خرم آباد- معاون سیاسی اجتماعی فرمانداری خرم آباد گفت: تکدی گری از پدیده های نازیبای اجتماعی است که خاطر شهروندان و مسافرانی که از خرم آباد دیدن می کنند را مکدر می کند.

کمک به گدایان خیابانی ترویج فرهنگ تکدی گری است

محمود آشناگر در گفتگو با قدس آنلاین اظهار داشت: فقر، بیکاری و ناهنجاری های اجتماعی ریشه های اصلی تکدی گری هستند که می بایست با یک عزم جدی و عمومی و به صورت علمی و ریشه ای با آن برخورد شود.

وی افزود: مردم خرم آباد مردمی عاطفی و بخشنده هستند و فکر می کنند اگر گدایی به سمت آنها دست کمک دراز کند بلایی از آنها دور خواهد شد غافل از اینکه با این حرکت به گسترش یک بلای اجتماعی بنام تکدی گری دامن می زنند.

معاون سیاسی اجتماعی فرمانداری خرم آباد با بیان اینکه کمک به افراد فقیر و مستمند امری پسندیده و مورد تاکید دین مبین اسلام است، اظهار کرد: این کمک ها البته باید هدایت شده و از طریق سازمان هایی مانند بهزیستی، کمیته امداد و یا تشکل های مردم نهاد باشد تا از گسترش پدیده تکدی گری جلوگیری شود.

آشناگر با بیان اینکه مردم استان و به خصوص مردم خرم آباد از روحیه ای بسیار عاطفی برخوردارند و همین روحیه جاذبه تکدی گـــری را افزایـــش می دهد، تصریح کرد: در دنیای امروز کمک مستقیم به افراد مستمند منسوخ و به جای آن به برنامه های حمایتی سازمان یافته روی آورده اند.

وی از خرم آباد به عنوان یک شهر توریستی گدایان یاد کرد و گفت: سال گذشته یک باند ۴۵ نفره گدایان پاکستانی که توسط یک شهروند خرم آبادی سازماندهی و در سطح شهر مشغول گدایی بودند دستگیر و به کشورشان بازگردانده شدند و همین نشان می دهد خرم آباد به بهشت تکدی گری تبدیل شده است.

آشناگر با اشاره به اینکه در احادیث و روایات نیز تاکید شده که سه نوع تکدی گری در جامعه رواج دارد یادآور شد: نیازمندانی که همه درها بر روی آنها بسته شده و دین موافق کمک به این افراد است، افرادی که نیازمند کمک هستند ولی خودشان اصرار زیاد دارند تا مردم کمک شان کنند، دین مخالف این نوع کمک است زیرا موجب وهن جایگاه انسانیت می شود و تعدادی که نیاز مالی ندارند ولی دچار بیماری تکدی گری شده اند و دین به شدت مخالف کمک به این افراد است.

آشناگر به فتوای مقام معظم رهبری در این زمینه پرداخت و افزود: معظم له می فرماید: اگر این عمل ترویج دروغ، بیکاری و تخلف از قانون باشد باید از آن اجتناب کرد ولی می توان از طریق موسسات مورد اطمینان و فعال در این زمینه کمک کرد. وی گدایی را عملی خلاف قانون عنوان کرد که باعث سلب اعتماد عمومی از مردم می شود.

معاون سیاسی اجتماعی فرماندار خرم آباد با اشاره به اینکه در خصوص این پدیده اجتماعی کمتر فرهنگ سازی شده از متولیان فرهنگی، مذهبی، ائمه جمعه و جماعات، رسانه ها و سازمان های مردم نهاد تقاضا کرد در زمینه هدایت کمک های مردم به افراد نیازمند شناسایی شده و با دوری از فرهنگ تکدی گری بیشتر از گذشته این فرهنگ را در جامعه تقویت و نهادینه کنند.

آشناگر تصریح کرد: در حال حاضر انواع گداهای سازمان یافته مانند کودکان اجاره ای آموزش دیده، تیم های سازمان یافته زنان ، افراد با ظاهر شیک که در ادارات و سازمان ها مشغول گدایی هستند، والدینی که فرزندانشان را وادار به گدایی می کنند و تعدادی معتاد که جهت تامین مواد مخدر مورد نیاز مصرف خود در شهر خرم آباد مشغول به تکدی گری هستند وجود دارد.

وی گفت: یک زن متکدی با بیان اینکه فرزندش نیاز به دوچرخه دارد توانست با تحریک احساسات مردم نوعدوست تعداد ۶۰ دستگاه دوچرخه رایگان جمع آوری کند.

معاون سیاسی اجتماعی فرماندار خرم آباد اظهار کرد: در راستای اجرای قانون مصوب شورای عالی اداری در خصوص ساماندهی متکدیان مصوب ۱۵ اردیبهشت ۱۳۷۸ با دستور استاندار از سال ۹۵ فرمانداری متولی ساماندهی متکدیان شد.

آشناگر افزود: قبلاً گدایان دستگیر شده را به برکه چگنی انتقال می دادند و بهزستی متولی آن بود ولی به خاطر اینکه برکه در حوزه شهرستان خرم آباد نبود فرمانداری موافق اعزام متکدیان به آنجا نبود لذا با مساعدت بهزیستی و همکاری شهرداری یک ساختمان در محله گل سفید تجهیز و به این موضوع اختصاص یافت و ناصر کاکی مسوول اجراییات شهرداری با حکم فرماندار مسوول مجتمع ساماندهی متکدیان خرم آباد شد.

وی یادآور شد از ۱۵ اردیبهشت سال ۹۵ تا امروز ۲۱۰ نفر متکدی از سطح شهر خرم آباد جمع آوری که ۱۰۶ نفر از آنها معتاد و به کمپ ماده ۱۶ منتقل شد، ۴۳ نفر تحویل بهزیستی، ۱۹ نفر زیر ۱۵ سال و ۲۴ نفر سالمند تحویل کمیته امداد گردید و سه نفر تبعه خارجی با کمک پلیس امنیت تحویل اردوگاه اراک شد و تعدادی نفر نیز تحویل خانواده هایشان شدند.

معاون سیاسی اجتماعی فرمانداری خرم آباد کار این مرکز را جمع آوری و ساماندهی متکدیان با همکاری سازمان ها و ادارات متولی عنوان کرد که با حضور آنها بحث غربالگری متکدیان نیز صورت می گیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.