گناباد-در گذشته نه چندان دور در هر کدام از محلات مرکز شهر گناباد فوتبال به شکل شورانگیزی دنبال می‌شد. تیم‌های هما ،شاهین ،عقاب وقیام از همین محلات مرکزی شهر شکل گرفته بودند.

فوتبال در محلات گناباد به خاطره ها پیوست

قدس آنلاین- گروه استان ها: در گذشته نه چندان دور درهر کدام از محلات مرکز شهر گناباد  فوتبال به شکل شورانگیزی دنبال می‌شد اما امروزه متاسفانه فوتبال در محلات مرکزی شهر گناباد مرده است و هیچ نشانی از تحرک دیده نمی‌شود.

تیم‌هایی مثل عقاب با آن سابقه و تشکیلات هم هیچ نشانی ندارند اسامی تیم‌های  شرکت‌کننده در لیگ برتر شهرستان این امر را ثابت می‌کند که فوتبال در مرکز شهر گناباد مرده است و چرایی این امر اما به دلایل مختلف برمی‌گردد.

یکی از مربیان با سابقه شهرستان در این مورد می‌گوید: به نظر من عدم حضور تیم یا باشگاهی از کوی ( جویمند ) شهر گناباد در مسابقات فوتبال گناباد و تعطیل شدن باشگاه‌های قدیمی و ریشه‌دار مثل عقاب، شاهین و هما دلایل مختلفی دارد ولی چند دلیل از بقیه مهمتر است. اول اینکه با گسترش مهاجرت از روستاها به شهر گناباد ساختار جمعیتی این منطقه دست‌خوش تغییر شده و با توجه به وابسته بودن باشگاه‌ها و تیم‌ها به کمک‌های محلی و مردمی امکان جمع‌آوری کمک و سرپا نگاه داشتن باشگاه از نظر مالی بسیار ضعیف شده است.

مهدی علی‌پور ادامه می‌دهد: وقتی باشگاه از نظر مالی ضعیف و یا بهتر بگوییم فقیر باشد هر سال از سر و تهش باید زد.

وی با بیان اینکه به دلیل عدم توان مالی پشتوانه‌سازی صورت نمی‌گیرد می‌گوید: تیم‌ها در مسابقات  نوجوانان و جوانان شرکت نمی‌کنند و بعد از چند سال بازیکنان بزرگسال پیر و بازنشسته می‌شوند و در نهایت تیم  به دسته پایین‌تر سقوط می‌کند، یکی دوسالی نیز آنجا دست و پا می‌زند و در نهایت کلا تعطیل می‌شود.

این مربی با سابقه که زمانی دبیر هیات فوتبال شهرستان بوده است، اضافه می‌کند: دوم اینکه تعداد تیم‌ها و باشگاه‌های شرکت‌کننده از نقاط دیگر گناباد در مسابقات زیاد شده و این درحالی است که ترکیب جمعیتی تقریبا ثابت است و عملا بازیکن با کیفیت و خوب برای تشکیل یک تیم و یا چند تیم که در دوره‌ایی تعطیل شده‌اند کم پیدا می‌شود و فعالیت مجدد باشگاه‌هایی که تعطیل شده را سخت کرده است.

علی‌پور ادامه می‌دهد: اما دلیل اصلی باید این باشد که ساختار باشگاه‌داری در گناباد از همان ابتدا درست پایه‌ریزی نشده و باشگاه‌ها قائم به فرد بوده و هستند.

وی اضافه می‌کند: در یک دوره‌ای در محلات مختلف با توجه به جمعیت جوان و تعداد بازیکنی که وجود داشت تیم‌هایی تشکیل شده و به این دلیل که آن بازیکنان پا به سن گذاشته و پشتوانه نداشته‌اند باشگاه خیلی زود تعطیل شده است.

علی‌پور ادامه می‌دهد: سوم اینکه باشگاه‌هایی مثل عقاب، شاهین و هما که از محلات پرجمعیت‌تر آمده یا ساختار قوی‌تری داشته‌اند به دلیل متکی به فرد بودن بالاخره دچار مشکل شده‌اند.عقاب وقتی دیگر پرواز نکرد که ناصر طالبی خسته شد. شاهین وقتی که احمد زیرجانی کنار کشید تعطیل شد و تیم هما نیز وقتی علی باقرزاده، عباس ظریفی، اصغر اکبری و  غیره هر کدام آمدند و بعد دو سه سال دیدند اکثرا باید از جیب خود خرج کنند، کمک چندانی نمی‌شود و تعصب و تلاش نسل قدیم هم که در تمرین نایاب و در مسابقه کمیاب است، کنار کشیدند.

وی ادامه می‌دهد: برخی باشگاه‌ها هم مثل فولاد کاویان و فاتحان هرچند در رده‌های پایه، سال‌های سال کار کرده و ورزشکاران نونهال و نوجوان زیادی هم گردآوری کرده‌اند به دلیل ضعف‌های فنی و مدیریتی هیچگاه نتوانسته‌اند این بازیکنان را در رده‌ی سنی بالاتر حفظ کرده و در رده بزرگسالان تیمی قوی و با دوام در مسابقات شرکت دهند.

در این خصوص اما یکی از بازیکنان پیشکسوت گناباد نیز می‌گوید: مهاجرت گنابادی‌های محلات بالا، پایین و مرکز شهر به مشهد یکی از دلایل افت فوتبال در مرکز شهر می‌باشد.

حمیدرضا عشقی ادامه داد: بسیاری از بازیکنان مرکز شهر از اطراف گناباد به محلات مرکزی مهاجرت کرده‌اند و تمایلی به شرکت در تیم‌های داخل شهر ندارند و بیشتر علاقه دارند که در تیم‌های خودشان بازی کنند بنابراین تیم قوی از مرکز شهر شکل نمی‌گیرد.

عشقی با بیان اینکه در مرکز شهر سرگرمی‌ها بیشتر به سمت فضاهای مجازی رفته است، گفت: در مرکز شهر تمایل به ورزش‌های رقابتی کمتر است.

این بازیکن منتخب شهرستان گناباد در دهه ۵۰ می افزاید: وحدت، هماهنگی و انگیزه وجود ندارد. متاسفانه انگیزه‌ها برای ورود به ورزش فوتبال در محلات مرکزی گناباد کم شده است که می‌توان با تمهیداندیشی اوضاع را سر و سامان داد.

وی می گوید: تغییر ذائقه در جوانان شهرنشین صورت گرفته است. متاسفانه ذائقه نسل شهرنشین به سمت موضوعاتی رفته است که چندان پسندیده نیست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.