بجنورد- توسعه استان خراسان شمالی و قرار گرفتن بر روی ریل شکوفایی ازجمله دغدغه‌های بسیاری از دولتمردان و مسئولان این استان است چنانچه که نماینده ولی‌فقیه در استان و امام‌جمعه بجنورد بر ضرورت شناسایی مشکلات و همچنین اولویت‌بندی در حل این مسائل تأکید دارد.

کاش وعده‌های رئیس‌جمهور زودتر عملیاتی می‌شد

 قدس آنلاین- گروه استانها- سمانه محمد زاده ثانی: نماینده ولی‌فقیه در خراسان شمالی بابیان اینکه خراسان شمالی استان نوپایی است و مشکلات ویژه خود را دارد در گفت‌وگو با قدس اظهار می‌کند: باید مسئولین در گام اول مشکلات را شناسایی کنند در گام دوم اولویت‌بندی کنند و در مرحله سوم آن مشکلات را برطرف سازند.

آیت‌الله ابوالقاسم یعقوبی بیان کرد: به نظر می‌رسد یکی از مشکلات اولویت‌دار برای حل و سامان‌دهی کرد، جاده مهم بجنورد به گلستان است که معروف به جاده مرگ شده است متأسفانه در طول تعویض هشت استاندار هنوز این مسیر اثرگذار بر صفت گردشگری و اقتصادی نابسامان و هرروز عزیزی و یا عزیزانی جانشان را از دست می‌دهند.

وی افزود: ای‌کاش وعده‌هایی ریاست جمهوری در سفر استانی زودتر عملیاتی می‌شد و این مشکل دردسرساز و جانکاه سامان می‌یافت.

مشکلات فولاد گستر را فراموش نکنیم

وی بابیان اینکه مشکلات صنعت استان مانند فولاد گستر اسفراین نیز نباید فراموش شود ادامه داد:  بلاتکلیفی صنعت فولاد که دولتی بماند و یا بخش خصوصی واگذار شود و نیز عدم خرید شرکت نفت لوله‌های بدون درز لوله گستر اسفراین واردکردن آن‌ها از کشور چین هم معضل و معمایی است که هم استانی‌ها و به‌ویژه اهالی صنعت را رنج می‌دهد.

فرهنگ مانند هوا است

یعقوبی در ادامه به نیازهای فرهنگی استان اشاره کرد و گفت:  فرهنگ مانند هوا است، اگر هوا سالم باشد انسان‌ها زیست سالمی خواهند داشت و اگر آلوده باشد بیماری و گرفتاری به دنبال خواهد داشت.

وی بابیان اینکه استان خراسان شمالی بااینکه گنجینه معرفت‌ها و فرهنگ‌ها نام‌گرفته است اما کار بنیادی و اساسی در جهت غنی‌سازی فرهنگی صورت نگرفته است، افزود: عدم‌حمایت مسئولین از نهادهای فرهنگی و بعضاً کارشکنی برخی در مسیر گسترش فرهنگ‌های دینی و از آن‌طرف تغییر ذائقه فرهنگی و اجتماعی مردم نسبت به ارزش‌های دینی، کار فرهنگی را دشوار کرده است.

امام‌جمعه بجنورد تصریح کرد: البته کار فرهنگی آماری نیست که بتوان آن را با آمار جلسات و مانند آن انجام داد، کار دل و فکر و نگرش به زندگی و عاقبت آن است.

ضرورت توجه به سبک زندگی

یعقوبی همچنین بابیان اینکه بنده براثر دغدغه‌های فرهنگی که داشتم و دارم کارهایی را در سطح استان به فضل الهی شروع کردم افزود: ترسیم سبک زندگی اسلامی در نماز جمعه مرکز استان که تاکنون تقریباً حدود 200 خطبه در تبیین سبک زندگی اسلامی از نگاه خانوادگی ، اقتصادی، اجتماعی، معروف گستری ترسیم خبر دنیا و آخرت و دعوت مردم به « حیات طیبه» و زیست شایسته برای یک مسلمان، راه‌اندازی « موسسه سبک زندگی اسلامی» با مسئولیت خود بنده و همکاری عده‌ای از فرهیختگان حوزه و دانشگاه و دیگر اقشار و تصمیم بر تدوین « دایره المعارف» سبک زندگی اسلامی در آینده ازجمله این اقدامات است.

وی همچنین راه‌اندازی مهدکودک و پیش‌دبستانی یک و دو با رویکرد قرآنی، برگزاری جلسات تفسیری و معرفی ارزش‌های بنیادین فرهنگی در نهج‌البلاغه و ادعیه و به‌ویژه صحیفه سجادیه در صداوسیمای استان، بصیرت و آگاهی افزایی مسئولان در حوزه‌های گوناگون در جلسات دیدار و ملاقات، جهت‌دهی شورای فرهنگ عمومی در مسیر پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی و رفع معضلات فرهنگی استان و نظارت بر کارگروه‌های این مجموعه را از اقدامات انجام‌شده عنوان کرد.

رفع منکرها به‌وسیله گسترش معروف‌ها

نماینده ولی‌فقیه در خراسان شمالی همچنین فعال‌سازی گروه‌های امربه‌معروف و نهی از منکر در سطح استان و تحقق شعار از « رفع منکرها به‌وسیله گسترش معروف‌ها » در سطح جامعه، حضور در حوزه‌های علمیه برادر و خواهر و ترسیم حوزه انقلابی و جهادی و تشویق طلاب به حضور در استان و عدم هجرت به استان‌های دیگر تا بسترهای فرهنگی با حضور آنان نشاط و رونق پیدا کند و مردم به علمداران فرهنگی دسترسی بیشتری داشته باشند ازجمله کارهای فرهنگی انجام‌شده ذکر کرد.

افزایش کیفیت خدمات

یعقوبی در خصوص ارزیابی عملکرد دولت و به‌ویژه مدیران در استان نیز گفت:  نظام اسلامی در این چهار دهه برکاتی اساسی و بنیادی در همه نقاط این کشور و حتی در دنیای اسلامی داشته است که قابل‌انکار نیست در این استان هم برکات چشمگیری مانند رشد و گسترش حوزه‌های علمیه  ازلحاظ کمی و کیفی و نیز گسترش دانشگاه‌ها از نگاه کمی و کیفی و نیز راه‌اندازی بیش از 16 پایگاه نماز جمعه در استان و از نگاه توسعه زیرساخت‌ها مدارس آموزش‌وپرورش ، احداث ساختمان و مکان‌های اداری و تولیدی و صنعتی داشته است.

وی ادامه داد: به‌ویژه این برکات و خدمات با تشریف‌فرمایی مقام معظم رهبری حضرت امام خامنه‌ای به استان چند برابر شد و سرعت و گسترش چشمگیری پیدا کرد که به گفته بسیاری از انسان‌های واقع‌بین با آمدن ایشان به استان و کمک‌های کلان و پی‌درپی، استان خراسان شمالی دست‌کم 20 سال جلو افتاد نمونه‌های این برکات را در گوشه و کنار استان در مرکز استان می‌توان مشاهده کرد.

برکات سفر رهبری

این مقام مسئول افزود: سفر تاریخی مقام معظم رهبری نقطه عطفی در فرهنگ و معرفت و بصیرت مردم بود و افزون بر آن هویت جدیدی به استان و مردم آن بخشید تقدیر رهبری در پیام نوروزی سال 1392 گویای رضایت معظم له از حضور جانانه مردم در آن سفر بود.

یعقوبی اظهار کرد: در باور انسان‌های منصف این سفر توانست چهره استان را به دیگر مردم ایران معرفی کند و ولایت مداری و غیرتمندی و حضور درصحنه بودن آنان را به رخ دنیا بکشد.

وی در پاسخ به سؤال اینکه، یکی از مواردی که رهبر انقلاب اسلامی در دیدار با مسئولان و نخبگان در خراسان شمالی به آن تأکید فرمودند همت مضاعف و ارتقای سطح کیفی کار برای مردم بود و به‌ویژه رونق کشاورزی و  رفتن به سمت کشاورزی صنعتی آیا این همت مضاعف  و صنعتی شدن کشاورزی محقق شده است؟ گفت: مقام معظم رهبری در سفر پر خیروبرکت خود به استان از مسئولان خواستند که این استان پرظرفیت را به سطح ده استان اول کشور برسانند چون این ظرفیت برای پیشرفت در این استان موجود است ازجمله به سه محور کشاورزی، گردشگری و صنعت برای پیشرفت استان اشاره کردند.

نماینده ولی‌فقیه در خراسان شمالی اظهار کرد: درزمینهٔ کشاورزی پس‌ازاین سفر تا آنجا که اطلاع دارم گام‌های بلند و خوبی برداشته‌شده و کشاورزی به سمت مدرنیزه شدن در حال گسترش است.

یعقوبی بابیان اینکه تسهیلات خوبی در این جهت به کشاورزان و باغداران ارائه‌شده است افزود: بهینه‌سازی کانال‌ها، گسترش پرورش ماهی، سم‌پاشی‌های به‌موقع در امور کشاورزی و باغی، نظارت بر تولیدات لبنی و واکسینه کردن دام‌ها و نظارت بر کشتارگاه‌ها، از کیفیت بهتری برخوردار شده است.

امام‌جمعه بجنورد گفت: البته تا رسیدن به آن نقطه‌ای که مقام معظم رهبری مطالبه داشتند هنوز فاصله بسیار است که باید مسئولین جهاد کشاورزی سرعت و سبقت بیشتر و بهتری داشته باشند.

حرکت در راستای وحدت

یعقوبی همچنین در پاسخ به سؤال اینکه مقام معظم رهبری در دیدار با روحانیان نیز خواستار ارتباط بیشتر روحانیان با دانشجویان شدند آیا برنامه‌ای  و یا طرحی در این راستا برای ایجاد ارتباط بیشتر در استان برنامه‌ریزی و یا در دستور کار قرارگرفته است گفت: در حوزه و دانشگاه اقدامات خوبی در جهت وحدت و تضارب آراء برداشته‌شده ازجمله جلسه‌ای ماهیانه راه‌اندازی شده است که تا امروز تقریباً سه جلسه آن اجرایی شده و حوزگیان و دانشگاهیان مشترک مسائل و آسیب‌های اجتماعی را رصد می‌کنند و به بیان راهکار می‌پردازند .

وی ادامه داد: خود بنده در جلسات پرسش و پاسخ اساتید و دانشجویان حضور پیدا می‌کنم دو دوره نظام سیاسی اسلام را برای اساتید مطرح کردم و با دانشجویان و اساتید جلسات دیدار سالی چند بار داشته‌ایم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.