یک پایگاه خبری آمریکایی با اشاره به درگیری‌های داخلی در کاخ سفید پیرامون توافق هسته‌ای با ایران نوشت مشاور امنیت ملی جدید کاخ سفید در حال اخراج مخالفان این توافق است.

درگیری در کاخ سفید درباره برجام/ اخراج مخالفان توافق از شورای امنیت ملی

به گزارش قدس آنلاین، پایگاه آمریکایی «واشنگتن فری بیکن» در گزارشی به نقل از مقامات خودی دولت «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا نوشت اقدام «مک مستر» مشاور امنیت ملی کاخ سفید در حذف متحدان و وفاداران قدیمی رئیس جمهور آمریکا از تیم شورای امنیت ملی کاخ سفید و فهرستی که او برای اخراج مقامات ارشد از این شورا در اختیار دارد، منجر به ایجاد ناآرامی و هرج و مرج در کاخ سفید شده است.

مک مستر در حالی حذف وفاداران قدیمی ترامپ را در دستور کاری خود قرار داده است که این افراد با کارمندان حرفه ای و باقی مانده دولت «باراک اوباما» رئیس جمهور سابق آمریکا بر سر مسائلی از قبیل استراتژی های نظامی آمریکا در قبال سوریه و افغانستان، توافق هسته ای با ایران، تنش زدایی جنجالی با  کوبا، نقش آمریکا در تقابل با داعش، توافق آب و هوایی پاریس و ... ناسازگار و مخالف بودند.

منابع آگاه با اشاره به اینکه تمام این اقدامات از سوی مک مستر بدون اطلاع ترامپ در جریان است، اعلام کرده اند که حذف متحدان ترامپ از شورای امنیت ملی کاخ سفید توسط مک مستر تنها بخشی از ماجرای بزرگ تری است که از داخل دولت آمریکا در حال برملا شدن است؛ ماجرایی که بین کارمندان کهنه کار ترامپ در واشنگتن و مقاماتی که به دنبال حفظ کنترل بر عرصه سیاستگذاری در واشنگتن هستند، در جریان است.

این منابع خبری آگاه اعلام کرده اند که در فهرست مک مستر، نام حداقل ۴ مقام ارشد شورای امنیت ملی کاخ سفید و وفادار ترامپ نیز به چشم می خورد که مک مستر قصد حذف آنها را دارد و در طول ۲ هفته آتی آنها را اخراج خواهد کرد.

تازه ترین قربانی لیست مک مستر، «ازرا کوهن واتنیک» از مقامات ارشد شورای امنیت ملی کاخ سفید بود که توسط «مایکل فلین» مشاور سابق امنیت ملی آمریکا استخدام شده بود. کاخ سفید با صدور بیانیه ای حذف واتنیک را تائید کرد و این در حالیست که مک مستر وانتیک را در تضاد با دیدگاهش در شورا می دید.

«ریچ هیگینز» که در دفتر برنامه ریزی استراتژیک شورای امنیت ملی کاخ سفید مشغول به کار برد نیز دومین مقامی است که ماه گذشته اخراج شد و بر اساس اعلام مقامات آگاه، ترامپ تا زمان اخراج او، از این اتفاق خبر نداشت.

«درک هاروی» یکی دیگر از مقامات ارشد شورای امنیت ملی کاخ سفید بود که تقریبا یک هفته پیش از سمتش کنار گذاشته شد. هاروی نیز توسط فلین استخدام شده بود و از مخالفان سرسخت توافق هسته ای با ایران به شمار می رفت.

یکی از منابع خبری از دولت آمریکا به واشنگتن فری بیکن گفته است که دستور کار مک مستر متفاوت از دستور کار ترامپ است.

با این وجود، اقدامات مک مستر خشونت های زیادی را داخل و بیرون از دولت ترامپ به همراه داشته است به طوری که این دستور کار مک مستر منجر شده است که ترامپ در مسیری متغایر با وعده های دوران رقابت های انتخاباتی اش قرار بگیرد.

واشنگتن فری بیکن به نقل از چندین منبع خبری آگاه نوشت که یکی از موضوعات محوری در این درگیری های داخلی در کاخ سفید، موضوع ایران و آینده توافق هسته ای بوده است.

بر این اساس، مقاماتی از جمله «کوهن واتنیک» و «هاروی» در شورای امنیت ملی کاخ سفید تاکید داشتند که ترامپ باید توافق هسته ای سال ۲۰۱۵ با ایران توسط دولت اوباما را از بین ببرد با این حال مک مستر و همچنین «رکس تیلرسون» وزیر امور خارجه آمریکا و همچنین مقامات ارشد وزارت امور خارجه زمان ریاست اوباما که روی این توافق کار کردند، به شدت به حفظ توافق هسته ای با ایران تاکید دارند.

این پایگاه خبری به نقل از منابع آگاه، علت اخراج هاروی را طرح جامع او برای نابودی توافق هسته ای با ایران توصیف کرد.

منبع: خبرگزاری تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.