یک کارشناس کشت فراسرزمینی گفت: کشت فراسرزمینی می‌تواند راه مقابله با مشکلات آبی کشور در بخش کشاورزی باشد.

«کشت فراسرزمینی» راهی برای مقابله با مشکلات آبی

قدس آنلاین- علی زاهدی کارشناس کشت فراسرزمینی در یکی از شرکت‌های فعال در این حوزه با بیان اینکه در شرایط فعلی که با کمبود آب و خشکسالی روبه‌رو هستیم، لازم است به بهترین طریق این مشکل را برطرف کنیم، گفت: یکی از اقدام‌ها پرداختن به کشت فراسرزمینی است که در قالب این گونه کشت می‌توان از منابع آبی و خاکی دیگر کشورها استفاده کرد.

* تأمین امنیت غذایی کشور

این کارشناس در مورد نحوه انتخاب کشورها برای انجام کشت فراسرزمینی گفت: برای انتخاب، کشورها بر اساس چندین آیتم از جمله امنیت سیاسی، اجتماعی، آب و اقلیم مورد بررسی قرار می‌گیرند و کشورهایی انتخاب می‌شوند که مزیت بیشتری برای کشاورزی داشته باشند.

وی با اشاره به این نکته که هدف اصلی از انجام کشت فراسرزمینی تأمین امنیت غذایی کشور است، تصریح کرد: به این منظور ما از سال ۱۳۹۳ مطالعات خود را در کشور قزاقستان شروع کردیم و در سال بعد نیز اولین اقدام‌های اجرایی را شروع کردیم و در عمل به کشت محصول در کشور قزاقستان پرداختیم.

وی با بیان توضیحات بیشتر گفت: البته در آن زمان بحث واگذاری زمین‌ها از طرف دولت قزاقستان راحت‌تر بود اما بعدها با فرمان رئیس جمهور قزاقستان واگذاری‌ها به صورت تعلیق درآمد اما ما فعالیت خودمان را شروع کردیم و تلاش کردیم تعدادی از کشاورزان ایرانی را که می‌توانند در این فعالیت سرمایه گذاری کنند را جذب کنیم.

زاهدی درباره کشت‌های انجام شده در قزاقستان نیز گفت: در حال حاضر تعدادی از کارورزان و سرمایه گذاران ایرانی به کشت فراسرزمینی در این کشور مشغول هستند و تا کنون دو فصل زراعی را پشت سر گذاشته‌ایم که شامل کشت گندم و جو و دانه‌های روغنی بوده است.

* کشاورزان راضی بوده‌اند

این کارشناس درباره کشاورزانی که به این بحث وارد شده‌اند و رضایت یا نارضایتی آن‌ها نیز گفت: خوشبختانه کشاورزان راضی بوده‌اند و در حال حاضراین کشاورزان به حمایت‌های شرکت ما نیازی ندارند و برخی از آن‌ها هم سهامی را خریداری کرده‌اند که حکایت از مثبت بودن حرکت در این مسیر دارد.

کشورهایی مانند آمریکا یا فرانسه خیلی زود سراغ کشت فراسرزمینی رفته‌اند ولی ما دیر به این حرکت پیوسته‌ایم اما امیدواریم با تجربه‌هایی که در این زمینه وجود دارد به نتایج خوبی برسیم زاهدی همچنین با اشاره به اینکه در داخل کشور، مشکلی برای ورود به این بحث وجود ندارد، تصریح کرد: نکته‌ای که باید بر آن تأکید کرد این است که علاقه‌مندان به فعالیت در این عرصه، باید با آگاهی کامل و مطالعه عمل کنند و این نکته‌ای است که ما به استان‌هایی که سرمایه گذار معرفی می‌کنند هم گوش زد می‌کنیم؛ چون در غیر این صورت اقدام بدون مطالعه و آگاهی منجر به شکست در پروژه خواهد شد.

وی همچنین افزود: دولت بر اساس آیین‌نامه کشت فراسرزمینی که به تصویب هیئت وزیران هم رسیده است به مسائل مختلف این بحث پرداخته است، فقط ساز و کارهای مورد نیاز در این بخش باید تنظیم شود و در واقع باید بتوانیم برای افرادی که می‌خواهند در خارج از کشور کشت فراسرزمینی انجام بدهند امکانات مورد نیاز را تأمین کنیم.

* محصولات به کشور بر می‌گردد

این کارشناس در بخش دیگری از گفته‌های خود خاطرنشان کرد: ورود موقت ماشین آلات مورد نظر به کشورهایی که قرار است در آن‌ها کشت انجام شود، و یا ارائه تسهیلات برای ورود آسان محصولات تولید شده در کشت فراسرزمینی به کشور با معافیت‌های گمرکی باعث می‌شود تا سرمایه گذار خصوصی به این طرح علاقه نشان دهد.

وی همچنین با بیان اینکه در حال حاضر غیر از قزاقستان در کشورهای آذربایجان، اوکراین و غنا هم پیگیر این موضوع هستیم افزود: محصولات برداشت شده به کشور بر می‌گردند اما شکل آن هم مهم است. مثلاً می‌توان این محصولات را با محصول دیگری که مورد نیاز کشور است و در کشور مقصد وجود دارد عوض کرد و یا بهتر است که محصول تولید شده بعد از تبدیل به کشور وارد شود.

* قیمت تمام شده محصولات

زاهدی همچنین درباره قیمت تمام شده محصولات در این نوع کشاورزی گفت: این موضوع بستگی به کشور انتخاب شده دارد، مثلاً اگر شما تولید یک محصول را در دو کشور اوکراین و قزاقستان مقایسه کنید، قیمت در کشور اوکراین بالاتر است اما نباید فراموش کنیم عملکردی که ما از این زمین‌ها به دست می‌آوریم مهم است که از این منظر عملکرد کاشت ما در جایی مانند اوکران بهتر خواهد بود.

وی تأکید کرد: کشورهایی مانند آمریکا یا فرانسه خیلی زود سراغ کشت فراسرزمینی رفته‌اند ولی ما دیر به این حرکت پیوسته‌ایم اما امیدواریم با تجربه‌هایی که در این زمینه وجود دارد به نتایج خوبی برسیم.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.