رشتخوار -پروژه ها نیمه کاره رشتخوار مدتهاست به حال خود رها شده و این پروژه ها به دلیل نبود اعتبار یا عدم پیگیری مسئولان در حال تخریب وفرسوده گی قرار دارد.

نیمه‌کاره هایی که فرسوده شده‌اند

قدس آنلاین- گروه استان ها: اسماعیل میرسیاسی عضو دوره سوم شورای شهر رشتخوار روز دوشنبه گفت: اگر مسئولان استانی یا کشوری سری به شهرستان رشتخوار بزنند خواهند دید که تعدادی از پروژه های زیر بنایی در این شهرستان چند سال است به حال خود رها شده و کاری برای تکمیل یا ادامه این پروژه علیرغم چانه زنی های زیاد از سوی فرمانداری نشده است.

وی با اشاره به نرم با لای  بیکاری جوانان دراین شهرستان از استان گفت:بیکاری و نبود شغل برای جوانان رشتخوار  بسیاری از معظلات و آسیب های اجتماعی را در  شهرستان رغم زده است.

وی بابیان این که استقرار صنایع بعنوان عاملی در مبارزه با بیکاری در این شهرستان آرزوی دیرینه مردم است اظهار داشت:هنوز تلاش مسئولان و شورای اسلامی شهر و روستا نتوانسته در این حوزه گره از تارو پود پیچیده این قوانین باز نماید.

 اکبر علیزاده یکی از فرهنگیان شهرستان رشتخوارگفت:وجود پروژه های ناتمام اداری و غیر اداری دراین شهرستان همت مسئولان و مدیران دولتی را برای پی گیری و تمام شدن این پروژه ها که تعدادی تقربیا به دلیل گذشته زمان بیش از ۸ تا ده سال از عمر آ ن ها می گذرد و حالت فرسود و میراث فرهنگی به خود گرفته  را می طلبد

وی با اشاره به پروژه ناتمام  اداری شامل کنار گذر شهر رشتخوار، جاده رشتخوار فریمان چخماق، چهار باندن شدن محور قتلگاه رشتخوار خواف تربت حیدریه؛ مجتمع های فولادی و...گفت:بسیاری از این پروژه ها در دولت نهم کلید خورده اما با تغییر دولت عملا این پروژه ها  به فراموشی سپرده شد.

وی با ذکر این که احداث و اتمام این پروژه ها علاوه بر رونق اقتصادی و اشتغال به حل معظلات اجتماعی از جمله اعتیاد و بیکاری کمک می کند خاطر نشان کرد:اگر سری به حوزه منابع آبی این شهرستان بزنیم خواهیم دید که به دلیل نبود برنامه  مدون  و دقیق برای مدیریت منابع آبی، رشتخوار را بعنوان یکی از دشت های بحرانی ممنوعه آبی در استان خراسان مطرح است و در واقع اقلیم این شهرستان کم برخوردار از نیمه بیابانی به بیابان در حال تغییر است.

کمبود امکانات

یکی از اهالی رشتخوار که مقیم مشهد است گفت:کمبود امکانات و فراهم نبودن زیرساخت‌ها گردشگری در این شهرستان تاریخی قابل  لمس است و مسافران  پس از طی مسافت زیادی از نقاط مختلف کشور به  مناطق گردشگری و تفریحی  این شهرستان برای استراحت و بهره‌مندی از امکانات رفاهی و گردشگری با کمبود امکانات روبرویند.

محمد صادقی گفت:اگر چه به لحاظ زیبایی و چشم‌نوازی مناطق تفریحی و گردشگری این شهرستان کم‌نظیر و بکر  است اما نبود امکانات رفاهی و عدم دسترسی آسان به این مناطق منجر به گلایه و ابراز نارضایتی مراجعه‌کنندگان نیز شده است.
وی گفت:امیدواریم مسئولان استانی با مجاب کردن حضور دائمی و اسکان مسئولان و مدیران شهرستانی در محل خدمت شان بتوانند زمینه بررسی و حل مشکلات را در رشتخوار مرتفع کنند و به‌دور از هیاهو و وعده‌های توخالی که بیش از این شاهد آن بودیم در راستای آماده کردن زیرساخت‌های رفاهی برای مسافران و رسیدگی به وضعیت مناطق گردشگری و تاریخی  رشتخوارگامی مثبت و اثرگذار بردارند.

 یکی از اهالی رشتخوار هم به نبود پزشک قانونی در رشتخواراشاره کرد و گفت: یکی از معظلات محسوس این شهرستان رفتن پزشک قانونی از این شهرستان و نبودش   که گاها با تصادفات خونین جاده رشتخوار تربت حیدریه بیشتر در بین خانواده های داغدیده احساس می شود

علی اکبری  با درخواست از مسئولان خواستار پی گیری این مشکل شد و گفت:استقرار پزشک قانونی در این شهرستان بسیاری از مشکلات موجود بر سر راه خانواده های داغدیده و مردم که به نوعی به این مکان سر و کار دارند حل می شود.

وی هم خواستار استقرار بانک ها و ادارات در این شهرستان شد و گفت:با گذشت بیش از ۱۳ سال هنوز تعدادی از ادارات در رشتخوار مثل ثبت اسناد و املاک و...وتعداد زیادی از بانک مستقر نیستند و مردم مجبورند برای رفع مشکلات اداری خود به تربت حیدریه مراجعه کنند.

احقاق حقابه

سید حسن حسینی رییس  شورای اسلامی شهرستان رشتخوار ضمن تایید مشکلات در خصوص پروژه های ناتمام خصوصا پروژه رشتخوار؛ سرآسیاب؛ شعبه به  جنگل  و تغییر راه روستایی به شهری محور جنگل گفت:یکی از مطالبات مردم بخش جنگل که ۱۹ روستا و یک شهر با جمعیتی بالغ بر ۳۰ هزار نفر را در بر گرفته برنامه ریزی مسئولان برای احقاق حقابه اهالی از سد شهید یعقوبی است.

وی گفت:دولت با تزریق صد کیلومتر لوله گذاری از سد شهید یعقوبی رشتخوار می تواند هزاران شغل مستقیم و غیر مستقیم در منطقه جنگل در بخش کشاورزی و دامداری ایجاد نماید و مهاجرت معکوس را برای روستاییان بخش جنگل رقم زند.

مجید خطایی یکی از اعضای شورای شهر رشتخوار هم با اشاره به کاهش در آمد مردم از کشاورزی و دامداری با وجود خشکسالی های حاکم بر رشتخوار خواستار حل مشکلات موجود بر سر راه مجتمع های فولادی در این شهرستان شد و گفت:با راه اندازی مجتمع های فولادی در این شهرستان معظل بیکاری رخت بر خواهد بست و هزاران شغل برای اهالی درست می شود. وی هم به جاده مرگ رشتخوار تربت حیدریه اشاره کرد و گفت:در سایه بی توجهی مسئولان جهت چهار بانده شدن محور رشتخوار خواف به  تربت حیدریه  هر چند وقت این جاده به جهت تردد سنگین خود رو های سنگ معدن سنگان و هزاران مسافر از این محور تصادفات خونینی رخ داده و جمعیتی را سیاه پوش می کند

وی با تاکید بر چاره اندیشی  بر رفع این مشکل خواستار تحرک مسئولان مربوطه در این خصوص شد.

خشکسالی گریبانگیر کشاورزان

نماینده دهیاران شهرستان رشتخوار  هم معتقد است : خشکسالی منجر به کاهش شدید تولیدات دامی و کشاورزی در این شهرستان شده و به جراتمی توان که روزی  روستا که محل تولید ات مختلف کشاورزی  بود متاسفانه به پایان انقضای توسعه خود روز به روز نزدیک‌تر شده وجوانان از روستاها که  مهمترین قطعه پازل توسعه در این شهرستان  هستند درحال مهاجرت گسترده به شهرها می باشد.  

حسن غلامی که لقب  فعالترین دهیار شهرستان را با خود یدک می کشد اظهار داشت:از مطالبات بخش مرکز ی علیرغم فعالیت زیاد مسئولان در این بخش و سطح شهرستان می تواند به بیکاری جوانان، کمبود آب شرب در برخی نقاط روستایی اشاره کرد.

وی گفت: دهستان باسفر،  که چند سالی است مدعی بخش شدنش گوش وزارت کشور را کر کرده ولی هنوز به آرزوی خود نرسیده ، که باید این مطالبه مجدد از سوی مسئولان پی گیری شود.  

وی گفت: اجرایی طرح های مدرن کشاورزی، دامداری، صنایع دستی، بسته بندی محصولات بومی، در جهت معرفی و صادرات، توجه کشاورزان به طرح های پر بازده و بسیار بسیار طرح و برنامه های عملی دیگر و از همه مهمتر حفظ جمعیت جوان و با انگیزه روستایی و جلوگیری از مهاجرت آنها می تواند راهگشا این مشکل باشد.

فرماندار رشتخوار هم در خصوص مشکلات مطرحه از جمله دو بانده شدن محور تربت حیدریه به رشتخوار گفت:با حضور مسئولین استانی و دو شهرستان رشتخوار و تربت حیدریه  و رییس دفتر نماینده خواف و رشتخوار در مجلس شورای اسلامی جلسه ای برگزار شد بحث ایمن سازی و آرام سازی جاده تربت حیدریه تا سه راهی جنگل در حال انجام است .

عرب همچنین گفت: انتخاب مشاور برای اجرای  طرح مطالعاتی باند دوم از سمت تربت به رشتخوار در دستور کار است که  با اتمام مطالعات توسط مشاور طرح، طی دو ماه آینده پروژه جهت اجرا باند دوم به پیمانکار واگذار  می گردد.
       
شهرستان رشتخوار یکی از شهرستان های ۲۸ گانه استان خراسان رضوی که از سال ۸۱ بر اساس تقسیمات کشوری به شهرستان ارتقائ یافته و با گستره بیش ازچهارهزارو دویست و۴۹ کیلومتر مربع و ۶۵ هزار نفر جمعیت است که ۸۰ درصد ساکنین آن را روستاییان تشکیل می دهند.

رشتخوار شهرستان محروم و کم برخوردار در استان خراسان رضوی است که در پی خشکسالی ها ۱۸ ساله اخیر دچار مشکلات عدیده اقتصادی شده ورونق بیکاری را افزایش داده که  این امر مهمترین شکل که بعنوان یک معضل اجتماعی در این شهرستان می باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.