفت به اندازه ای زیاد بوده که به هیچ طریقی نمی توان آن را ریشه کن کرد، تنها می توان از طریق راه های مختلف پیشگیری و کنترل از رشد آن جلوگیری کرد.

اسماعیل میرغضنفری در ادامه با بیان اینکه ما در انتقال آب به باغات زیتون بالای سد سفید رود نیز با مشکل مواجه هستیم، تصریح کرد: ۱۰ هزار  هکتار باغ زیتون در شهرستان وجود دارد که نیاز به برداشت آب از پشت سد سفید رود دارند که متاسفانه هنوز این مشکل باغداران از طرف آب منطقه ای استان به طور کامل برطرف نشده  و تنها دو هزار و ۵۰۰ هکتار آب کشاورزی دارند.

باغداران رودبار از انتقال آفت مگس زیتون با زیتون های وارداتی قاچاق ضربه خوردند، با جدی گرفتن آفت مگس زیتون و ملخ مراکشی و مدیریت و نظارت درست همه دستگاه ها و وزارتخانه ها بر روی محصولات وارداتی، امیدواریم این اتفاق برای دیگر محصولات استراتژیک گیلان نیفتد تا تاوان خسارات سنگین از جیب کشاورزان و باغدارن زحمتکش پرداخت نشود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.