۱۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۷:۵۴
کد خبر: 552586

تنگه هرمز طی سال های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۶ با پشت سر گذاشتن سایر گذرگاه های عبوری دریایی که در تجارت جهانی نفت از اهمیت استراتژیک برخوردارند، شش سال متوالی عنوان پر ترددترین گذرگاه را از آن خود کرد.

تنگه هرمز همچنان شاهراه انرژی جهان

به گزارش قدس آنلاین، براساس اعلام اداره اطلاعات انرژی آمریکا، تنگه هرمز طی سال های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۶ با پشت سر گذاشتن سایر گذرگاه های عبوری دریایی که در تجارت جهانی نفت از اهمیت استراتژیک برخوردارند، شش سال متوالی عنوان پر ترددترین گذرگاه را از آن خود کرد.

سال گذشته از تنگه هرمز روزانه به طور میانگین ۱۸.۵ بشکه نفت منتقل شده است. همچنین حدود ۸۰ درصد از نفت تولیدی در کشورهای غنی از منابع نفت از جمله عربستان سعودی، عراق، کویت و امارات متحده عربی از این تنگه گذشته و به بازار آسیا عرضه می شود.

این حجم نفت تولیدی به کشورهای متقاضی انرژی از قبیل چین، ژاپن، کره جنوبی، هندوستان و سنگاپور منتقل می شود.

تنگه مالاکا در نزدیکی مالزی نیز رتبه دوم را در حوزه حمل و نقل جهانی نفت در سال ۲۰۱۶ به خود اختصاص داده است. از این تنگه که در میان اقیانوس هند و آرام حائز اهمیت استراتژیک است، سال گذشته روزانه ۱۶ میلیون بشکه نفت انتقال یافته است.

کانال سوئز که دریای مدیترانه را به دریای سرخ متصل می کند، نیز به طور متوسط روزانه شاهد انتقال ۵.۵ میلیون بشکه نفت بوده است و نام خود را در ردیف سومین گذرگاه پرتردد دریایی ثبت کرده است.

یکی دیگر از گذرگاه های حساس حمل و نقل نفتی نیز تنگه باب المندب به شمار می رود، این تنگه دریای سرخ را به خلیج عدن و قاره آفریقا را به شبه جزیره عربستان متصل می کند. باب المندب سال گذشته با انتقال ۴.۸ میلیون بشکه نفت چهارمین گذرگاه نقل و انتقال نفت در سراسر جهان شد.

از تنگه های دانمارک در شمال اروپا که دریای بالتیک را به دریای شمال پیوند می دهد، سال پیش به صورت میانگین ۳.۲ میلیون بشکه نفت حمل شده و به عنوان پنجمین گذرگاه حساس در این حوزه انتخاب شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.