بر اساس نوشتار برجام ایران برای شکایت باید به به گروه ۱+۵ مراجعه کند که آنها تصمیم بگیرند که نقض شده یا نه، یکی از اعضای گروه هم که آمریکا است.

با وجود برخی تدبیرهای داخلی،آمریکا نیازی به عبور از خط قرمز نظام ندارد!

به گزارش قدس آنلاین، احمدرضا بسیج، استاد دانشگاه فرهنگیان شهر کرد درخصوص این مسئله که دولت آمریکا مکرراً نقض برجام دارد، اظهار داشت: «واقعیت سیاسی و فرهنگی برجام این است که نظام به دلایلی بنا بر ضرورت هایی پذیرفته که مذاکرات صورت گیرد چراکه برخی در داخل کشور بر این عقیده هستند که می‌توان با گفتگو و تعامل مشکلات را حل کرد».
وی افزود: «بر خلاف شروطی که رهبری قرار داده بودند برجام به امضا رسید، اما مسأله مهم این است که در برجام آنچه ما دادیم با آنچه گرفتیم تفاوت معنایی زیادی دارد از جمله اینکه دشمنان ما متوجه شدند که اگر فشار بیگانه بر کشور ما زیاد شود برخی توان ایستادگی ندارند و ارزش‌ها را پشت سر می‌گذارند، این دستاوردی برای آمریکا بود که اگر تحریم‌هایی را اضافه کند می‌تواند همچون گذشته امتیازاتی را بگیرد».
این استاد دانشگاه با اشاره به روایتی از امیرمومنان امام علی(ع) مبنی بر اینکه چقدر پندها زیاد و پندگیرندگان کم هستند، عنوان کرد: «با برجام مشخص شد نظام سیاسی آمریکا از تجربیات درس می‌گیرد هرچند که این درس به ضرر ما تمام می‌شود، در واقع آمریکا در این تجربه متوجه شد که بخشی از دولتمردان ما در اثر تحریم از خطوط قرمز عبور خواهند کرد کما اینکه ظریف نیز در تعبیری بر این مسأله اعتراف داشت».
بسیج درباره اینکه با وجود این همه بدعهدی ها، چرا بعضاً دولتمردان به صورت رسمی نقض آن را اعلام نمی‌کنند، بیان داشت: «تیم مذاکره کننده کشورمان از تجربیات گذشته پند نگرفته و توجهی به هشدار منتقدان و کارشناسان نداشتند و گاهی هم تمسخر را چاشنی اعتراضات و نقدهای مخالفین می کردند. این نشان می‌دهد اکثریت کسانی که در حوزه برجام مسئولیت دارند متوجه نشدند که آمریکا دشمن ماست و به هیچ وجه از ما راضی نخواهند شد مگر اینکه ما از افکار انقلابی، دین و ارزش‌های خود دست برداریم».
وی افزود: «امروز کماکان آقایان ظریف، عراقچی و تخت‌روانچی نگاه خوش‌بینانه به آمریکا دارند، سه سال وقت دولت و ملت صرف محقق شدن برجام شد و اما دستاوردی نداشت با این وجود حاضر نیستند عذرخواهی کرده و بگویند که تجربه ای برای ما بود که به آمریکای جنایتکار اعتماد نکنیم».
این استاد دانشگاه با اشاره به بعد دیگر عدم پذیرش نقض برجام تصریح کرد: «از طرف دیگر، آنان از هراس اینکه در نظر مردم خودشان را شکست خورده ببینند حاضر به عذرخواهی نیستند حالت دیگر اینکه آنقدر نگاه آنها به غرب خوشبینانه است که سبب می‌شود اشکالات و ابهامات و ضررهایی رسیده را نبینند و درحالیکه مردم عادی می‌دانند که برجام چیزی نداشت».
وی در رابطه با تحلیل خود از این سخن روحانی که هنگام مذاکرات اعلام کرده”مسئولیت برجام با بنده است” اما پس از شکست آن را بر عهده نظام قرار می‌دهد، خاطرنشان نمود: «از گذشته تا امروز ما بارها شاهد نوعی دوگانگی در افکار رئیس جمهور بودیم که هنوز هم ادامه دارد، حقیقت این است که بقیه مسئولانِ مذاکرات نیز سیاست‌های رئیس جمهور را طی کرده و مجری افکار و تصمیم گیری های او هستند».
بسیج افزود: «رئیس جمهور فرافکنی خوبی نسبت به دولت گذشته، نظام، سپاه یا جاهای دیگر دارد در واقع هرجا موفقیتی حاصل شود آن را به خود و تیم کاری خود منتصب کند و هر جای شکست خورد به دیگران نصبت می دهند».
این استاد دانشگاه درباره تحلیل خود از خویشتنداری ایران در نقض برجام، بیان داشت: «بر اساس نوشتار برجام ایران برای شکایت باید به به گروه ۱+۵ مراجعه کند که آنها تصمیم بگیرند که نقض شده یا نه، یکی از اعضای گروه هم که آمریکا است. بنابراین این مشکل است که ما شکایت را به کسی داشته باشیم که خود او متهم است به همین دلیل باید خویشتنداری کنیم، اخیراً هم که ترامپ اعلام کرد که ارسال موشک به فضا با روح برجام منافات دارد یعنی پیش از اینکه ما شکایت کنیم محکوم هستیم».
وی درباره اینکه چرا دولت چنین قراردادی را بسته است آیا این همان کاپیتولاسیون نیست، عنوان کرد: «اتفاقاتی که در اواخر دوره احمدی نژاد رخ داد منجر شد که گروهی در صدد اصلاح برآیند اما از طرف دیگر سقوط کردند، یعنی دولت روحانی با این تصور که اگر شعار نداده و از در تعامل با غرب وارد شود می‌تواند به نتایجی برسد، برای رسیدن به این منظور با طولانی تر شدن مذاکرات دولت برای امتیاز بیشتر دادن آماده می‌شد که با کوتاه آمدن شاهکار بزرگ تاریخی را انجام دهد به گونه‌ای که هنوز خبری نشده مدال افتخار به ظریف داد».
بسیج با اشاره به فرمایش رهبر معظم انقلاب که توصیه فرمودند من به مذاکرات خوشبین نیستم، افزود: «بر اساس آیات قرآن، عقل و منطق معلوم بود که موفقیتی در برجام رخ نخواهد داد اما دولتمردان با بیشتر کوتاه آمدن ناچار شدند امضا پای نامه‌هایی بگذارند که با بخشی از خطوط قرمز، فرهنگ اسلامی و اقتدار ما سازگاری نداشت».
این استاد دانشگاه درباره اینکه آیا برجام خسارت بود یا برکاتی هم برای کشور داشته است، خاطرنشان کرد: «اگر با توجه اینکه انتظارات مذاکره‌کنندگان برآورده نشد نگاه کنیم ضرر کردیم اما اگر آن را امتحاناتی بدانیم که از آنها درس بگیریم ضرر نکردیم، رهبر معظم انقلاب هم فرمودند برجام برای ما ضرر نخواهد داشت اما ممکن است عقب‌افتادگی در عرصه‌های سیاسی و اقتصادی برای ما رخ دهد که تراکم در تجربیات ملت ما شده و به نفع ما است، بنابراین عقل حکم می‌کند دولتمردان برجام را همین جا متوقف کنند گویا که اصلاً نبوده است و در دولت دوازدهم به فرامین رهبری درباره اقتصاد مقاومتی توجه داشته باشند».

منبع: استاد نیوز

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.