۱۵ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۸
کد خبر: 553258

خرید از بازارهای بنجل فروش عربستان، وقت گذراندن فرساینده در مغازه‌ها و پستوهای عرضه اجناس ژاپنی و کره‌ای و تایوانی و تایلندی که اغلب کالاهای معیوب و دست دوم چینی و سایر کشورهای متخصص قالب کردن تولیدات نامرغوب و ارزان را با بهای گران و گاهی بسیار گران به زائران ایرانی و با لفاظی و تعارفات قلابی آب می‌کنند در شأن یک حاجی که برای سفر مقدس حج می‌شتابد، نیست.

به گزارش قدس آنلاین، خرید از بازارهای بنجل فروش عربستان، وقت گذراندن فرساینده در مغازه‌ها و پستوهای عرضه اجناس ژاپنی و کره‌ای و تایوانی و تایلندی که اغلب کالاهای معیوب و دست دوم چینی و سایر کشورهای متخصص قالب کردن تولیدات نامرغوب و ارزان را با بهای گران و گاهی بسیار گران به زائران ایرانی و با لفاظی و تعارفات قلابی آب می‌کنند در شأن یک حاجی که برای سفر مقدس حج می‌شتابد، نیست.

 اشاره رهبری به اجتناب از بازار گردی بسیار هوشمندانه است. کسبه شهرهای عربستان بیشتر تحت تأثیر تبلیغات ضدایرانی دستگاه‌های سخن پراکنی و رسانه‌ای دولت سعودی هستند.

حج تمتع سال ۱۳۹۶ هـ. ش در شرایط نامساعدی برگزار می‌گردد. بر اثر علل و عواملی چند که جای گفتنش در اینجا نیست، عربستان دولتی دوست تلقی نمی‌شود و باید با احتیاط کامل با آن و مأمورینش رفتار کرد. رویه خصمانه عربستان با یکی از متحدان هم نژاد قدیمی‌اش قطر که دیدید چگونه آن کشور را محاصره کرده، تمام راه‌های ارتباطی و تجارت اش، صادرات و واردات حتی موادغذایی و... را قطع کرد.

 باید مدنظر حجاج ایرانی باشد به علت علاقه وافر ایرانیان به انجام مراسم حج تمتع و اینکه فریضه حج را از واجبات می‌دانند حج امسال به هر ترتیب برگزار می‌شود.

نویسنده که دسترسی کامل به روزنامه‌های عربستان بویژه دو روزنامه العرب و شرق الاوسط؛ بلندگوهای دربار سعودی که در لندن چاپ و توزیع جهانی می‌شوند، دارم طی مقالات متعدد در این روزنامه و در هفته نامه امید جوان هشدارهای ضروری را به دولت، سازمان حج و زیارت، وزارت امور خارجه و سایر سازمان‌های ذی ربط دادم، کما اینکه چند تن از نمایندگان وظیفه شناس مجلس شورای اسلامی نیز تذکراتی دادند. حال که با تجمیع اطلاعات تصمیمات تازه‌ای گرفته شده باید از وزارت امور خارجه کشور نیز استعانت جست و کنسول‌های مطلع و متبحر وزارت امور خارجه را به عربستان اعزام داشت تا دست کم با تسلط بر زبان عربی و انگلیسی هر گاه مشکلی پیش آید به یاری زائران ایرانی بشتابند، ‌ ای کاش از دیپلمات‌های قدیمی و حتی بازنشسته وزارت امور خارجه مانند آقای پرویز افشاری که کتاب مبسوط و جالبی در خصوص خاطرات دوران مأموریت خود در عربستان سعودی در خلال سال‌های پس از انقلاب اسلامی نوشته‌اند، برای این مأموریت استفاده می‌شد. بازنشستگان سالخورده تجارب گرانبهایی دارند که در مرور زمان و انجام مأموریت حاصل شده است و مجرب زدایی به زیان مصالح عالیه کشور است.

مرحوم جعفر شهری از نویسندگان تهران شناس قدیم ایران کتابی به نام حاجی در فرنگ دارد که سال‌ها پیش از انقلاب اسلامی به چاپ رسیده و شرح کاملی درباره دو سفر حج و فرنگستان که در اواخر سال ۱۳۴۳ و اوایل سال ۱۳۴۵ انجام داده در آن کتاب دو جلدی خواندنی آورده است. وضعیت سفر به حج تا سال‌های دهه ۱۳۴۰ براستی اسفناک و فجیع بود و دولت عربستان در شرایط بسیار بدوی و محقرانه از حجاج پذیرایی می‌کرد و به ذهن و شعور مسئولان عربستانی نمی‌رسید که ۲ میلیون گوسفندی را که حجاج ذبح می‌کردند، زیر خاک نکند و از طریق مؤسسات هلال احمر اسلامی ترتیب انتقال آن لاشه‌ها را برای ارتزاق و تغذیه میلیون‌ها مسلمان فقیر و گرسنه در کشورهای اسلامی و غیراسلامی آسیایی و آفریقایی بدهد.

در دهه‌های ۱۳۴۰ و ۱۳۵۰ وضعیت اسکان، بهداشت، آب آشامیدنی و تغذیه زائران بهبود یافت، دولت ایران چه پیش و چه پس از انقلاب سعی وافری در این خصوص داشت، بویژه از دوران پادشاهی ملک فیصل اول پسر دوم ابن سعود توجه خاصی به رفاه و بهداشت زائران خانه خدا شد.

تذکرات اخیر آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی در روز یکشنبه ۸ مرداد طبعاً باید جایگاه ویژه‌ای در پندهای ناصحانه و پدرانه معظم له خطاب به حجاج ایرانی داشته باشد. ایشان از زائران ایرانی که حاجی می‌شوند، خواستند اوقات خود را در بازارهای شهرهای عربستان به پرسه زنی نگذرانند و در مکانی که محل زندگی پیامبر بزرگ اسلام و خاستگاه بیت رسول الله(ص) و علی(ع) و اولاد علی و فاطمه(س) بوده به مکتب اسلام، اهداف اسلام و فلسفه حج بیندیشند.

جلال آل احمد در سفری کوتاه که به عربستان داشته به آسمان بلند تاریک و ستاره باران مکه اشاره می‌کند. زائران ایرانی که در فضای نامساعد و خصمانه کنونی رنج سفر بر جان تحمل کرده راهی عربستان ترامپ زده می‌شوند، نیک می‌دانند که تمام کالاهایی که در بازارهای عربستان دست یافتنی است با مارک‌های اصلی در ایران یافت می‌شود و نیاز به خرید و حمل آن واردات ژاپنی و کره‌ای و تایوانی و مالزیایی از آن راه دور و پرداخت گمرک و تعطیلی در تهران و گذراندن سلسله مراتب اداری نیست.

من پیشنهاد می‌کنم نمایندگی‌های شرکت‌های خارجی و تمام شرکت‌های ایرانی- جنوب شرقی آسیایی برای حجاج ایرانی تخفیف ۲۰ درصدی قائل شوند تا پول ایرانی دست کم به جیب کارگران ایرانی شرکت‌های مونتاژ کار برود.

تمامی فرمایش‌های رهبر معظم انقلاب در بخش‌های مختلف در خور اهمیت است و ان شاءالله زائر ایرانی به تمام آن رهنمودها توجه دقیق نشان خواهند داد.

اظهارات آقای قاضی عسگر نیز حکایت از آن می‌کند که عربستان ضمانتنامه‌های صریح ابراز داشته و تسلیم مقام‌های ایرانی کرده است. سازمان حج و زیارت باید متن بیانات رهبری را روی اوراقی که به هر زائر تسلیم می‌شود، چاپ کرده و در سر حسن نظر آنان قرار دهد و بویژه روی پرهیز از بازارگردی و گفت و گوها و بحث‌های زائد با کسبه عربستان تأکید کند، تا ان شاءالله هیچ موردی از برخورد و مناقشه پیش نیاید و اگر حجاج علاقه‌مند به آوردن سوغات سفر باشند در فرودگاه امام در فری شاپ آن کالاهای مورد نیاز زائر در دسترس باشد.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.