خرم آباد- رییس پلیس راهور بروجرد گفت: طرح پلیس دوچرخه‌سوار و استفاده از این وسیله نقلیه توسط نیروهای این سازمان برای رسیدگی به امور روزمره بی ‌شک راه‌ حل خوبی است که از نگاه تیزبین مردم عادی دور نمانده است.

طرح پلیس دوچرخه‌ سوار بروجرد یک‌ ساله شد

 به گزارش قدس آنلاین، طرح پلیس دوچرخه‌سوار و استفاده از این وسیله نقلیه توسط نیروهای این سازمان برای رسیدگی به امور روزمره بی‌شک راه‌حل خوبی است که از نگاه تیزبین مردم عادی دور نمانده است. اجرای این طرح علاوه بر تسهیل در عبور و مرور از ایجاد ترافیک‌های حاشیه‌ای که مردم عادی هنگام حضور پلیس در منطقه‌ای ایجاد می‌کنند نیز جلوگیری می‌کند.

استفاده از این وسیله می‌تواند کمک شایانی به محیط زیست، ترویج فرهنگ استفاده از حمل و نقل عمومی و کاهش آلودگی‌های صوتی و ترافیکی داشته باشد. بروجرد اولین شهر در لرستان و پایلوت اجرای طرح پلیس دوچرخه‌سوار است. قریب به یکسال از اجرای این طرح در بروجرد می‌گذرد. به همین منظور درگفت وگو با رییس پلیس راهور بروجرد می خوانید:

احداث ایستگاه‌ دوچرخه‌

علی ابراهیمی با بیان اینکه دوچرخه وسیله‌ای ساده، سبک و انفرادی است که برای رفت و آمد سریع تر، سرگرمی و ورزش استفاده می‌شود، اظهار می‌کند: با وجود افزایش خودروها و موتوسیکلت در معابر درون شهری، شاهد ترافیک، آلودگی صوتی و زیست محیطی هستیم. تعداد این وسایل نقلیه روز به روز در حال افزایش است.

وی افزود: رشد بی‌رویه وسایل نقلیه شخصی، مشکلات ترافیکی زیادی را برای شهروندان به وجود آورده است. چون فعلا شهرداری‌ها نمی‌توانند طرح ترافیک را به طور کامل اجرایی کنند، از طرفی بافت قدیمی هم اجازه گسترش معابر را نمی‌دهد، به همین منظور از ۲ سال گذشته تاکنون تدابیری از سوی پلیس راهور بروجرد اندیشیده شده تا بتوانیم فرهنگ استفاده از دوچرخه را در سطح شهرستان بالا ببریم.

ابراهیمی با بیان اینکه برای اجرای هر چه بهتر این طرح می‌توانیم ایستگاه‌های دوچرخه در تقاطع‌ها و میادین احداث کنیم، ادامه می‌دهد:‌ دوچرخه‌ها براساس ظرفیت شهرداری خریداری می‌شوند. این وسایل نقلیه از سوی شهرداری شناسنامه‌دار خواهند شد و تمامی شهروندان می‌توانند در صورت آماده شدن دپوها، از دوچرخه با یک کارت ملی و بدون هزینه استفاده کنند.

وی تاکید می‌کند: در شورای ترافیک این موضوع مطرح شده است. در آینده نزدیک اگر همتی از سوی مسئولان باشد شاهد احداث این ایستگاه‌ها خواهیم بود و شهروندان قادر خواهند بود بدون پرداخت هزینه‌های گزاف بابت خرید دوچرخه، از آنها استفاده کنند.

اختصاص لاین‌های دوچرخه‌سواری در خیابان‌های شهر

علی ابراهیمی اظهار می‌کند: در فراگیر شدن فرهنگ استفاده از دوچرخه‌ باید ایمنی شهروندان در نظر گرفته شود. باید با اجرای طرح ترافیک، مسیرهای جداگانه‌ای برای تردد دوچرخه‌سواران در نظر بگیرند. در بروجرد خیابان سیدمصطفی خمینی و بحرالعلوم که روفوش وسط خیابان و درخت ندارند، یک لاین برای دوچرخه‌سواری تعبیه شده تا استفاده کنندگان بدون نگرانی از بروز هرگونه حادثه و تصادف در این مسیر تردد کنند.

رئیس پلیس راهور بروجرد ادامه می‌دهد: در صورت اجرا شدن این طرح و شکل‌گیری مصوبات، شهروندان به استفاده از دوچرخه ترغیب می‌شوند. با فراهم شدن زمینه‌ ایجاد معابر و ایمنی بالا در تردد، فرهنگ استفاده از دوچرخه نیز افزایش می‌یابد.

اجرای طرح پلیس دوچرخه‌سوار

علی ابراهیمی با اشاره به اجرای طرح پلیس دوچرخه‌سوار می‌گوید: این اقدام پلیس راهور بروجرد به صورت پایلوت و با هماهنگی فرماندهی شهرستان و خرید چندین دوچرخه شروع شده است. این وسیله ارزان قیمت است و به راحتی در دسترس قرار دارد. هزینه تعمیرات آن زیاد نیست و پلیس می‌تواند با استفاده از دوچرخه از ایجاد ترافیک در حین ماموریت جلوگیری کند.

وی ادامه می‌دهد: همچنین در ساعات نزدیک به ظهر و غروب که در هسته مرکزی شهر با ترافیک مواجه هستیم استفاده از دوچرخه می‌تواند به منظور تسهیل در عبور و مرور، روان‌سازی ترافیک، رسیدگی سریع به تصادفات و... علاوه بر کمک به پلیس، رضایتمندی شهروندان را هم فراهم سازد.

ابراهیمی  تاکید می‌کند: به هر حال کارکنان و افسرانی که از دوچرخه استفاده می‌کنند به جای پیاده‌روی و استقرار در یک منطقه می‌توانند با استفاده از دوچرخه شادابی خاصی را به وجود آورند و روحیه بهتری پیدا کنند. اجرای این طرح از لحاظ فیزیکی و بدنی برای دوچرخه‌سوار هم مناسب است. از سوی دیگر استفاده از دوچرخه به وسیله پلیس باعث می‌شود شهروندان نیز به استفاده از این وسیله ترغیب شوند و به تبع آن شاهد کم شدن آلودگی‌های زیست محیطی و صوتی نیز خواهیم بود.

وی ادامه داد: راکب هنگام استفاده از دوچرخه باید مواردی را رعایت کند. تمام قوانین و مقرراتی که راننده موتوسیکلت و خودرو ملزم به رعایت آنها هستند باید از سوی راکب دوچرخه رعایت شود. دوچرخه یک وسیله نقلیه بدون پلاک و بیمه است و آموزش‌های لازم برای استفاده از این نوع وسیله نقلیه باید ارائه شود.

صدور گواهینامه مهارت

علی ابراهیمی با اشاره به لزوم آموزش و مهارت‌آموزی به دوچرخه‌سواران اظهار کرد: تا زمانی که شهرداری بروجرد ایستگاه‌های دوچرخه را در سطح شهر نصب کند، پلیس راهور این آمادگی را دارد تا در طول هفته در ساختمان راهنمایی و رانندگی بروجرد برای استفاده‌کنندگان کلاس‌های آموزشی برگزار کرده و گواهینامه مهارت نیز در این زمینه صادر کند.

منبع: همشهری لرستان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.