افزایش ۷۰۰ تومانی هر کیلو شمش آهن از خردادماه تاکنون موجب شده تا رکود صنف آهن فروشان با وجود کاهش چشمگیر مشتریان، عمیق‌تر شود.

رکود تورمی  کرکره ۴۰۰۰ آهن  فروشی راپایین کشید

قدس آنلاین- به گفته فعالان این صنف، گرانی آهن، رکود و مالیات بر ارزش افزوده سه عاملی است که نفس آهن فروشان را به شماره انداخته که به گفته مسئولان تعطیلی ویا ورشکستگی ۴۰۰۰ واحد فعال این حوزه در سراسر کشور، گواهی بر این مدعاست.

در این زمینه کریم زاده یکی از فعالان بازار آهن آلات با اشاره به رکود چهار سال اخیر به خبرنگار ما گفت: هم اکنون قیمت آهن در بازار افزایش یافته اما این افزایش با توجه به رکود بازار هیچ توجیه اقتصادی ندارد و منجر به کسادی بیشتر بازار آهن می‌شود.

وی با بیان این که قیمت آهن آلات به طور معمول از سوی کارخانه‌ها وتولیدکنندگان تعیین می‌شود، تصریح کرد: هم اکنون آهن فروشان با کمترین سود محصولات فولادی مانند تیرآهن، میلگرد یا نبشی را می‌فروشند وسود اصلی این افزایش قیمت به جیب تولید کنندگان می‌رود که باید برای این بازار فکری کرد.

سیانکی یکی دیگر از فعالان بازار آهن آلات نیز با اشاره به بازار خراب مسکن وبه تبع بازار آهن به خبرنگار ما گفت: هم اکنون اغلب مغازه‌های فروش آهن آلات وتجار آهن و حتی مشاغل مرتبط با آن‌ها مانند جوشکاری و در و پنجره سازی با رکود بی سابقه‌ای مواجهند که در صورت راه نیفتادن این بازار ۸۵شغل و هزاران واحد صنفی مرتبط با آن نیز در خطر تعطیلی قرار خواهند گرفت.

وی با اشاره به این که مالیات بر ارزش افزوده یکی از مشکلات این صنف است، تصریح کرد: هم اکنون مسئولان اتحادیه در حال رایزنی برای حل این معضل هستند وقرار است تا افرادی که در این خصوص از سال ۸۹ به بعد با مشکلاتی در پرداخت مالیات مواجهند، مسائل و مشکلات آن‌ها رفع شود.

وی خواستار نظارت دولت بر کارخانجات تولید کننده آهن آلات در کشور شد و گفت: در حال حاضر بازار به دلیل کاهش شدید مشتریان، کشش افزایش قیمت ندارد وهرگونه افزایش قیمت آهن آلات، سرباری برای این بازار ویا عامل محدود کننده فروش محسوب می‌شود که همین مسئله منجر به رکود بیشتر در این بازار نابسامان خواهد شد.

*رکود تورمی

رئیس اتحادیه آهن و فولاد با اشاره به گرانی آهن آلات طی دو ماه اخیر به خبرنگار ما گفت: رکود حدود چهار سال است که گردن این صنف را رها نمی‌کند که این بی رونقی به تبعیت از بازارخراب مسکن به وجود آمده است.

محمد آزاد افزود: با وجود اینکه هنوز از رکود خارج نشده‌ایم اما شاهد افزایش قیمت محصولات فولادی در بازار هستیم واز سویی هم اکنون عرضه از تقاضا بیشتر است.

وی با بیان دلایل گرانی آهن در بازار خاطرنشان کرد: یکی از دلایل افزایش قیمت آهن آلات، گران شدن مواد اولیه تولید است و تولیدکنندگان داخلی به دلیل اینکه مشتری در داخل برای کالاهای خود ندارند، این محصولات را صادر می‌کنند.

وی تصریح کرد: از سویی با توجه به اینکه قیمت‌های جهانی بالاتر از نرخ‌های ما قرار دارد تولیدکنندگان ما نمی‌توانند محصولات خود را ارزان‌تر از قیمت‌های جهانی بفروشند چرا که به دامپینگ متهم می‌شوند که متأسفانه قیمت‌های داخلی نیز متأثر از این مسئله می‌شود.

وی در ادامه گران شدن مواد اولیه و صادرات را دو عامل گرانی آهن آلات در بازار داخل عنوان کرد و گفت: این مسائل در حالی است که مشتری عمده‌ای در بازارهای کشور وجود ندارد تا بازار آهن آلات با رونق مواجه شود وشرکت هایی که تولید کننده شمش آهن هستند این محصولات را گران کرده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: شمش آهن از خرداد ماه تاکنون از کیلویی ۱۳۰۰تومان به ۲۰۰۰ تومان رسیده که بررسی‌ها در مجموع می‌گوید در این دو ماه با افزایش ۵۰درصدی قیمت آهن مواجه بوده‌ایم.

آزاد با بیان این که به دلیل بازار بی رونق فعلی، آهن فروشان سود بسیار اندکی از فروش کالا می‌برند، تصریح کرد: بازار هم اکنون کشش افزایش قیمت را ندارد چرا که معاملات نیز کاهش یافته وعرضه بیشتر از تقاضاست.

 رئیس اتحادیه آهن و فولاد در ادامه با بیان مشکلات متعدد این صنف از جمله چک‌های برگشتی ومالیات بر ارزش افزوده، اظهارداشت: تعداد زیادی از واحدهای صنفی ما به علت رکود ومالیات بر ارزش افزوده طی چهار سال اخیر تعطیل شدند واز سویی برخی افرادی که خرید مدت دار انجام داده بودند، چک‌هایشان برگشت خورده که این مسائل مزید بر علت مشکلات این صنف شده وحتی افرادی را که دارای سابقه فعالیت چند ساله بودند با ورشکستگی مواجه کرده است.

آزاد همچنین با اشاره به قیمت تیرآهن در بازار گفت: هم اکنون قیمت هرکیلو تیرآهن ۲۵۰۰تومان است که با توجه به وزن تیرآهن‌های ۱۴، ۱۶و۱۸ که به ترتیب ۱۵۵، ۱۹۵و۲۲۵کیلوگرم است قیمت آن مشخص است.

وی با اشاره به وضعیت این صنف طی چهار سال رکود گفت: در چهار سال اخیر در تهران ۱۴۰۰واحد ما به تعطیل کشیده شد ودر شهرهایی مانند مشهد، تبریز، اصفهان و در مجموع سایر شهرهای کشور بیش از ۴۰۰۰ واحد ما تعطیل شدند.

به گزارش خبرنگار ما روز گذشته قیمت تیرآهن ۱۴ اصفهان ۴۰۵ هزار تومان، ۱۶ اصفهان ۴۵۵ هزار تومان، ۱۸ اصفهان ۶۵۵ هزار تومان، ۲۰ اصفهان ۷۷۸ هزار تومان، ۲۲ اصفهان ۹۳۴ هزار تومان و ۲۴ اصفهان۹۹۰ هزار تومان در بازار آهن بود.

همچنین در بازار آهن آلات، هر کیلو میلگرد ۸ قزوین ۲۲۲۰ تومان

۱۰ قزوین ۲۲۰۰تومان و ۱۲ قزوین ۲۲۰۰ تومان قیمت گذاری شد.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.