هر چند که سلفی گرفتن این روزها باب شده است اما نکته حائز اهمیت آن است که نماینده مجلسی که منتخب ملت ایران است نماینده حیثیت مردم و برآیند شخصیت و صفات رفتاری مردم آن شهر است لذا نباید در جایی به نام خانه ملت دست به چنین رفتارهایی بزند. وی ادامه داد: بی شک نمایندگان باید مراقب رفتارهای فردی و اجتماعی خود باشند چرا که آنها نماینده مردمی هستند که او را راهی مجلس کرده اند. متاسفانه برخی از نمایندگان با رفتارهای سبکی که انجام داده اند نشان داده اند که توجهی به عزت و شان مردم ندارند.

اتفاقات عجیب مجلس یکی از تبعات لیستی رای دادن مردم است/ قبل ورود به مجلس از نمایندگان تست روحی و روانی گرفته شود/ رفتار برخی از نمایندگان مجلس در گرفتن سلفی وهن به عزت ملی است

اختصاصی قدس آنلاین- دکتر حسین باهر رفتارشناس و جامعه شناس با بیان اینکه عکس های منتشر شده از نمایندگان مجلس در سلفی با خانم موگرینی بیانگر عدم انتخاب صحیح نمایندگان مجلس از سوی ملت است به قدس آنلاین گفت:متاسفانه انتشار عکس های سلفی برخی از نمایندگان با خانم فدریکا موگرینی نشان از عدم مطالعه ملت در انتخاب نمایندگان مجلس دارد، به نظر بنده هنگامی که مردم بدون شناخت و مطالعه به افراد به صورت لیستی رای دهند مشاهده چنین رفتارهایی از نمایندگان ملت دور از انتظار نیست.  

وی در ادامه با بیان این مسئله که بهتر است نمایندگان قبل از نشستن بر کرسی های مجلس چهار تست را پشت سر بگذارند تصریح کرد: لازم است تمامی افرادی که دارای سمت های خاصی همچون نمایندگی مجلس می شوند تست جسمانی، تست روحی و روانی، تست اخلاقی و تست معنوی را بگذرانند تا بعد از اثبات وجود این قابلیت ها، بتوانند به عنوان نمایندگان ملت وارد مجلس شورای اسلامی شوند. باهر خاطرنشان کرد: متاسفانه عکس های منتشر شده دون شان ملت جمهوری اسلامی ایران است چرا که برخی از نمایندگان چنان با حالت شیفتگی در حال عکس گرفتن هستند که منجر به شگفتی انسان می شود در نتیجه باید گفت انجام تست ها برای نمایندگان لازم است تا سبک سری های اینگونه صورت نگیرد.  

این جامعه شناس اظهار داشت: رسانه ها باید به این مسئله که به مردم در شناساندن گزینه های مناسب کمک کنند توجه کنند، متاسفانه در این اقدام عجیب برخی از نمایندگان اعم از روحانی و غیر روحانی اقدام به عکس گرفتنی غیر متناسب با خانمی که نماینده اروپایی است کرده اند که شان پارلمان جمهوری اسلامی ایران را نادیده گرفته است.   باهر در خاتمه با ذکر ضرب المثلی گفت: هر چه بگندد نمکش میزنند وای به روزی که بگندد نمک!!

دکتر فربد فدایی روانپزشک و استاد دانشگاه نیز با اشاره عمومی به وضعیت عکس سلفی گرفتن و مسائلی که مربوط به چنین رفتارهایی است به قدس آنلاین گفت: تمایل به عکس گرفتن و نمایش آن از نظر علوم رفتاری حکایت از خود شیفتگی افراد دارد. برخی از افراد مایل هستند مورد توجه، ستایش و تحسین  دیگران قرار گیرند چرا که فرد برای خود ارزشی بیش از آنچه که دارد قائل می شود و خود را بالاتر از دیگران می بیند بنابراین تمایل دارد به وسیله تاثیراتی که از طریق عکس یا نمایش سایر امکانات ظاهری فراهم می کند برای خود کسب اعتبار کند. وی افزود: عکس های سلفی با افراد مشهور به این معناست که فرد مایل است توانمندی ها و شهرت فرد دیگر را به خود نیز نسبت دهد. تمایل به پوشیدن لباس های خاص، داشتن اتومبیل های گران قیمت و رفتن به مکان های خاص نشان می دهد فرد به دنبال نشان دادن توانایی ها و امکانات خود است، امکاناتی که ممکن است بسیاری از آن بی بهره باشند.

فدایی خاطرنشان کرد: این تمایل در دوران کودکی طبیعی است یعنی کودکان مایل هستند خود را دائما در معرض نمایش قرار دهند و توجه دیگران را جلب کنند اما با افزایش سن این رفتارها تعدیل میشود، افراد می آموزند برای راهیابی به ذهن و قلوب دیگران باید رفتارهای مناسب تری انجام دهند چرا که کوشش برای جلب توجه دیگران از طریق ظاهر و نمایش عکس و فیلم تنها یک تاثیر سطحی در افراد ایجاد میکند بنابراین افرادی قادر به ورود به ذهن و قلوب دیگران می شوند که قادر به انجام رفتارهای شایسته، مهربانی، صمیمیت، صبر و شکیبایی باشند...

این روانپزشک در پایان تصریح کرد: با توجه به اینکه همه چیز در جامعه امروز بشری به سرعت انجام می گیرد افراد گمان می کنند فرصت کافی برای تاثیر گذاری بر ذهن و قلوب دیگران را ندارند بنابراین درصدد هستند تا با عکس گرفتن و نمایش های ظاهری با افراد مشهور جلب نظر کنند و احساس خودشیفتگی خود را ارضا کنند هر چند که در برخی از حرفه ها مانند هنرهای نمایشی و بازیگری می توان ادعا کرد که چنین رفتارهایی جزئی از شغل آنها محسوب میشود که تمایل دارند خود را به دیگران نشان دهند اما در برخی از حرفه ها این موضوع مطلقا مورد پذیرش نیست. وی ادامه داد: به عنوان نمونه از  یک قاضی، وکیل و نماینده پارلمان انتظار رفتار با وقار می رود به نحوی که کمتر خود را در معرض دید دیگران قرار دهند در واقع آنها باید کوشش کنند از طریق افکار و رفتار مثبت جایی در قلوب جامعه برای خود باز کنند چرا که نمایش به وسیله عکس و فیلم در اذهان عمومی تاثیر مناسبی نداشته و رفتار پخته و پسندیده ای نخواهد بود.

دکتر مجید ابهری رفتارشناس و جامعه شناس نیز در این زمینه با بیان اینکه عکس های منتشر شده در روز تحلیف رئیس جمهور وهن به عزت ملی ایران است به قدس آنلاین گفت: هر مساله ای از بعد داخلی و خارجی باید مورد کالبد شکافی قرار بگیرد بخصوص اگر این رفتارها از سوی رجال سیاسی صورت گرفته باشد. وی ادامه داد: رفتاری که برخی از نمایندگان مجلس در سلفی با خانم موگرینی نشان دادند حتی اگر جنبه مزاح داشته باشد و تنها یک عکس خودمانی یادگاری باشد از منظر بین المللی وهن به عزت ملی و اقتدار انقلاب اسلامی ایران است چرا که خانم موگرینی به عنوان یکی از میهمانان در مراسم تحلیف شرکت کرده است چه دلیلی دارد که نمایندگان ملت در چنین رفتارها و ظاهری با یک خانم چنین عکس هایی بگیرند!؟ در حالی که نمایندگان مجلس شورای اسلامی باید عصاره فضائل ملت باشند!!

این آسیب شناس اجتماعی در ادامه خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه نمایندگان مجلس شورای اسلامی از یک شخصیت فردی و حقوقی برخوردار هستند باید به رفتار خود بیشتر دقت کنند چرا که همه رفتارهای آنها به تمام ملت تعمیم داده می شود و رفتار آنها جلوه گر و آیینه رفتار ملت ایران است. به هر حال رفتار انجام شده بسیار ناشایست است و به نظر بنده به هیچ وجه با معذرت خواهی و ...قابل جبران نیست. امید می رود دیگر شاهد تکرار چنین رفتارهایی نباشیم و خدا را شکر کنیم که خانواده آقای ترامپ در این مراسم حضور نداشتند وگرنه رفتارهای برخی از نمایندگان بسیار تماشایی بود!!

ابهری در خصوص توجیهات منتشر شده مبنی بر گرفتن عکس یادگاری افزود: بی شک برای گرفتن عکس یادگاری در یک فضای رسمی باید به برخی نکات توجه کرد هر چند که باید متذکر شد نمایندگان مجلس شورای اسلامی چرا باید با یک خانم غربی که نماینده اروپایی هاست و اتفاقا قبل از ورود به ایران تحریم های آمریکا را تایید کرده است عکس بگیرند!؟ همچنین عکس یادگاری نباید با تلفن  همراه تک تک نمایندگان گرفته میشد اگر هم قرار بود عکسی گرفته شود همه در یک حالت مناسب در یک فضای باز با دوربین سازمان و نهاد مجلس باید گرفته می شد. وی در پایان با اظهار تاسف از این ماجرا به خبرنگار قدس آنلاین گفت:جای تاسف دارد که نمایندگان ایران چه تصوری در ذهن مردم جهان ایجاد کردند؟ آیا می توان گفت رفتار برخی از نمایندگان در حضور بانوان محجبه و خانواده رئیس جمهور که برای اولین بار در این مجلس حضور داشتند شایسته بوده است!؟

دکتر افشین طباطبایی جامعه شناس با بیان اینکه موضوع سلفی های برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی را باید از چند جهت مورد بررسی قرار داد به قدس آنلاین گفت: هر چند که سلفی گرفتن این روزها باب شده است اما نکته حائز اهمیت آن است که نماینده مجلسی که منتخب ملت ایران است نماینده حیثیت مردم و برآیند شخصیت و صفات رفتاری مردم آن شهر است لذا نباید در جایی به نام خانه ملت دست به چنین رفتارهایی بزند. وی ادامه داد: بی شک نمایندگان باید مراقب رفتارهای فردی و اجتماعی خود باشند چرا که آنها نماینده مردمی هستند که او را راهی مجلس کرده اند. متاسفانه برخی از نمایندگان با رفتارهای سبکی که انجام داده اند نشان داده اند که توجهی به عزت و شان مردم ندارند.

طباطبایی با اشاره به تبعات بین المللی عکس های منتشر شده اظهار داشت: همانطور که احساسات مردم ایران با مشاهده این عکس ها جریحه دار شد یقینا افکار عمومی دنیا نیز با دیده تعجب به این عکس ها می نگرند و از اینکه شان چنین مجلسی رعایت نشده تعجب کرده اند! مردم دنیا از اینکه نمایندگان مجلس شورای اسلامی ایران آداب رفتارهای بین المللی و مناسبات سیاسی را رعایت نکرده اند و همچنین حرمت خانه ملت را  رعایت نکرده اند عقبه تاریخی ملتی که با  خون شهید مدرس ها به پیروزی انقلاب اسلامی رسیده است را به چالش کشیده اند!!  

وی در پایان خاطر نشان کرد: متاسفانه رفتارهای عکس های سلفی با خانم موگرینی رفتارهای سبک سرانه ای بوده است از این رو به نظر میرسد لازم است برخی از نمایندگان را با حضور در کلاس های آموزشی با آداب تعامل های داخلی و خارجی آشنا نمود...

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.