مشهد-فرماندار مشهد مقدس خبر از پیشرفت ۴۵ درصدی پروژه بازسازی روستا های زلزله زده رضویه داد.

پیشرفت فیزیکی ۴۵ درصدی بازسازی روستاهای زلزله زده بخش رضویه

به گزارش قدس آنلاین، به نقل از روابط عمومی استانداری، فرماندار مشهد مقدس از روند بازسازی مناطق زلزله زده بخش  رضویه مشهد بازدید کرد.
به گزارش اداره کل روابط عمومی استانداری خراسان رضوی، محمدرحیم نوروزیان در حاشیه این بازدید با بیان اینکه بازسازی روستاهای زلزله زده بخش رضویه بیش از ۴۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد، گفت: با حل و فصل مشکلات و چالش ها، روند ساخت و سازها از این پس شتاب می گیرد.
وی افزود: ۱۳ روستای بخش رضویه که در جریان زلزله سفیدسنگ فریمان خسارت دیده بود شرایط متفاوت با مشکلات متعددی داشتند.
فرماندار مشهد مقدس عنوان کرد: برخی روستاها چون کوه سفید به طور کامل ویران شده بود و از نظر مکانی شرایط ساخت بنا نبود و باید با تشکیل کمیته فنی، روستا جابه جا شود و در برخی روستاها چون 'درختی' خانه ها خارج از حریم بود و برخی دیگر از مردم در استفاده از تسهیلات بانکی دچار مشکل بودند که حل این مسائل و چالش ها زمانبر و وقت گیر بود.
نوروزیان تصریح کرد: پس از زلزله به صورت مستمر هر دوهفته یکبار بازدیدهایی از منطقه داشتیم و طی هماهنگی ها ، نمایندگان بانک و بنیاد مسکن برای حل مشکل و انعقاد قرارداد برای استفاده مردم از تسهیلات بانکی و بی نیاز کردن آنها از مراجعه به مشهد در منطقه مستقر شدند.
وی گفت: در این راستا با رفع مشکلات، تمامی روستاییان منطقه به جز مواردی انگشت شمار، برای دریافت وام با بانک قرارداد بسته اند و هم اکنون آواربرداری و پی ریزی ساختمان ها انجام شده و در بسیاری از موارد در مرحله نصب اسکلت ها و دیوارچینی است.
فرماندار مشهد مقدس اظهار کرد: علاوه بر این کمک ۱۰ میلیون ریالی مقام معظم رهبری به بنیاد مسکن اعلام شده و از ۵۱۴ واحد مسکونی در دست بازسازی در منطقه تا کنون ۳۰۰ واحد از هدیه رهبر انقلاب بهره مند شده است و بقیه هم به مرور آن را دریافت می کنند.
نوروزیان با بیان اینکه اساس کار انجام و موانع اصلی پشت سر گذاشته شده و بسیاری از واحدها به سقف رسیده است ، گفت: در این میان وقفه ای در کار به دلیل عدم پرداخت طلب پیمانکاران ایجاد شده بود که امروز در پیگیری و نشست هایی با دهیاران و اعضای شورای روستاهای آسیب دیده بررسی شد.
وی با بیان اینکه بنیاد مسکن این وجوه را به تناسب پیشرفت کار، مرحله به مرحله با هدف مشارکت و ورود مردم به موضوع به حساب روستاییان واریز کرده که عده ای پول پیمانکاران را که در حال انجام کار هستند، از این محل نپرداختند.
وی تصریح کرد: طی نشست هایی با نمایندگان این روستاییان و دهیاران آنها اعلام شد که تلاش بر آن است تا مهرماه این ساختمان ها تمام شود و در این راستا مردم باید همکاری کنند.
فرماندار مشهد مقدس از جمله علل بروز چنین مشکلی را ناهماهنگی ها، قول ها و وعده هایی دانست که از سوی برخی دستگاه ها و نهادها از جمله شهرداری مشهد به مردم این مناطق داده شده بود.
وی گفت: در پی این وعده ها برای مشارکت شهرداری در بازسازی مناطق زلزله زده رضوی، شورای شهر مشهد هم مصوب کرده بود که ۳۰ میلیارد ریال به بخش رضویه، به صورت مشروط برای بازسازی مساجد و قنوات و مانند آن کمک کند.
نوروزیان با بیان اینکه این اقدام و تصویب و اختصاص بودجه شهر مشهد به منطقه ای خارج از حریم شهری اقدامی غیر قانونی بود و شورای شهر به هیچ وجه نمی تواند درآمد شهر را در خارج محدوده شهری خرج کند.
وی اظهار کرد: این وعده سوء تفاهم و ذهنیتی را در مردم این منطقه ایجاد کرده بود که آنان به جای مشارکت و اختصاص تسهیلات بانکی به ساخت منازل، امیدوار بودند کمک شهرداری مشهد مشکل آنان را حل کند و نیازی به هزینه کرد این تسهیلات و اعتبارات نباشد در حالی که اقدام شهرداری مشهد غیرقانونی است و در عمل ممکن نیست.
وی با بیان اینکه پیگیری ها برای رفع این مساله در حال انجام است، گفت: سرکشی و بررسی از وضعیت بازسازی این مناطق از سوی فرمانداری مشهد ادامه می یابد تا قبل از اتمام پاییز کار تکمیل و تحویل این منازل به انجام برسد.
نوروزیان با اشاره به اینکه کمترین پیشرفت فیزیکی ساخت و سازها حدود ۳۸ درصد است، ابراز امیدواری کرد که با رفع موانع، کار شتاب قابل قبولی بگیرد.
۱۶ فروردین ماه زلزله ای با بزرگی ۶ ریشتر با مرکزیت منطقه سفیدسنگ شهرستان فریمان چهار شهرستان استان را لرزاند و خسارت هایی به روستاها و شهرهای منطقه وارد کرد که بر اثر آن یک نفر نیز جان خود را از دست داد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.