فعالیت داعش و قوت گرفتن این گروه در بخش‌هایی از افغانستان که در نزدیکی مرز پاکستان قرار دارد باعث شده تا ارتش پاکستان سطح آمادگی خود را تا حد ممکن بالا ببرد.

به گزارش قدس آنلاین، چندی قبل ژنرال آصف غفور سخنگوی ارتش پاکستان اعلام کرده بود شدت گرفتن تحرکات داعش افغانستان، در مناطق مرزی پاکستان باعث شده تا سران ارتش تصمیم به اعزام نیروهای بیشتربه سوی مرزهای مشترک و همچنین شروع عملیات‌های پیشگرانه کنند.

این اعلام در حالی صورت گرفت که برخی عملیات‌های تروریستی در مناطق مختلف پاراچنار و کورم ایجنسی توسط تروریست‌های داعش انجام شده است.

ارتش پاکستان تصمیم گرفته است تا جهت جلوگیری از نفوذ بیشتر داعش و عوامل این گروه تروریستی به داخل خاک پاکستان مواضع مرزی خود را مستحکم کند.

داعش از سال ۲۰۱۴ در افغانستان اعلام موجودیت کرده و از اوایل سال ۲۰۱۵ فعالیت‌های خود را بیشتر کرد، اعضای این گروه تروریستی موفق شدند در این سال بر بخشی وسیعی از ننگرهار تسلط پیدا کنند.

تنها چند هفته پس از این اتفاق رسانه‌های وابسته به این گروه تروریستی اخباری را مبنی بر حضور، فعالیت  و در اختیار گرفتن بخشهایی از هلمند، لاگر، ذبول و فرح منتشرکردند.

البته باید این مطلب را هم در نظر گرفت که وجود داعش در افغانستان تهدیدی جدی برای طالبان این کشور تلقی می‌شد لذا درگیری‌های نظامی میان این دو گروه شدت گرفت.

داعشی‌ها بر آن بودند که اعضای طالبان و القاعده را با خود همراه سازند و در صورتیکه آنها این همراهی را نپذیرند با آنها بجنگند.

در هر حال ننگرهار پایتخت غیر رسمی داعش در افغانستان تلقی می‌شود، زیرا نزدیک بودن به مرزهای پاکستان می‌تواند این گروه را در همراه ساختن قبایل این مناطق کمک کند.

البته داعش تلاشهایی را هم برای فعالیت در مناطق شمالی افغانستان داشته است، تا بتواند فعالیت‌های خود ردر آسیای میانه را نیز شدت ببخشد.

بی بی سی طی یک گزارش در تاریخ ۶ژانویه سال ۲۰۱۶ اعلام کرد گروه تروریستی داعش به جذب عضو از مناطق قبایلی پاکستان پرداخته و افرادی را با پرداخت ماهانه ۳۰ تا ۵۰ هزار روپیه استخدام می‌کند این افراد برای فراگیری دوره‌های نظامی و آشنایی با سلاح‌های جدید به افغانستان می روند.

در افغانستان علاوه بر آموزش‌های نظامی عقاید و نظریات داعش نیز به آنها آموخته می‌شود و به عبارتی بصورت کامل شستشوی مغزی می‌شوند.

آنها حتی ویدیویی‌ها را ساخته و سعی می‌کنند که تبلیغات را به خوبی انجام دهند در برخی این ویدیوها بیان می‌شود که هر کدام از اعضا که در جریان عملیات کشته شوند، خانواده آنها به صورت کامل توسط داعش پشتیبانی خواهد شد.

طبق این گزارش داعش موفق شده است افرادی را از جنبش اسلامی ازبکستان، جنبش اسلامی ترکستان، احرار الهند، جماعت الاحرار، و لشکر جهنگوی جذب خود کند.

درست است که بصورت رسمی داعش در پاکستان اعلام موجودیت نکرده است ولی آنها بارها مسئولیت حملات تروریستی در شهرهای مختلف پاکستان را به عهده گرفته‌اند.

بارزترین نمونه آن رمضان سال گذشته بود که بیشترین حملات تروریستی از سوی داعش به انجام رسید، حتی برخی اعضای آنها پیش از هرگونه عملیات تروریستی در پاراچنار دستیگر شدند.

این نخستین بار است که ارتش پاکستان تا این اندازه با جدیت به خطر داعش اشاره کرده و برای مبارزه با آن نیروی زمینی به مرزهای افغانستان اعزام می کند.

پاکستان طی سال‌های اخیر روابطش با چین و روسیه را تقویت کرده و بارها در سیمنارهای جهانی که با موضوع امنیت افغانستان برگزار می‌شده شرکت کرده است، نکته جالب اینکه فصل مشترک تمامی این کنفرانس‌ها بحث فعالیت داعش در افغانستان بوده است.

روسیه طی سال‌های اخیر بارها گروه‌های مختلف خود را به پاکستان فرستاده و آنها بازدیدهای مستقیمی از خط مقدم مبارزه با تروریست‌ها در مناطق شمالی پاکستان داشته‌اند.

حال باید دید آیا ارتش پاکستان می تواند در عملیات پیشگیرانه خود موفق بوده و مانع از حضور جدی‌تر داعش در پاکستان شود.

منبع: خبرگزاری تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.