بانک مرکزی از سقوط رشد درآمد خانوارهای ایرانی طی سه سال اخیر گزارش داده است. بر اساس آمار ارائه شده، طی دوره فعالیت دولت یازدهم درآمد خانوارها با ۲۰ درصد کاهش رشد مواجه شده که با توجه به گرانی کالا، تکان دهنده است.

۵مانع افزایش درآمد مردم

قدس آنلاین- بانک مرکزی از سقوط رشد درآمد خانوارهای ایرانی طی سه سال اخیر گزارش داده است. بر اساس آمار ارائه شده، طی دوره فعالیت دولت یازدهم درآمد خانوارها با ۲۰ درصد کاهش رشد مواجه شده که با توجه به گرانی کالا، تکان دهنده است. این گزارش تأیید می‌کند، درآمد خانوارهای ایرانی از ۳۲ درصد رشد در سال ۹۲ در روندی نزولی به ۱۱.۳ رشد در سال ۹۵ رسیده است، که پایین‌ترین رشد این شاخص از سال ۱۳۹۰ تاکنون محسوب می‌شود.

به گزارش مشرق به گفته کارشناسان اقتصادی ناتوانی دولت در افزایش اشتغال که موجب بیکاری ۲۶ درصد شهروندان شده یکی ازعوامل اصلی، در جا زدن مردم؛ در تولید درآمد است. این شاخص در روستاها به دلیل واردات میوه و برنج، به آفت درآمد منجرشده است؛ که احتمالا مهاجرت به شهرها پیامد دیگر آن است.

کارشناسان اقتصادی تداوم قاچاق کالا و دور ماندن خانوارهای شهری از کار در واحدهای تولیدی را هم در سقوط شاخص درآمد سالانه مؤثر می‌دانند.

با توجه به همزمانی افزایش نرخ رشد با روند نزولی افزایش درآمد خانوار و رشد نقدینگی، افزایش فاصله طبقاتی در جامعه می‌توان نتیجه گرفت، در دولت یازدهم، طبقه برخوردار، همچنان پولدارتر می‌شود و هجوم گسترده مردم به مترو و اتوبوس درشهرها و مانور پورشه‌ها و بنزها در بالای شهر هم تأیید دیگری بر اوضاع آفتابی در محفل پولدارهای جامعه است.

*تناقض رشد اقتصادی ونزولی شدن رشد درآمدها

لطف الله فروزنده کارشناس ارشد اقتصادی و عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس در گفت و گو با خبرنگار ما در پاسخ به این سوال که چرا با وجود رشد اقتصادی هشت درصدی درسال ۹۵ درآمد خانوارها از رشد پایینی برخوردار بوده است، می‌گوید: رشد تولید ناخالص ملی کشور ناشی از فروش نفت است که بخش اعظم آن صرف هزینه‌های دولت می‌شود و چون این رشد به دلیل رونق در کسب و کار، تولید و اشتغالزایی نبوده در زندگی مردم و رشد درآمد آن‌ها تأثیری ندارد.

وی درباره دلایل کاهش رشد درآمدی مردم طی سال‌های اخیر می‌گوید: آنچه موجب می‌شود درآمد خانوار افزایش پیدا کند رشد اقتصادی ناشی از تولید و اشتغال پایدار است، اما در شرایطی که رشد بیکاری و تدوام رکود وجود دارد و مردم کسب درآمد و قدرت خرید نیز ندارند.

فروزنده با اشاره به پنج مانع افزایش رشد درآمد خانوارها می‌گوید: رکود و نبود رونق در تولید، روند فزاینده بیکاری، واردات بی رویه و بی توجهی به صادرات، مشکلات نظام بانکی و نرخ بهره بالا، موانع پیش روی رشد درآمد خانوارها محسوب می‌شود به گفته وی طی سال‌های اخیر فعالان اقتصادی و کارآفرینان با مشکلات عدیده مواجه بوده‌اند، نخستین مشکل بازار است تا زمانی که واردات بی رویه و قاچاق کالا هست هیچ تولید کننده‌ای قدرت رقابت در این میدان را ندارد و بنابراین واحدها با نیروی کار فعال در آن‌ها به سمت کاهش ظرفیت تولید و نیمه تعطیلی پیش می‌روند در نتیجه کاهش درآمد اتفاق می‌افتد.

*راه حل

این تحلیلگر اقتصادی افزایش درآمد مردم را در گرو اتخاذ سیاست جامع و همه جانبه دولت برای اقتصاد و معیشت خانوارها دانسته و تصریح می‌کند: در این مسیر دولت باید واردات را کنترل و برای رونق صادرات تلاش کند، با ورود کالای مشابه تولید داخل از مبادی رسمی و غیر رسمی مبارزه کند، مشکلات واحدهای تولیدی را حل کند و اصلاح سیاست‌های نظام بانکی را مد نظر قرار دهد.

وی می‌افزاید: بانک با بهره‌های آنچنانی و ۲۵ درصدی رمق از جان تولید گرفته است، چون در شرایط رکودی هیچ تولید کننده نمی‌تواند ۲۵ درصد سود داشته باشد تا هزینه تسهیلات بانکی خودش بپردازد، امروز اکثر واحدهای اقتصادی نقدینگی ندارند، و این به گردش اقتصادی بازار ضربه زده است.

وی با اشاره به آمار اعلامی رسمی که متوسط درآمد خانوارهای ایرانی را ۲۹۶/۳۷۳/۳۹۲ ریال اعلام می‌کند، می‌افزاید: اینجا باید ضریب جینی را دیدو اینکه فاصله طبقاتی افزایش پیدا کرده است، این رقم درآمد سرانه و ناشی از مجموع متوسط درآمد طبقات مختلف جامعه است و با توجه به اینکه مردم دهک‌های پایین درآمد حداقلی دارند، نشان می‌دهد که یک عده دیگر از جامعه که درآمدشان را از مسیر دلالی و قاچاق به دست می‌آورند پول‌های باد آورده به جیب می‌زنند در حالی که اکثر مردم به دلیل هزینه بالای زندگی قدرت خریدشان کاهش پیدا کرده و فقیرتر شده‌اند.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.