سنندج- از مهم‌ترین عوامل مرگ و میر در سدها عدم توجه به اطلاعیه‌های صادره در رسانه‌ها و تابلوهای ممنوعیت شنا که در حاشیه سدها نصب شده و همچنین عدم آگاهی از محیط دریاچه پشت سدها است.

دریاچه پشت سدها جاذبه‌ای مرگ‌آفرین برای شناگران

به گزارش قدس آنلاین، متاسفانه افرادی طی ماه‌ها و روزهای اخیر در سدهای استان کردستان غرق شده‌اند؛ که ضمن اشاره به برخی از مخاطرات شنا در مخازن و دریاچه سدها، توجه مردم استان و مسافران را نسبت به اطلاعات ارائه شده برای جلوگیری و تکرار اینگونه حوادث ناگوار معطوف می داریم.

سال‌ها است که مردم برای فرار از گرمای تابستان به کنار سدها رو می‌آورند. کناره‌های مخازن سدها به دلیل حس طراوتی که از نزدیکی به آب حاصل می‌شود، به عنوان مکانی برای تفریح خانواده‌ها و گذران اوقات فراغت به شمار می‌روند؛ اما گاهی شاهدیم برخی اعمال و رفتار نسنجیده موجب تلخ‌شدن خاطرات یک خانواده می‌شود.

از مهم‌ترین عوامل مرگ و میر در سدها عدم توجه به اطلاعیه‌های صادره در رسانه‌ها و تابلوهای ممنوعیت شنا که در حاشیه سدها نصب شده و همچنین عدم آگاهی از محیط دریاچه پشت سدها است.

در زیر برخی از شرایط حاکم بر آب پشت سدها برای آگاهی‌بخشی در این زمینه آورده شده است:

بعضی به اشتباه فکر می‌کنند که شنا در سدها خطرات کمتری دارد ولی این طرز تفکر بسیار خطرناک است؛ اگر چه سطح آب سدها اغلب آرام بوده و امواج آن کمتر دیده می‌شود اما آب موجود درسطح زیرین سدها دارای فشار بالایی است که این امر تنفس را مشکل می‌کند و فشار بسیار زیادی به بدن شناگر وارد می‌کند، به‌طوریکه حتی بهترین شناگران نیز در این آب‌ها غرق شده‌اند.

آب لایه‌های پایین در سدها سردتر از لایه‌های سطحی است و این امر موجب گرفتگی عضلات، از دست دادن تعادل و توان شناگر و در نهایت شوک و سکته می‌شود.

سطح زیرین آب سدها همیشه پر از رسوبات سیل‌های متعددی است که در طول سال به مخزن سد سرازیر می‌شود و این رسوبات اغلب به باتلاق تبدیل می‌شود؛ گرفتارشدن در آن شناگران را به کام مرگ می‌کشد.

سدها اغلب بر روی رودخانه‌ها و دره‌های عمیق ساخته می‌شوند که درختان بزرگ و پوشش گیاهی بسیاری آن‌ها را داشته و پس از آبگیری سد، این درختان و گیاهان به زیر آب می‌روند که افراد زیادی به وسیله همین درختان جان خود را از دست داده‌اند.

وضعیت ناهمواری‌های بستر مخازن سدها و همچنین ویژگی‌های خاص تأسیسات آبی مانند کانال‌های آبیاری و زهکشی و حوضچه‌های تغذیه مصنوعی و استخرهای ذخیره آب؛ شناکردن در این تأسیسات را به عاملی مرگ‌آفرین تبدیل نموده است.

شرکت آب منطقه‌ای کردستان در اطلاعیه‌ای خواستار توجه هرچه بیشتر مردم به هشدارهای صادره توسط این شرکت درخصوص ممنوعیت شنا در سدها و تأسیسات آبی است.

در ادامه این اطلاعیه‌ آمده است، ضمن تأکید مجدد بر ممنوعیت شنا در این تأسیسات، به استحضار می‌رساند در صورت وقوع حوادث مذکور، مسئولیت‌های ناشی از آن به عهده این شرکت نخواهد بود.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.