مشهد- حرم مطهر رضوی از جمله اماکنی است که دل بسیاری از مسلمانان جهان همچون کبوتران برای چرخش دور این گنبد دوار طپیده و برای جای گرفتن در سایه مأمن با برکتش پر می‌کشد، به حرم مطهر رضوی که سفر می کنی با خیره شدن به گنبد طلایی بی اختیار بر روی چشم هر دلداده ای شبنم می نشیند و این حالی است که نمی دانی ناراحتی و یا خوشحال؛ این حال همان حال غریبی است که نمی دانی چیست

آمدم ای شاه پناهم بده/«عاشقان ولایت»گِرد خورشید آمدند

قدس آنلاین-گروه استان ها: چشمانت  که به گنبد طلا می افتد صدایی به گوش می رسد؛ «آمده ام، آمدم ای شاه پناهم بده» تو شاهی همان شاهی که یک خراسان نه که یک ایران و بالاتر از آن جامعه تشیع و اسلام را در وجود خود نهادینه کرده است.

چه دست ها که به سوی تو دراز شد و چه گره ها که به دست تو باز شده، این حال را هیچ کس جز آن کودکی ناتوان شفایافته و آن بیمار لاعلاج بهبود یافته از برکات تو نمی داند و این شفایافتگان آنانند که گفته اند «لایق وصل تو که من نیستم، اذن به یک لحظه نگاهم بده».

نمی دانم وجود نازنین این امام همام چه نیرویی از خود تششع می کند که ویلچر از تاب دست های زائرش فریاد بر می آورد و آن پیرمرد ناتوان کفش ها را انداخته و با پای برهنه به شوق حرمش همچون کودکی ۹ ساله در صحن دوان است!

هر چند که امام مهربانی را غریب می خوانند اما آن حضرت اجازه نمی دهد تا هیچ یک از زائرانش احساس غریبی کنند و لذا خادمانش پای زائران شده و آنها را با صندلی چرخدار برای پیوند زدن دستان آنها با ضریح مضجع رضوی همراهی می کنند.

از هر صحن که می‌گذری گروهی از خادمان برای خوشامدگویی ایستاده و کمر همت به خدمت بسته‌اند.

یکی گلاب می‌افشاند، دیگری عود می‌سوزاند و دیگری ویلچری را می راند تا فاصله دلداگان با ضریح حضرتش را کوتاه کند.

نمی دانم این چه دیداری است که خادمان برای مشتاقان حریم ملکوتی‌اش سر از پا نمی‌شناسند و با تمام توان به خدمت ایستاده‌اند؟

شب عاشقی

حرم مطهر رضوی در شب میلاد امام رئوف(ع) میزبان هزاران عاشقی بود که صدها فرسنگ راه را طی کرده‌اند تا در شب میلاد فرخنده حضرت سلطان در این قطعه‌ای از بهشت از نزدیک عرض ادب و ارادت کنند.

در شب میلاد امام مهربانی‌ها، شکوه و زیبایی حرم مطهر رضوی بیشتر از همیشه به چشم می‌آید، شادی دوستداران و محبان اهل بیت(ع) در ایام میلاد فرخنده حضرت رضا(ع) سیل مشتاقان را به سوی حرم مطهر رهنمون می کند.

در این شب خجسته هر گوشه و نقطه از حرم حضرت ثامن الحجج(ع) را که می‌نگری جمعیتی را می‌بینی که مشتاقانه کبوتر دل خود را دخیل گنبد طلا و پنجره فولاد حضرتش کرده‌اند تا آن امام همام گوشه چشمی از روی لطف و کرم به آنان کرده و خیر دنیا و آخرت نصیبشان شود.

ارادتی که مرز نمی شناسد

چهل روز مانده به ولادت آقای مهربانی‌ها مردم مسلمان و شیعه هرات افغانستان نیز مشتاقانه مهیای سفر به مشهدالرضا(ع) می‌شوند. دلهایشان مسرور است به اینکه ولادت عالم‌آل‌محمد(ص) را در جوار مضجع شریفش سپری ‌کنند.

بنا بر گفته این زائران شنیدن شهادت خانواده و اقوامشان در حمله انتحاری داعش به مسجد جوادیه شهر هرات، گام‌های آنها را در مسیر رسیدن به بهشتی‌ترین قطعه زمین سست نمی‌کند و استوار راه خود را ادامه می‌دهند تا با دیدن گنبد طلای حضرت رضا(ع) بگریند، دل خود را از این غم سبک کنند و نائب‌الزیاره آنهایی باشند که زائران این امام همام را برای  سفر به مشهد مقدس بدرقه کرده بودند

غلام‌نبی قربانی؛ سرپرست کاروان پیاده هرات افغانستان در بیان ارادت مردم شیعه و سنی این کشور به امام رضا(ع) می گوید: مردم افغانستان به اهل‌بیت(ع) و به ویژه امام رضا(ع) علاقه بسیار دارند و به صورت انفرادی و خانوادگی در طی سال برای زیارت به مشهدالرضا(ع) سفر می‌کنند.

طنین میلاد

همزمان با شب میلاد با سعادت هشتمین اختر تابناک آسمان ولایت و امامت پس از اقامه نماز جماعت مغرب و عشاء نوای نقاره‌ ها به مناسبت این عید سعید و فرخنده در حریم ملکوتی ثامن الحجج(ع) طنین انداز می شود.

همچنین در صبح میلاد حضرت ثامن الحجج(ع) نیز  آیین نقاره نوازی ویژه میلاد حضرت رضا(ع) اجرا می شود.

این سنت سابقه‌ای چندصدساله دارد و براساس اسناد رسمی و تاریخی موجود در مرکز اسناد رسمی و نسخ خطی کشور، تاریخ آن به ۴۱۷ سال پیش باز می‌گردد.

نواختن نقاره در روز میلاد امام رضا(ع) ۳ دفعه تکرار می شود و  در شب‌های میلاد معصومان و بزرگ‌ داشت مناسبت‌های مذهبی مانند جشن‌های بزرگ قربان و فطر و غدیر و هم‌چنین در زمان تحویل هر سال شمسی، در آغاز نوروز، نقاره های ویژه ای علاوه بر دو نوبت عادی و روزانه نواخته می‌شود.

تعویض پوشش ضریح مطهر

به مناسبت میلاد با سعادت حضرت ثامن الحجج(ع) همچنین پوشش ضریح مطهر و پرچم گنبد بارگاه ملکوتی علی بن موسی الرضا(ع) نیز به طور هم‌زمان تعویض و انجام می شود.

گفتنی است پوشش ضریح مطهر و پرچم گنبد بارگاه ملکوتی ثامن‌الحجج(ع) هم‌زمان با هم در اعیاد و شهادت‌ها تعویض می‌شود، که به مناسبت ایام عزاداری و شهادت رنگ آن‌ها مشکی و در اعیاد و میلاد سبز رنگ می‌شود.

خادمان بارگاه منور رضوی پس از طلوع آفتاب و اجرای مراسم صفه (قرآن‌خوانی از سوی حفاظ حرم مطهر) و خطبه‌خوانی مخصوص، گروهی برای تعویض پرچم و گروهی برای تعویض پوش ضریح مطهر حضرت ثامن الحجج(ع) اعزام می شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.