پس از شکست جبهه النصره در ارتفاعات عرسال در عملیات رزمندگان حزب الله، اکنون ارتش لبنان مواضع داعش را زیر حملات سنگین موشکی و توپخانه ای خود قرار داده و آماده نبرد اصلی است.

آغاز شمارش معکوس برای نبرد سرنوشت ساز ارتش لبنان با داعش

به گزارش قدس آنلاین، هنگامی که رزمندگان مقاومت با هماهنگی ارتش لبنان جبهه النصره را به زانو درآوردند؛ همه نگاهها به مناطق تحت اشغال داعش به ویژه در راس بعلبک و القاع بود. تکفیری ها که رزم بی همتای مقاومت لبنان را مشاهده کردند به خوبی متوجه شدند که هر گونه رویارویی با رزمندگان حزب الله به مثابه خودکشی است و شانسی برای آنها متصور نیست.

این در حالی است که زمانی که جبهه النصره شکست خورد و باقیمانده افراد خود را از لبنان خارج کرد و به سوریه رفت ارتش لبنان حملات توپخانه ای و موشکی به مواضع داعش را آغاز کرد.

این حملات از بامداد پنجم آگوست ۲۰۱۷ با شدت بیشتری دنبال شد و مانور و اقدامات ارتش لبنان بیشتر شد. این مقدمه ای برای نبرد بزرگ با داعش استحملات از بامداد پنجم آگوست ۲۰۱۷ با شدت بیشتری دنبال شد و مانور و اقدامات ارتش لبنان بیشتر شد. این مقدمه ای برای نبرد بزرگ با داعش است و در واقع پیامی به داعشی هاست که راه گفتگو با ارتش لبنان را در پیش بگیرند و خاک لبنان را ترک کنند و شاه کلید این نیز روشن شدن سرنوشت ۹ نظامی ربوده شده لبنانی نزد داعش است که از سه سال قبل نزد تکفیری ها هستند.

این در حالی است که داعش معمولا اعتقادی به گفتگو ندارد و دیدگاه این گروه بر اساس اصل قاتل یا مقتول است و گواه این مدعا حالتی است که در الرقه رخ داده است.

نکته قابل توجه موضع سید حسن نصرالله دبیر کل نصرالله در روز جمعه گذشته است. وی با بیان اینکه جنگ و درگیری با جبهه النصره در عرسال به پایان رسیده است، افزود:« نیروهای حزب الله در جرود عرسال مستقر هستند و ما آماده تحویل مناطق آزاده شده آن به ارتش لبنان هستیم.

نصرالله افزود: داعش بر مناطق وسیعی سیطره یافت که برخی از آن از اراضی سوریه و برخی دیگر از اراضی لبنان هستند. کل مساحتی که در اشغال داعش قرار دارد، ۲۹۶ کیلومتر است که ۱۴۱ کیلومتر آن از اراضی لبنان و ۱۵۵کیلومتر دیگر آن بخش از اراضی سوریه است.

وی ادامه داد: عملیات آزادسازی سایر بخش های ارتفاعات عرسال لبنان توسط ارتش این کشور انجام خواهد گرفت و این موضوعی واضح بود که مقدمات آن نیز شروع شده است.

دبیر  کل حزب الله لبنان با اعلام اینکه ما با ارتش سوریه از ابتدا برای نابودی تروریست های داعش و جبهه النصره در این منطقه در تابستان سال جاری توافق کردیم، گفت: اگر ارتش لبنان از طریق تصمیم رسمی وارد این عملیات شود این یک تصمیم ممتاز تاریخی است.

نصرالله تصریح کرد: ارتش لبنان آماده شروع این عملیات استارتش لبنان آماده شروع این عملیات است و توانایی ورود به این نبرد و پیروزی در آن را با در اختیار داشتن افسران و سربازان آماده و زبده دارد.

وی با تاکید بر اینکه مشارکت آمریکا در نبرد و به انتظار آمریکایی ها نشستن برای کمک به ارتش لبنان فاجعه و توهین به ارتش لبنان است و ما مخالف آن هستیم، افزود: مشکل ارتش لبنان نیست، بلکه تصمیم سیاسی است که مانع از ورود ارتش به نبرد علیه جبهه النصره می شود.

دبیر کل حزب الله لبنان اظهار داشت: زمانی که جبهه النصره وارد جرود عرسال شد و به ارتش لبنان حمله کرد ما آماده حمایت و نبرد در کنار ارتش بودیم، ما در خدمت ارتش لبنان هستیم و هر چه ازما خواسته شود اجرا خواهیم کرد، ما خواهان پیروزی سریع و قاطع ارتش با کمترین هزنیه انسانی هستیم؛ چرا که هر افسر و سربازی از فرزندان و برادرمان است.

وی افزود: در جرود از طرف سوریه جبهه ای علیه تروریست های داعش گشوده خواهد شد و ارتش سوریه و حزب الله در جبهه طولانی تری حضور خواهند داشت، البته زمان شروع نبرد در دست ارتش لبنان است و ما در طرف دیگری آماده این نبرد هستیم. سرکرده های داعش باید بدانند که یک تصمیم قاطع برای نبرد وجود دارد و تا چند روز دیگر نبرد شروع خواهد، بنابراین باقی ماندن در جرود به پایان رسیده است و داعش با نبردی که از حمایت همه لبنانی ها برخوردار خواهد بود، مواجه خواهد شد و لبنانی ها در کنار ارتش این کشور خواهند بود.

دبیر کل حزب الله لبنان خطاب به تروریست های داعش گفت: لبنانی ها و سوری ها از هر مکانی به سمت شما خواهند آمد و از همه طرف ها شما را محاصره خواهند کرد و شما کشته، اسیر و یا زخمی خواهید شد و باید به گشودن باب مذاکرات فکر کنید. »

نبیه بری رئیس پارلمان لبنان نیز در حمایت از ارتش لبنان گفت: «ارتش لبنان یکی از بهترین ارتش های منطقه است و تصمیم جنگ با داعش بر عهده فرماندهی ارتش است».

اما نکته مهمی که در زمینه جنگ با داعش وجود دارد بحث هماهنگی میان ارتش لبنان و سوریه است که جریان ۱۴ مارس همانند سایر مواضع خود مخالف این است کما اینکه مواضع نمایندگان وابسته به این جریان بر مخالفت با هر گونه هماهنگی استوار بوده است این در حالی است که هماهنگی با ارتش سوریه بسیار مهم است زیرا در مرزهای مشترک دو کشور است و مبارزه با تروریستها با هماهنگی میان دو کشور بهتر می تواند صورت گیرد.

نکته ای که توفیق شومان تحلیلگر لبنانی بدان اشاره کرد و گفت: «من تصور می کنم که تحولات سه یا چهار ساله گذشته به خوبی گویای این واقعیت است که اگر حزب الله لبنان در عملیات های ضد تروریستی در مرزهای این کشور و خارج از آن مشارکت نمی کرد، امروز تکفیریها به قلب لبنان نیز رسیده بودند. کسانی که به دنبال عدم مشارکت حزب الله در چنین عملیات های ضد تروریستی نیستند، در واقع در صدد حفظ داعش و جبهه النصره هستند. برخی از طرف های داخلی لبنان به دنبال باج خواهی سیاسی از حزب الله هستند. آنها در این مسیر از هر ابزاری استفاده می کنند؛ حتی اگر این اقدامات آنها به قیمت باقی ماندن تروریستهای داعش و جبهه النصره منجر شود. با این حال، افکار عمومی لبنانی ها با آنچه که در برخی مواقع می شنویم کاملا متفاوت است. مخالف ها با حزب الله به نمایندگی از ملت لبنان انجام نمی شود».

شبکه المیادین گزارش داد: حملات توپخانه ای ارتش لبنان در ارتفاعات راس بعلبک والقاع در شرق لبنان گواه شروع مرحله اول از نبرد آزادسازی مناطق باقیمانده در ارتفاعات لبنان از لوث گروههای تروریستی استحملات توپخانه ای ارتش لبنان در ارتفاعات راس بعلبک والقاع در شرق لبنان گواه شروع مرحله اول از نبرد آزادسازی مناطق باقیمانده در ارتفاعات لبنان از لوث گروههای تروریستی است.

این رسانه می نویسد: فعال شدن توپخانه و موشک اندازها ارتش لبنان در ارتفاعات به علاوه برخی تحرکات واحدهای نظامی در منطقه و نیز حملات هوایی به مواضع داعش گواه این است که گامهای مقدماتی برای ساعت صفر بر اساس منابع امنیتی شروع شده است. اما این تحولات باب نهایی برای گفتگو و ترک اراضی لبنان به سوی البادیه سوریه را در برابر داعش نمی بندد.

منابع نظامی به شبکه المیادین اعلام کردند: آمادگی های لجستیکی به ویژه پس از اینکه ارتش لبنان واحدهای اضافی از مناطق مختلف لبنان به البقاع اعزام کرده است از جمله فوج اول که بیش از ۴۰۰۰ نظامی را شامل می شود، فراهم است و افسران در اوج آمادگی برای ورود به جنگ ضد داعش در ارتفاعات هستند.

این منابع بیان کردند: زمان جنگ بیرون راندن داعش از ارتفاعات القاع و راس بعلبک در شرق لبنان مرتبط با عقب نشینی افراد وابسته به سرایا اهل الشام از عرسال به همراه خانواده هایشان و نیز آوارگان سوری که مایل به بازگشت هستند، است. موضوع دوم مربوط به مشخص شدن سرنوشت نظامیان ربوده شده لبنانی است که یک واسطه با داعش درباره نظامیان به گفتگو خواهند کرد. این واسطه در عرسال مقیم است و از نزدیکان ابو السوس از سرکرده های داعش است. این واسطه قبلا به ترکیه برای میانجی گری برای آزادکردن نظامیان ربوده شده لبنانی سفر کرده است اما ربایندگان باب گفتگو را به شکل نهایی بستند تا ابهام درباره سرنوشت نظامیانی که در اوایل ماه آگوست ۲۰۱۴ ربوده شدند، باقی بماند.

المیادین  در ادامه نوشت: بر اساس اطلاعات امنیتی، طرف لبنانی تاکنون سرنخی از سرنوشت نظامیان ربوده شده لبنانی نزد داعش به دست نیاورده استبر اساس اطلاعات امنیتی، طرف لبنانی تاکنون سرنخی از سرنوشت نظامیان ربوده شده لبنانی نزد داعش به دست نیاورده است و این شرطی است که سعد الحریری نخست وزیر و عباس ابراهیم مدیر کل امنیت لبنان درباره قبول گفتگو اعلام کرده اند. براساس این اطلاعات، عباس ابراهیم که مسئول گفتگو با جبهه النصره از طریق واسطه که در میان آنها لبنانی ها و سوری ها قرار داشتند، بود خود با فرد سوری که ارتباطاتی با داعش دارد در ارتباط است اما باب گفتگوها قبل از حصول اطلاعات از سرنوشت نظامیان باز نخواهد شد.

المیادین گزارش داد: به موازات آن برخی گروههای سیاسی به ویژه ضد مقاومت لبنان و دمشق خواستار توسعه قطعنامه ۱۷۰۱ به گونه ای که شامل مرزهای شرقی میان لبنان و سوریه هم شود، شده اند با علم به اینکه این قطعنامه در چنین روزهایی در سال ۲۰۰۶ صادر شد و متن آن شامل حضور نیروهای بین المللی در جنوب رود لیطانی تا مرزهای فلسطین اشغالی است. این درخواست با اعتراض گروه هشت مارس حامی مقاومت روبرو شده است این در حالی است که بعید است که سازمان ملل به این درخواست توجهی کند به ویژه که استقرار نیرو در مرزهای میان دو کشور لبنان و سوریه که در حال جنگ نیستند در راستای ماموریت های آن نیست. علاوه بر آن مناطق مقابل مرزهای لبنان از تلکلخ تا القلمون، یبرود، النبک و القصیر و حمص امتداد می یابد که دمشق آنها را بازپس گرفته است و مناطق امن محسوب می شوند و این یعنی نیاز به استقرار نیروهای بین المللی یا عربی منتفی است.

همزمان محافل وابسته به ارتش لبنان اینکه ارتش درخواست کمک محلی یا منطقه ای یا بین المللی در جنگ آتی با داعش کرده باشد، رد کرده اند. این واکنش ارتش لبنان پس از آن صورت می گیرد که سید حسن نصرالله دبیر کل حزب الله لبنان هر گونه کمک گرفتن از آمریکا را توهین به ارتش ملی می داند.

به هر حال به نظر می رسد که  مرحله مقدماتی عملیات ارتش لبنان ضد داعش شروع شده است و بر اساس گزارش رسانه های لبنانی واحدهای پیاده ارتش لبنان با حمایت تانک و توپخانه در حال حرکت به سوی ارتفاعات مشرف به مواضع خط مقدم داعش هستند. ارتش لبنان بر تپه ضلیل الاقرع در راس بعلبلک مسلط شده است و این تپه یکی از بلندی های مشرف به مواضع داعش. ارتش لبنان پرچم این کشور را بر فراز این تپه به اهتزاز درآورده است.

همزمان بر اساس گزارش رسانه های لبنانی، واحدهای دیگر در حال پیشروی به سوی قلعه النار میان وادی حمید و منطقه شبیب در شمال عرسال هستند. این همزمان با حملات توپخانه ای و موشکی به مواضع داعش است. ارتش لبنان بر دو بلندی راهبردی در اطراف راس بعلبک مسلط شده است.

اما نبرد اصلی هنوز شروع نشده است این آغازی برای محاصره تکفیری هاست. به نظر می رسد که ارتش لبنان با حمایت رزمندگان حزب الله به زودی نبرد نهایی با داعش را در مناطق تحت اشغال تروریستهای این گروه شروع کند و باز هم معادله ارتش، مردم و مقاومت معادله ای قدرتمند ضد تروریسم خواهد بود.

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.