خرم آباد- مدیر کل پزشکی قانونی لرستان گفت: ۶۴ و ۷ دهم درصد، آمار غرق شدگی در سه ماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه در سال قبل در استان لرستان کاهش داشته ایم.

جوانان و نوجوانان از شنا کردن در رودخانه های فریبنده خودداری کنند

 به گزارش قدس آنلاین، حمید رضا نظیفی،اظهار داشت: از ابتدای امسال تا پایان خرداد ماه آمار اجساد معاینه شده در مراکز پزشکی قانونی استان لرستان با تشخیص علت مرگ ناشی از غرق شدگی تعداد ۶ نفر ( از لحاظ جنسیتی همگی مرد ) بوده است.

وی با بیان اینکه در سه ماهه نخست سال گذشته (۱۳۹۵) تعداد ۱۷ نفر (همگی مرد) در لرستان به دلیل غرق شدگی جان خود را از دست داده اند، تصریح کرد: مقایسه آماری نشان می دهد که طی مدت زمان یاد شده ، تلفات غرق‌شدگی ۶۴/۷ درصد کاهش داشته است.

نظیفی با بیان اینکه آمار اجساد معاینه شده در طول سال ۱۳۹۵ در مراکز پزشکی قانونی استان لرستان با تشخیص علت مرگ ناشی از غرق شدگی ۴۶ نفر اعلام شده است، عنوان کرد: تعداد ۴۲ مرد و ۴ زن سال گذشته جان خود را بر اثر غرق شدن در آب از دست دادند.

مدیر کل پزشکی قانونی لرستان با بیان اینکه غرق شدگی از علل شایع مرگ و میر خصوصا در کودکان و نوجوانان است، تصریح کرد: متاسفانه درچند روز گذشته کودک ۸ ساله ای در رودخانه ای در شهرستان الشتر جان باخت و چنین مرگهای تلخی گاها بر اثر غفلت والدین و کودکان و نوجوانان رخ می دهد.

وی با بیان اینکه ماه میانی تابستان (مرداد ماه) به لحاظ آمارغرق شدگی ماه پر خطرنامیده می شود، خاطر نشان کرد: همه‌ساله با فرارسیدن فصل گرم ‌سال رغبت مردم به شنا هم افزایش می‌یابد، به همین دلیل آمارها نشان می‌دهد بیشترین حوادث در مردادماه رخ می‌دهد.

نظیفی تصریح کرد: با توجه به فصل تابستان و اوقات فراغت خانواده ها، سفر به مناطقی در کنار رودخانه ها و آبشارها بیشتر شده و علیرغم همه هشدارها، بازهم شاهد حوادث تلخی در این میان هستیم که تنها با توجه به این هشدارها می توان تابستانی به دور از حادثه را سپری کرد.

وی از جوانان و نوجوانان خواست تا دراین فصل از شنا کردن در رودخانه های فریبنده خود داری کنند تا کمترین تلفات غرق‌شدگی را داشته‌ باشیم.

 نظیفی با بیان اینکه تلفات ناشی از غرق شدگی بسیار تاسف بار و ناراحت کننده است، اظهار امیدواری کرد: در سال جاری با اطلاع رسانی و فرهنگ سازی در خصوص نحوه استفاده مطلوب و ایمن از دریاچه ها و رودخانه ها، افزایش نظارت ها و توسعه اطلاع رسانی و فرهنگ سازی شاهد به صفر رسیدن یا حداقل کاهش تلفات غرق شدگی در کل کشور باشیم.

مدیر کل پزشکی قانونی لرستان در پایان ادامه داد : عواملی همچون بیماری صرع، عقب ماندگی ذهنی، نداشتن آشنایی کافی با قواعد شناگری، افزایش استفاده از قایق های روباز و تندرو، شنا کردن در مناطق حفاظت نشده و خطر آفرین و ... زمینه ساز غرق شدگی افراد هستند.

منبع: برنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.