تولیت آستان قدس رضوی گفت: اقدامات و پروژه‌های علمی پژوهشی باید متناسب با نیاز کشور و در مسیر گره گشایی از مشکلات مردم انجام شود.

پژوهش‌ها بایستی متناسب با نیاز کشور و در مسیر گره گشایی از مشکلات مردم انجام شود

به گزارش قدس آنلاین، حجت الاسلام و المسلمین سید ابراهیم رئیسی در دهمین جشنواره بین المللی «کتاب سال رضوی» که در بنیاد پژوهش‌های آستان قدس رضوی برگزار شد. با تأکید بر جایگاه رفیع قلم متعهد در تعالی انسان‌ها و جامعه اسلامی، ابراز کرد: هر زمان که قلم به دستان فرهیخته، دست به قلم شدند و بر اساس فرهنگ اسلامی و آموزه‌های اهل بیت علیهم‌السلام مطالبی را نگاشته‌اند، آثار گران بهایی که انسان ساز و مجاهد ساز بوده، خلق شده است.
وی با تأکید بر این مطلب که پژوهش‌ها باید مبتنی بر نیازهای کشور در جهت گره‌گشایی از مشکلات مردم باشد، تصریح کرد: پروژه‌های پژوهشی باید کاربردی و در راستای رفع نیازهای کشور باشد، لازم است فرهیختگان و محققان نیازهای کشور را شناسایی و مبتنی بر این نیازها به پژوهش و تولید علم بپردازند.
عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری افزود: برای پاسخ به مسائل مستحدثه باید ابتدا نیاز شناسی کرد و سپس پژوهشگران و اندیشه ورزان باید در جهت پاسخ گویی به این نیازها حرکت کنند.

* لزوم تعامل مراکز پژوهشی
حجت الاسلام و المسلمین رئیسی ضمن تأکید بر اینکه «فقه الحدیث» مهمتر از «حدیث» است، به اهمیت تعامل مراکز پژوهشی با یکدیگر اشاره و عنوان کرد: تعامل نهادها و مراکز پژوهشی برای رشد علم لازم است، این تعامل کمک می‌کند تا اقدامات صورت گرفته به دور از موازی‌کاری و بر اساس نیازها باشد.
عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان ابراز کرد: لازم است لجنه‌های علمی شکل بگیرد و نشست‌های علمی در رابطه با روایات برگزار شود و تلاشی مؤثر در مسیر ارائه راهکارهای عملی برای مشکل گشایی از نیازهای کشور صورت پذیرد. پژوهشگران باید در کنار احیای تراث که امر بسیار مبارکی است، به نیازهای روز و مسائل مستحدثه توجه داشته و به دنبال پاسخ مناسب برای سوالات روز باشند.

* باشگاه اندیشه ورزان در مشهد تشکیل شود
وی با اشاره به ظرفیت‌های عظیم علمی آستان قدس رضوی، اظهار کرد: باشگاه اندیشه ورزان در مشهد مقدس و در جوار بارگاه منور امام علی بن موسی الرضا(ع) باید تشکیل شود تا از ظرفیت فرهیختگان و نخبگانی که برای زیارت به این دیار سفر می‌کنند، استفاده شود. قطعا خروجی چنین باشگاهی «تولید علم» و «فقه الحدیث» خواهد بود.
وی اضافه کرد: در حوزه علمیه مشهد بیش از ۵۰۰ استاد و در دانشگاه‌ها نیز دانشمندان فرهیخته بسیاری آمادگی دارند، تا با پژوهش‌های موضوعی به آستان منور حضرت رضا علیه‌السلام خدمت ارائه دهند.

* حضرت رضا(ع) پرچم‌دار گفت‌وگوی میان ادیان
حجت الاسلام و المسلمین رئیسی در ادامه با بیان اینکه حضرت رضا(ع) پرچم‌دار گفت‌وگوی میان ادیان هستند؛ تصریح کرد: با تأسی به آموزه‌های امام رئوف علی بن موسی الرضا علیه‌السلام می‌توان مشهد را به مرکز گفتمان میان ادیان و مذاهب تبدیل کرد.
تولیت آستان قدس رضوی با بیان اینکه امروز در گفت و گوی میان ادیان اقدامات خوبی انجام شده امام کافی نیست، ابراز کرد: به تاسی از وجود حضرت رضا علیه‌السلام بهترین و برترین کرسی‌های گفت و گوی میان ادیان می‌تواند در مشهد مقدس شکل بگیرد و من از مجموعه آستان قدس رضوی انتظار دارم در این عرصه به طور فعال ورود پیدا کنند.
وی کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی را گنجینه‌ای بزرگ از آثار فاخر دانست و اظهار کرد: خزانه ارزشمند کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی باید به خزانه‌ای پویا که تولید علم و منبع پژوهش است تبدیل شود، کتابخانه‌ بدون پژوهش  محل نگهداری کتاب است، باید در این کتابخانه آخرین یافته‌های علمی بویژه با استفاده از منابع دیجیتال در اختیار دانشگاهیان و حوزویان قرار بگیرد.
حجت الاسلام و المسلمین رئیسی در پایان با بیان اینکه انسان معاصر سخت محتاج آموزه‌های حضرت رضا علیه‌السلام است، بر اهمیت استفاده از روش‌های نوین برای انتقال مفاهیم تأکید و بیان کرد: در روش‌های انتقال مفاهیم باید تجدید نظر جدی داشته باشیم؛ مفاهیم عالی باید با ادبیات فاخر انتقال یابد. همراه شدن جلال علم با جمال ادب می‌تواند منشأ برکات بسیاری شود.

منبع: آستان نیوز

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.